Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-29, 23:27
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...h-jag-har-ratt

Vad tycker vi om denna debatt? Skulle det kännas tryggt med Sd vid makten?
Citera
2018-08-29, 23:37
Medlem
Jag tycker Magdalena Andersson borde bli S nästa partiledare, hon är kunnig och bra.
Citera
2018-08-30, 00:24
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Jag tycker Magdalena Andersson borde bli S nästa partiledare, hon är kunnig och bra.
Hon skulle bli riktigt bra. Tydlig och trovärdig. Sossarna bar en del kompetenta politiker.

Oskar däremot svamlar mest. Tror dessutom att invandrarna bara kommer försvinna om de får makten.
Citera
2018-08-30, 00:32
Medlem
Citat:

Ja. Hon verkligen sopade mattan med Sd här lär jag säga. De har Jimmie Åkesson, men sen...tycker man ska tänka några varv innan man röstar Sd.
Citera
2018-08-30, 00:39
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Hon skulle bli riktigt bra. Tydlig och trovärdig. Sossarna bar en del kompetenta politiker.

Oskar däremot svamlar mest. Tror dessutom att invandrarna bara kommer försvinna om de får makten.

Trovärdig, är det att säga att svensk ekonomi går som tåget när vi har Europas lägsta tillväxt i BNP per capita, det som faktiskt säger mest?

Men visst, hon kanske menade att SJ kör tåget.
Citera
2018-08-30, 03:35
Medlem
Citat:

Med negativ rämta i en högkonjunktur kan väl vilken idiot som helst vara finansminister och skryta om ekonomin.

Om det nu går så bra varför är kronan i samma gärdsgårdsserie som argentinska peson?

Vad denna "kompetenta" finansminister tillsammans med Riksbanken har bäddat för är en stor krasch under nästa mandatperiod. Därför kan hon lika väl få sitta kvar efter valet, även om jag avskyr denna människan tillsammans med idioten Ingves.
Citera
2018-08-30, 07:06
Medlem
Nu har jag inte kollat budgetar och sånt det senaste året utan det var vid förra valet. Magdalena Andersson verkar vara lika dålig på att räkna som Stefan själv och det är ganska komiskt att hon försöker påstå att han har koll på deras budget.
Att sossarna inte kan läsa en budget har dom visat ganska tydligt förr så.
Ekonomi "går som tåget" och att vi har överskott är fina lögner dom drar med.
Citera
2018-08-30, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robzyd
Nu har jag inte kollat budgetar och sånt det senaste året utan det var vid förra valet. Magdalena Andersson verkar vara lika dålig på att räkna som Stefan själv och det är ganska komiskt att hon försöker påstå att han har koll på deras budget.
Att sossarna inte kan läsa en budget har dom visat ganska tydligt förr så.
Ekonomi "går som tåget" och att vi har överskott är fina lögner dom drar med.

Vadå fina lögner? Ingen, förutom faktaresistenta sd:are, förnekar ju att ekonomin GÅR bra samt det faktumet att vi HAR överskott. Sen att du börjar med "jag har inte kollat budgetar blabla" säger ju en hel om hur jävla borta du är. Gör om, gör rätt.

OnT:

Är OS verkligen det vassaste SD har när det kommer till ekonomi? Rösta inte SD för i helvete i så fall... Karln blev ju mosad här.
Citera
2018-08-30, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raventon
... vi HAR överskott.
Att ha överskott i budget betyder inte att det finns pengar i överskott. Är budgeten lagd på lånade pengar är det ju knappast något positivt.

Överskott är det ju knappast heller då hela samhället går på knäna. Det saknas pengar i alla förvaltningar utom i migrationen. Folk dör i vårdkö, polis saknar folk, man stänger sjukhus, försvaret har inget folk, skolresultatet bara sjunker osv.
Citera
2018-08-30, 09:13
Moderator
Tinuviels avatar
Fokus ska ligga på vad som sades i debatten.

// mod
Citera
2018-08-30, 09:26
Medlem
Som andra skrivit innan, att skryta om att ekonomin går bra med dålig BNP per capita samt ett överskott som är ytterst marginellt.

De pratar om ett överskott på 20-30miljarder? Skulle man räkna det procentuellt så borde överskottet vara på över 100miljarder om man jämför med alliansens överskott efter deras första mandatperiod innan finanskrisen slog till.

Så nog finns där punkter att klaga på
Citera
2018-08-30, 10:15
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Som andra skrivit innan, att skryta om att ekonomin går bra med dålig BNP per capita samt ett överskott som är ytterst marginellt.

De pratar om ett överskott på 20-30miljarder? Skulle man räkna det procentuellt så borde överskottet vara på över 100miljarder om man jämför med alliansens överskott efter deras första mandatperiod innan finanskrisen slog till.

Så nog finns där punkter att klaga på
Fast man måste tänka på hur bnp per capita räknas ut. Vi har en befolkning där BNp utvecklas i bra takt. Sen tillkommer en grupp med extremt låg bnp per capita (invandrare), när dessa kommer till sverige ökar deras bnp per capita i extrem fart men den ligger givetvis mycket lägre än ursprungsbefolkningens det första året. Dock kan man utgå från att den gruppens bnp kommer öka betydligt snabbare än ursprungsbefolkningen.

Sen järför man siffror med länder med en betydligt mindre ”ny” grupp. Då kommer svensk ekonomi se sämre ut än en ekonomi med väldigt få invandrare.

Naturligtvis är invandrarna en del av befolkningen och ska räknas med men det är grupp med en rätt lång startsträcka. Frågan är egentligen vad de kommer upp i när de fått upp farten om några år.

Så jag tycker det verkar helt rätt i att påstå att vår ekonomi är bra.

När de diskuterar att de saknar finansiering så blev ju även S anklagade för det för några år sen. Det man kan se med facit är att pengarna uppenbarligen fanns.

Hur det blir för SD lär vi aldrig få vet då SDs budget aldrig kommer få majoritet men det är klart att SDs budget är ett väldigt bra mål för angrepp. Att påstå att SD är regeringsodugliga kan säkert få några tveksamma att välja bort dom.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback