Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-29, 16:11
  #1
Medlem
Det pratas mycket om bra och dåliga proteinkällor.
Att dåligt protein är sämre vid muskeltillväxt osv.

När man läser på innehållsförteckningen på mat kan man då veta om det angivna proteinet är bra eller dåligt?
Exempelvis åt jag en Minipizza till lunch idag den innehöll 36,8g protein (totalt).
Vad är oddsen för att det är ett dåligt protein som jag inte bör räkna in i min dagliga kvot?
Citera
2018-08-29, 16:20
  #2
Medlem
StickmanRevolutions avatar
Ät varierat så är allt protein bra. Olika proteinkällor kompletterar varandra. Du behöver inte få i dig ett perfekt blandning av aminosyror i varje måltid så länge det totala intaget under dagen är balanserat.
Citera
2018-08-29, 16:21
  #3
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim-fotografen
Det pratas mycket om bra och dåliga proteinkällor.
Att dåligt protein är sämre vid muskeltillväxt osv.

När man läser på innehållsförteckningen på mat kan man då veta om det angivna proteinet är bra eller dåligt?
Exempelvis åt jag en Minipizza till lunch idag den innehöll 36,8g protein (totalt).
Vad är oddsen för att det är ett dåligt protein som jag inte bör räkna in i min dagliga kvot?
Vad menar du med "bra protein" respektive "dåligt protein"? Det innehåller olika slags aminosyror beroende på om du väljer animaliska eller vegetabiliska proteiner. Animaliska proteiner innehåller alla proteiner du behöver men äter du vegetabiliska livsmedel måste du äta olika slags växter för att få i idag alla aminosyror + ibland komplettera med proteintillskott. Så ett dåligt protein vet jag inte vad det skulle vara.


En Minipizza kan rent kemiskt vara OK, men det beror på vilken slags pizza det var. Men jag antar att du utslaget på en månad äter mer än en Minipizza.
Citera
2018-08-29, 16:21
  #4
Medlem
Finns inga dåliga proteiner. Det finns omättat och fleromättat fett och snabba eller långsamma kolhydrater.

De snabba kolhydraterna är mindre bra, (socker och sånt skit)

Omättade fetter är mindre bra (som smör).

När vi snackar protein så finns det långsamma och snabba proteiner. Långsamma kallas casein.

Alltså finns det inga dåliga proteiner utan det har att göra med hur snabbt det kommer ut i kroppen. Långsamma proteiner är bra på kvällen då det sprider ut sig jämnt över natten
Citera
2018-08-29, 16:26
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablitozastava
Finns inga dåliga proteiner. Det finns omättat och fleromättat fett och snabba eller långsamma kolhydrater.

De snabba kolhydraterna är mindre bra, (socker och sånt skit)

Omättade fetter är mindre bra (som smör).

När vi snackar protein så finns det långsamma och snabba proteiner. Långsamma kallas casein.

Alltså finns det inga dåliga proteiner utan det har att göra med hur snabbt det kommer ut i kroppen. Långsamma proteiner är bra på kvällen då det sprider ut sig jämnt över natten

Är du hundra på det här?
Jag hör ofta att det nämns i sträningspoddar (typ tyngre rubriker) att dom pratar om att olika proteinkällor är olika "värda/fullvärdigt" och olika bra för muskeluppbyggning.
Är det bara en myt?
Citera
2018-08-29, 16:37
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim-fotografen
Är du hundra på det här?
Jag hör ofta att det nämns i sträningspoddar (typ tyngre rubriker) att dom pratar om att olika proteinkällor är olika "värda/fullvärdigt" och olika bra för muskeluppbyggning.
Är det bara en myt?

Alltså det finns vissa proteinkällor som är optimala som man borde inkludera i sin kost som tex ägg, den har alla fettsyror och massa mineraler som kroppen behöver.

Jag har varit kroppsbyggare och jag vet det mesta om kost
Citera
2018-08-29, 17:10
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablitozastava
Finns inga dåliga proteiner. Det finns omättat och fleromättat fett och snabba eller långsamma kolhydrater.

De snabba kolhydraterna är mindre bra, (socker och sånt skit)

Omättade fetter är mindre bra (som smör).

När vi snackar protein så finns det långsamma och snabba proteiner. Långsamma kallas casein.

Alltså finns det inga dåliga proteiner utan det har att göra med hur snabbt det kommer ut i kroppen. Långsamma proteiner är bra på kvällen då det sprider ut sig jämnt över natten

Citat:
Ursprungligen postat av Diablitozastava
Alltså det finns vissa proteinkällor som är optimala som man borde inkludera i sin kost som tex ägg, den har alla fettsyror och massa mineraler som kroppen behöver.

Jag har varit kroppsbyggare och jag vet det mesta om kost

Den teoretiska kollen verkar ju vara sådär, för att vara helt ärlig. Många förenklingar, fel & missar där.

TS, du har helt rätt. Det finns fullvärdigt och icke-fullvärdigt protein. För att göra detta snabbt & koncist så kan man säga att alla animaliska proteinkällor (kött, ägg, kvarg, keso osv) är fullvärdiga & alla vegetabiliska (baljväxter, spannmål, nötter) är icke-fullvärdiga (förutom sojaprodukter, är dock "östrogenbildande" så avråder från det i större mängder)

Det finns 9 stycken essentiella aminosyror (aminosyror är byggstenar till peptider (proteinkedjor)). Essentiella betyder att kroppen inte kan producera dessa själva utan dom behöver tillföras via kosten.
Fullvärdigt protein (animaliskt protein & sojaprotein) innehåller alla essentiella aminosyror.
Icke-fullvärdigt protein innehåller bara delar av de essentiella aminosyrorna. Så du kan kombinera en måltid av till exempel baljväxter & spannmål för att få en måltid med komplett aminosyra-profil. (Det är så veganer gör för att få ihop fullvärdigt protein.)

Men är du inte vegan/vegetarian så rekommenderar jag att alltid ha en källa av animaliskt protein närvarande.

Dom andra förenklingarna & felaktiga påståenden angående snabbt & långsamt protein kan vi lämna därhän då det är överkurs & dessutom väldigt mycket optinojja. I praktiskt bemärkelse gör det ingen skillnad om du intar vassle eller kasein på kvällen (Kasein är dessutom en form av mjölkprotein, därav att jag satte ihop den med vassle, som också är en form av mjölkprotein).

Snabba & långsamma kolhydrater kan vi lämna därhän också. Också förenklingar och felaktigt. Även fettdelen var ute och cyklade.
__________________
Senast redigerad av pissibyxan 2018-08-29 kl. 17:35.
Citera
2018-08-29, 17:29
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim-fotografen
Det pratas mycket om bra och dåliga proteinkällor.
Att dåligt protein är sämre vid muskeltillväxt osv.

När man läser på innehållsförteckningen på mat kan man då veta om det angivna proteinet är bra eller dåligt?
Exempelvis åt jag en Minipizza till lunch idag den innehöll 36,8g protein (totalt).
Vad är oddsen för att det är ett dåligt protein som jag inte bör räkna in i min dagliga kvot?


För att faktiskt svara på din fråga Den där pizzan hade antagligen mycket ost, kanske några korv eller köttbitar på sig. Vilket gör att den har fullvärdigt protein och då kompletterar proteinet från brödet.

Du kan tillgodoräkna dig dessa 36,8g protein i ditt dagsbehov.
Citera
2018-08-29, 18:03
  #9
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pissibyxan
Den teoretiska kollen verkar ju vara sådär, för att vara helt ärlig. Många förenklingar, fel & missar där.

TS, du har helt rätt. Det finns fullvärdigt och icke-fullvärdigt protein. För att göra detta snabbt & koncist så kan man säga att alla animaliska proteinkällor (kött, ägg, kvarg, keso osv) är fullvärdiga & alla vegetabiliska (baljväxter, spannmål, nötter) är icke-fullvärdiga (förutom sojaprodukter, är dock "östrogenbildande" så avråder från det i större mängder)

Det finns 9 stycken essentiella aminosyror (aminosyror är byggstenar till peptider (proteinkedjor)). Essentiella betyder att kroppen inte kan producera dessa själva utan dom behöver tillföras via kosten.
Fullvärdigt protein (animaliskt protein & sojaprotein) innehåller alla essentiella aminosyror.
Icke-fullvärdigt protein innehåller bara delar av de essentiella aminosyrorna. Så du kan kombinera en måltid av till exempel baljväxter & spannmål för att få en måltid med komplett aminosyra-profil. (Det är så veganer gör för att få ihop fullvärdigt protein.)

Men är du inte vegan/vegetarian så rekommenderar jag att alltid ha en källa av animaliskt protein närvarande.

Dom andra förenklingarna & felaktiga påståenden angående snabbt & långsamt protein kan vi lämna därhän då det är överkurs & dessutom väldigt mycket optinojja. I praktiskt bemärkelse gör det ingen skillnad om du intar vassle eller kasein på kvällen (Kasein är dessutom en form av mjölkprotein, därav att jag satte ihop den med vassle, som också är en form av mjölkprotein).

Snabba & långsamma kolhydrater kan vi lämna därhän också. Också förenklingar och felaktigt. Även fettdelen var ute och cyklade.
Ett korrekt inlägg.

Allt protein räknas fortfarande till dygnets totala, även det som finns i t.ex pasta. Som redan nämnts. Ingen kritik mot ditt inlägg, bara la till det.
Citera
2018-08-29, 18:08
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Ett korrekt inlägg.

Allt protein räknas fortfarande till dygnets totala, även det som finns i t.ex pasta. Som redan nämnts. Ingen kritik mot ditt inlägg, bara la till det.


Bra tillägg och förtydligande. Tack för det
Citera
2018-08-29, 20:26
  #11
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablitozastava
Snälla håll käften istället och säg dethär i mitt ansikte, du skev en hel sida med text och jag försökte göra det så snabbt och kort jag kunde. Säg inte att jag är ute och cyklar för allt det du svamlat om är uppenbart för mig
Du skrev följande:
Citat:
Finns inga dåliga proteiner.
Vilket är helt inkorrekt. Eftersom proteinkvalitén varierar beroende på källa, mjök t.ex är av mycket god kvalité. Det har inte med hastigheten som proteinet tas upp att göra. Det är två helt olika saker. Kasein är långsamt, bland annat, och är fortfarande av mycket hög kvalité, trotts sitt långsamma upptag. Så, ditt inlägg är felaktigt och missvisande.

Kan tillägga att protein du äter, och inte tillskott som vassle, tas upp långsamt, säger ingenting om kvalitén.
Citera
2018-09-29, 22:19
  #12
Medlem
Tillaga 125g lax, 125g rött kött och 125g kyckling och ät ifrån det varje dag. Mellan mål några feta nötter 👌🙌
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback