Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-30, 04:57
  #1
Medlem
Supranoos avatar
Är på jakt efter en diktafon för att spela in föreläsningar.

De flesta trådar jag hittar är 8 år gamla och tänkte höra om ni har någon rekommendation?

Vill ha bra kvalitet på ljud så man verkligen hör talaren på någon meters avstånd.

Jag har ett tak på ca 1500:-, kan sträcka mig till 2000:- om det verkligen är värt det!

Tack!
Citera
2018-08-30, 07:10
  #2
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supranoo
Är på jakt efter en diktafon för att spela in föreläsningar.

De flesta trådar jag hittar är 8 år gamla och tänkte höra om ni har någon rekommendation?

Vill ha bra kvalitet på ljud så man verkligen hör talaren på någon meters avstånd.

Jag har ett tak på ca 1500:-, kan sträcka mig till 2000:- om det verkligen är värt det!

Tack!

Har du frågat föreläsaren om du kan spela in föreläsningen?
(personligen avskyr jag att höra min egen röst, det kan hjälpa om du lovar att inte sprida inspelningen)
I så fall kanske det räcker med att du lägger mobilen på katedern och använder den inbyggda mikrofonen.
__________________
Senast redigerad av borriz 2018-08-30 kl. 07:18.
Citera
2018-08-30, 07:43
  #3
Medlem
Rekommenderar ZOOM H1 (eller H1n om du gillar många knappar).
Köp även vindskydd ("puffen").

Är även kul att använda för att lägga på riktigt ljud på mobilvideos.
__________________
Senast redigerad av iconicatab 2018-08-30 kl. 08:02.
Citera
2018-08-30, 14:22
  #4
Medlem
julernsts avatar
Om du vill ha ett bra budgetalternativ så skulle jag rekommendera iRig Mic Cast för 350 kr. Det är en extern mikrofon till min mobilen som ger överraskande bra ljudkvalité och är fullt duglig för att spela in föreläsare. Det fina med den är att det antagligen är öppet köp på den eftersom det inte är någon lagringsmedia på den. Diktafoner är det dock sällan öppet köp på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback