Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-31, 09:42
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flytandemars
Hur går de ihop? Vad kan hända om de dricks för mycket då?
Det ska visst finnas en risk för det ska enligt vissas teorier dra med sig mer vitaminer och mineraler ut ur kroppen för det binder till lika mycket mineraler som var i vattnet innan.. Är nog inte bevisat dock.

En gång drack jag bara 2liter destillerat en dag utan att äta nått. Som en Cleanse.. Mådde bra hela tiden.
__________________
Senast redigerad av Siktarn 2018-08-31 kl. 09:49.
Citera
2018-08-31, 09:50
  #14
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
(Göteborg har rätt mjukt vatten, dvs. låg kalkhalt, så det är rätt sällan saker blir förkalkade här..)

Då kommer nästa sjuka grej och hoppas någon har märkt detta också.
Ju mjukare vatten desto mindre smakar Thet/teet. Kan tyvärr inte få dit atostrophen eller vad det heter, ovanför e.

I England har dom hårt vatten med ner kalk i och det gör att teet smakar otroligt mycket mer. Mitt te som jag tagit med mig hem smakar inte alls lika starkt och gott i Sverige som det gjorde i England.

Har nästan lust att köpa kalk för att lägga i te-vattnet..

Någon som märkt av samma sak? Kan kalk höja smaken?
Citera
2018-08-31, 10:38
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Då kommer nästa sjuka grej och hoppas någon har märkt detta också.
Ju mjukare vatten desto mindre smakar Thet/teet. Kan tyvärr inte få dit atostrophen eller vad det heter, ovanför e.

I England har dom hårt vatten med ner kalk i och det gör att teet smakar otroligt mycket mer. Mitt te som jag tagit med mig hem smakar inte alls lika starkt och gott i Sverige som det gjorde i England.

Har nästan lust att köpa kalk för att lägga i te-vattnet..

Någon som märkt av samma sak? Kan kalk höja smaken?
Absolut inte skulle jag säga. Hemma hoss morsan är vattnet kalkigt och man får skölja bort kalket efter varje typ tjugonde gång man sätter igång den, bildas tjockt lager kalk som man kan se. Det vattnet är dock inte hårdare än vad hårt vatten vanligtvis brukar ligga på i Stockholm. Sänker smaken betydligt och gör tillslut så att det smakar sunkigt då man börjar se kalket.. Ditt vatten kanske hade en annan faktor! Kan variera väldigt mycket från land till land.
Citera
2018-08-31, 21:04
  #16
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siktarn
Absolut inte skulle jag säga. Hemma hoss morsan är vattnet kalkigt och man får skölja bort kalket efter varje typ tjugonde gång man sätter igång den, bildas tjockt lager kalk som man kan se. Det vattnet är dock inte hårdare än vad hårt vatten vanligtvis brukar ligga på i Stockholm. Sänker smaken betydligt och gör tillslut så att det smakar sunkigt då man börjar se kalket.. Ditt vatten kanske hade en annan faktor! Kan variera väldigt mycket från land till land.

Håller med ditt resonemang till stor del: Bara att titta på "tvättmedelspaketens" rekommendationer:
Exempelvis "Mjukt vatten 1dl tvättmedel, medelhårt vatten 2 dl tvättmedel, hårt vatten 3dl tvättmedel".. (För samma resultat. Kan vara (troligen) att vattnet är "mättat" vid högre kalkhalt, och kan inte "lösa upp" så mycket annat, varken tvättpulver, te eller kaffe..

(Det är inte för inte att Zoegas "Skånerost" är så populärt i just Skåne som har hårt vatten).
-Smaklöst kaffe annars, typ..

Men nu rör vi oss förvisso inom ämnet då vattenkokare ofta används för te/kaffe, men "akademisk frihet" är lite begränsad i trådarna, så vi/jag får återkoppla till TS fråga: Vattenkokare utan bismak: ROSTFRITT!
-Och rengör den då och då. Efter eget förstånd.

Vattenkokare av plast, skulle jag inte rekommendera alls, eftersom förutom eventuell bismak, släpper plasten "ur sig" otrevliga/mindre "hälsosamma ämnen" vid upphettning.
-Myndigheterna godkänner vad fan som helst numera, antagligen lobbade/"mutade"..

Rostfritt 18/8 eller 18/10-stål, så ska inte vattenkokaren ge någon "bismak alls".
(Finns rätt billiga som duger utmärkt för 2-3 hundra på marknaden)

Ska man bara "koka vatten för att bli av med bakterier", så bör ni veta att "kokt vatten" inte smakar lika friskt som "okokt vatten". -Min subjektiva bedömning..
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2018-08-31 kl. 21:07.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback