Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-31, 17:54
  #13
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Du har så rätt. Naturligtvis kan man ange kilowattsekund eller liknande på en säck pellets och få ett betydligt högre kW värde. Så det riktiga är att använda den standard vi använder med kWh.

Grundenheten är Watt och specificeras av Tid och måttenhet.
Kilowattsekund är en helt korrekt enhet för energi även om den inte brukar användas men det påverkar ju inte kW-värdet ett smack om man anger energin i kWh eller kWs.

Egentligen är det effekt som definieras utifrån energi per tidsenhet och inte tvärtom, alltså en watt är definierad som en joule per sekund men sen är joule i sin tur definierad från andra enheter så av dessa är det bara sekunden som är en äkta grundenhet inom fysiken. De flesta skulle nog bli förvirrade om fjärrvärmeräkningen angav energimängden i kilogramkvadratmeter per sekundkvadrat...
Citera
2018-08-31, 17:59
  #14
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SherrodBrown
Ok som att få en räkning för 1 l liter tappvatten. Spelar ingen roll att du druckit 10 glas under ett dygn. Jämförelsemåttet över din förbrukningär en kilo tung tillbringare med (w)atten per timme.

Alltså 1 KWT
En Kelvinwatt-Tesla??? Det är viktigt att både använda rätt bokstav och stor och liten bokstav på rätt ställe, annars kan en förkortn. få en helt annan betydelse.
Citera
2018-09-01, 09:29
  #15
Medlem
Intressant. Har själv inte fjärrvärme.
Slutet system?
Hur beräknas energiuttaget?
Sitter det en sensor på reuturen, som mäter temperaturen på returvattnet?
Citera
2018-09-01, 09:46
  #16
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Intressant. Har själv inte fjärrvärme.
Slutet system?
Hur beräknas energiuttaget?
Sitter det en sensor på reuturen, som mäter temperaturen på returvattnet?
Vad sägs om att läsa tråden? Så djävla många inlägg är det ju inte utan du borde klara av det.
Citera
2018-09-01, 09:52
  #17
Medlem
AX64s avatar
Vilken insikt man fått i att så pass få fattar hur fjärrvärme (som rätt många har) egentligen funkar. Wow.
Citera
2018-09-01, 10:07
  #18
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Vilken insikt man fått i att så pass få fattar hur fjärrvärme (som rätt många har) egentligen funkar. Wow.

Det är faktiskt många som inte begriper någonting om sitt värmesystem.
Jag jobbar i branschen och får i bland samtal från kunder som kan se ut så här:

Kund - Hej, värmen fungerar inte i mitt hus. Kan du komma och titta?

Jag - Ok. Vad har du för uppvärmning? Är det fjärrvärme, värmepump, eller något annat?

Kund - Jag vet inte. Det är något skåp i källaren...
Citera
2018-09-01, 10:08
  #19
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Det är faktiskt många som inte begriper någonting om sitt värmesystem.
Jag jobbar i branschen och får i bland samtal från kunder som kan se ut så här:

Kund - Hej, värmen fungerar inte i mitt hus. Kan du komma och titta?

Jag - Ok. Vad har du för uppvärmning? Är det fjärrvärme, värmepump, eller något annat?

Kund - Jag vet inte. Det är något skåp i källaren...

"Det där är proppskåpet".
Citera
2018-09-05, 21:43
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vad sägs om att läsa tråden? Så djävla många inlägg är det ju inte utan du borde klara av det.

Ber om ursäkt. Det var slarvigt av mig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback