Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-30, 15:49
  #1
Medlem
Jag har börjat på kampsport och kommer köra kampsport två gånger i veckan.

Jag vill också gymma, men det kan jag inte göra om jag köra på vilodagar. T.ex jag kör kamsport på tisdagar och torsdagar. På måndag, om jag gymmar, bör jag inte vila kroppen då? Då kanske jag inte skall köra kampsport vilket jag vill faktiskt köra på det. Men om jag kör kampsport, så bör jag vila på onsdag os.v.

Vilket blir att jag endast kan gymma och jogga två gånger. Men jag vill ha det ännu mer än så. Rekommendationen är att vila kroppen. Men jag känner att jag vill köra gym och jogga. Blir det allt för mycket tror ni?

Tack på förhand!
Citera
2018-08-30, 16:26
  #2
Medlem
Du känner själv av när du blir trött och det är dags för en vilodag. Har man varierande träning är det inget problem att träna varje dag.
Citera
2018-08-30, 17:56
  #3
Medlem
Beror på hur du tränar. Omöjligt att svara på när du inte skriver ut övningar och set, reps osv
Citera
2018-08-30, 21:02
  #4
Medlem
Krongjorts avatar

En rekommendation för detta kan vara att till en början göra mycket övningar med kroppsvikten som motstånd. Det går att träna på vilodagarna, men det beror på hur intensivt du tränar såklart. Säg att du börjar på 20% av din totala kapacitet på vilodagarna till en början. Kör kanske två veckor på detta, sedan öka 5-10% av den totala kapaciteten du besitter i dagsläget, varje två veckor.

Det beror på fler faktorer, men har du en kampsport likt ju-jutsu eller snarlikt, där en del av träningen är rätt så statisk, så kan du fokusera på att köra mer korta men explosiva pass de andra dagarna. Är det däremot boxning och eller liknande som är mer explosivt, så kan du med fördel välja mer isometrisk träning på vilodagarna, men samma råd gäller kring antal % av kapacitet där. Börja lågt och öka långsamt, det kan bli ett mycket bra komplement till den övriga träningen.

Sen är det starkt rekommenderat att du vilar ordentligt en hel vecka eller så titt som tätt, hur ofta beror på hur väl du kan hålla balansen i träningens upplägg, samt hur väl du lär känna kroppen. Det är fullt möjligt att göra på detta vis. Om du kör 95% av din kapacitet i gymmet, så kommer du få vila den muskelgruppen mer än två dagar, men om du kör 50% av din kapacitet så kan du träna två dagar i sträck. Om det är bäst, eller optimalt, beror till stor del på syftet med att detta utförs, men även på hur väl progressionen sker både i kortare och längre perspektiv.
Citera
2018-08-30, 21:56
  #5
Medlem
Killer-queens avatar
Är du ung, frisk och känner dig motiverad så tycker jag du kan köra på. Ja, kroppen behöver återhämta sig och det ska inte underskattas, men det ska mycket till innan du bränner ut dig om du känner motivation att träna mera.

Jag har skrivit ett nybörjarschema där jag är noga med vilodagar, men det går nödvändigtvis inte åt skogen för att du tränar annat där. Visst, kanske inte lika snabb utveckling som om du kunde koncentrera dig helt på styrka, men det kommer gå framåt ändå.
Citera
2018-08-31, 10:10
  #6
Medlem
one_sizes avatar
Vänj dig vid bara kampsportsträning + någon dag kondition i ett par månader -> lägg in ett tungt pass med basövningar en gång per vecka -> när du känner att du klarar mer, öka antalet pass.

Kom dock ihåg: gym för styrka, intervallet för kondition och kampsport för kampsport och den funktionella träningen. Varje del har sitt specifika syfte.
Citera
2018-09-06, 00:11
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djicp
Jag har börjat på kampsport och kommer köra kampsport två gånger i veckan.

Jag vill också gymma, men det kan jag inte göra om jag köra på vilodagar. T.ex jag kör kamsport på tisdagar och torsdagar. På måndag, om jag gymmar, bör jag inte vila kroppen då? Då kanske jag inte skall köra kampsport vilket jag vill faktiskt köra på det. Men om jag kör kampsport, så bör jag vila på onsdag os.v.

Vilket blir att jag endast kan gymma och jogga två gånger. Men jag vill ha det ännu mer än så. Rekommendationen är att vila kroppen. Men jag känner att jag vill köra gym och jogga. Blir det allt för mycket tror ni?

Tack på förhand!

Det där låter alldeles för lite för att för att du skulle bli utsliten, det räcker med att du vilar på söndag.
Om du har gymmat lite av dom tre stora övningarna, bänk, mark och knäböj så kommer det många av fysmomenten i kampsport kännas som en promenad, t ex armhävningar, knäböj och upphopp.
Sparkträning kommer doc fortfarande vara rätt tungt.
Själv körde jag fotboll, thaiboxning, krav maga, gym och en löprunda när jag gick i gymnasiet och bortsett från att det tog mycket tid och ibland krockade så var det inga problem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback