Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-30, 18:11
  #1
Medlem
riskybizzys avatar
Det funkar att ansluta till nätverket via en laptop men ej via stationär dator. Borde väl funka att koppla in ethernetkabeln från enheten direkt till en stationär dator. Har alltså en enhet som är ansluten till routern via en kabel och som i sin tur kommunicerar med enheten som jag pluggat in i datorn. Skall sägas att den stationära saknar nätverkskort men det skall väl inte behövas när den är direkt kopplad till den stationära datorn. Det funkar dock inte. Är det så illa att det är nätverkskortet det handlar om att man alltså måste ansluta från den stationära datorn till nätverket och att det inte räcker med att plugga in den direkt så att säga. Tacksam för tips.
Citera
2018-08-30, 18:19
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Det funkar att ansluta till nätverket via en laptop men ej via stationär dator. Borde väl funka att koppla in ethernetkabeln från enheten direkt till en stationär dator. Har alltså en enhet som är ansluten till routern via en kabel och som i sin tur kommunicerar med enheten som jag pluggat in i datorn. Skall sägas att den stationära saknar nätverkskort men det skall väl inte behövas när den är direkt kopplad till den stationära datorn. Det funkar dock inte. Är det så illa att det är nätverkskortet det handlar om att man alltså måste ansluta från den stationära datorn till nätverket och att det inte räcker med att plugga in den direkt så att säga. Tacksam för tips.

Plugga in direkt? Köra utan nätverkskort?

Är du go eller?

Klart du behöver ett nätverkskort.

Är det Powerline 1000 + wifi måste du ha ett wifi kort i stationära.
Citera
2018-08-30, 18:21
  #3
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Det funkar att ansluta till nätverket via en laptop men ej via stationär dator. Borde väl funka att koppla in ethernetkabeln från enheten direkt till en stationär dator. Har alltså en enhet som är ansluten till routern via en kabel och som i sin tur kommunicerar med enheten som jag pluggat in i datorn. Skall sägas att den stationära saknar nätverkskort men det skall väl inte behövas när den är direkt kopplad till den stationära datorn. Det funkar dock inte. Är det så illa att det är nätverkskortet det handlar om att man alltså måste ansluta från den stationära datorn till nätverket och att det inte räcker med att plugga in den direkt så att säga. Tacksam för tips.
Ärligt talat, vad fan snackar du om?
Enhet hit och enhet dit. Koppla in dator utan nätverkskort?
Försök igen...
Citera
2018-08-30, 18:35
  #4
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillastrypar-rens
Plugga in direkt? Köra utan nätverkskort?

Är du go eller?

Klart du behöver ett nätverkskort.

Är det Powerline 1000 + wifi måste du ha ett wifi kort i stationära.

Ok, jag förstår för poängen är ju att man ansluter till nätverket liksom....
Citera
2018-08-30, 18:36
  #5
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Ärligt talat, vad fan snackar du om?
Enhet hit och enhet dit. Koppla in dator utan nätverkskort?
Försök igen...

Frågar åt en kompis och fattar själv noll av dessa saker men nu har jag förklaringen
Citera
2018-08-31, 10:34
  #6
Medlem
PeterNosters avatar
Fattar varkeb frågan eller svaren du fått.

En power line ansluter du till din routers LAN-port.
En annan power line ansluter du till en annan dator med kabel.

Har powerline wifi så ansluter du datorerna via wifi. Till en stationär dator ingår sällan ett nätverkskort för wifi men varför inte använda kabel.
Citera
2018-08-31, 12:53
  #7
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Frågar åt en kompis och fattar själv noll av dessa saker men nu har jag förklaringen
Jaha, men i trådstarten skriver du:
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Har alltså en enhet som är ansluten till routern via en kabel och som i sin tur kommunicerar med enheten som jag pluggat in i datorn. Skall sägas att den stationära saknar nätverkskort men det skall väl inte behövas när den är direkt kopplad till den stationära datorn.
Då blir jag nyfiken på hur och vad du pluggade i datorn som saknar nätverkskort?
Det var inte möjligen en WiFi USB-nätverksadapter?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback