Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-29, 23:59
  #1
Medlem
TechGuys avatar
Hej

Har kört en Krups vattenkokare i plastmaterial och blev nyligen varse om att den ger bismak efter jag testat koka mitt vatten i mikron istället. Detta får mig också att undra om det verkligen är särskilt nyttigt vatten från min Krups ....

Söker således efter vattenkokare som inte smaksätter vattnet! En kokare i glas kanske?
Citera
2018-08-30, 00:10
  #2
Medlem
När jag såg rubriken tänkte jag just på vattenkokare i glas eller porslin. Biltema har en i glas som är billig, har inte testat den själv eftersom jag tenderar att tappa mina i golvet.
Citera
2018-08-30, 02:36
  #3
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TechGuy
Hej

Har kört en Krups vattenkokare i plastmaterial och blev nyligen varse om att den ger bismak efter jag testat koka mitt vatten i mikron istället. Detta får mig också att undra om det verkligen är särskilt nyttigt vatten från min Krups ....

Söker således efter vattenkokare som inte smaksätter vattnet! En kokare i glas kanske?

Finns vattenkokare i rostfritt stål. Lämnar ingen som helst bismak.
Citera
2018-08-30, 02:39
  #4
Medlem
Saltkatts avatar
Hur kommer man ens på tanken att köpa en vattenkokare i plast? Det finns rimligt billiga varianter i glas (köpte min på Teknikmagasinet) som inte sätter spår i smaken.
Citera
2018-08-30, 06:42
  #5
Medlem
Schnyggves avatar
Här är ett tips! Snyggaste vattenkokaren på marknaden i mitt tycke, dock lite liten, men är du singel så slå till per omgående! http://www.baristashopen.se/kaffe/ka...trisk-vatt.php
Citera
2018-08-30, 07:17
  #6
Medlem
PuchMexicos avatar
Som många skriver, glas eller rostfritt, utan synligt värmeelement.

Sämst sort, med äckliga smak förändringar, i plast med synligt värmeelement innuti.

Har med mig en egen när jag reser, lite klumpigt i resväskan, men gott med lite the utan plast smak på hotellen.
Citera
2018-08-30, 11:00
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Finns vattenkokare i rostfritt stål. Lämnar ingen som helst bismak.
Jorå! Grejen är bara att man får diska dom för det samlas kalk däri.

Skulle annars inte tro att min plastbryggare ger ifrån sig nån smak..

Rekommenderar att testa brygga med destillerat vatten, skillnaden är otrolig!!! Man får ut precis alla smakämnen.
Citera
2018-08-30, 21:16
  #8
Medlem
PuchMexicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siktarn
Jorå! Grejen är bara att man får diska dom för det samlas kalk däri.

Skulle annars inte tro att min plastbryggare ger ifrån sig nån smak..

Rekommenderar att testa brygga med destillerat vatten, skillnaden är otrolig!!! Man får ut precis alla smakämnen.


Batterivatten?

Brukar köra typ ramlösa på flaska, godare än kranvatten.
Citera
2018-08-31, 00:03
  #9
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siktarn
Jorå! Grejen är bara att man får diska dom för det samlas kalk däri.

Skulle annars inte tro att min plastbryggare ger ifrån sig nån smak..

Rekommenderar att testa brygga med destillerat vatten, skillnaden är otrolig!!! Man får ut precis alla smakämnen.

Detta löses (på min perkolator, exakt samma princip som en vattenkokare, men gjord för kaffe) att jag då och då, ungefär var tredje månad, gör följande:

Sköljer ur, fyller på med vatten till max. Slänger i en "diskmaskinstablett" i den, och låter den "koka upp". Därefter väntar jag en timme, sköljer ur, och kokar två gånger med vanligt vatten (utan kaffe då, rådet är för perkolator).

Blir som nytt!

Vanlig vattenkokare, häller man i en liter vatten och två deciliter ättika. (24%). Låt koka upp, vänta en halvtimme, och skölj ur. Klart!

(Göteborg har rätt mjukt vatten, dvs. låg kalkhalt, så det är rätt sällan saker blir förkalkade här..)
Citera
2018-08-31, 00:46
  #10
Medlem
Det finns många slags plaster och det är inte så enkelt som att vattenkokare i plastmaterial alltid ger en bismak till vattnet. Jag har varit med om bådadera, men för den jag har nu (enkel modell från ICA Home) kan åtminstone inte jag uppfatta någon bismak:

https://www.icahemma.se/vattenkokare...02-c-1911.aspx

Detta i Linköping, som har rätt mjukt vatten. Nu tror jag inte kalk smakar så mycket i sig, men sådant som fastnar i eller reagerar med kalkavlagringar kanske gör det...
Citera
2018-08-31, 09:30
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuchMexico
Batterivatten?

Brukar köra typ ramlösa på flaska, godare än kranvatten.
Precis! Vanligt vatten som mineralerna och saltet och allt tagits bort ifrån, inte bra att dricka för mycket av men det måste testas! Mycket godare! Inte farligt alls. Har druckit kopiösa mängder.

Sen kan det nog varierat destillerat vatten beroende på var du köper det, hur de tillverkat det. 30kr för typ 2 liter
__________________
Senast redigerad av Siktarn 2018-08-31 kl. 09:33.
Citera
2018-08-31, 09:39
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siktarn
Precis! Vanligt vatten som mineralerna och saltet och allt tagits bort ifrån, inte bra att dricka för mycket av men det måste testas! Mycket godare! Inte farligt alls. Har druckit kopiösa mängder.

Sen kan det nog varierat destillerat vatten beroende på var du köper det, hur de tillverkat det. 30kr för typ 2 liter

Hur går de ihop? Vad kan hända om de dricks för mycket då?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback