Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-29, 13:18
  #1
Medlem
Jag hjälpte för en tid sedan en kompis med att ladda ner alla bilder från iCloud till hårddisken, därefter rensade vi iCloud. Fotona fanns på hårddisken och allt var frid och fröjd.

Nu har vi satt in hårddisken i ett kabinett och pluggat in i en ny dator. När man tittar i den mappen finns visserligen filerna, men utan förhandsgranskning. Om man klickar på filerna står det såhär: "Du verkar inte ha behörighet att visa filen. Kontrollera behörigheten och försök igen." (Vi kör Windows 10)

Vad ska man göra? Måste man logg in nånstans för att få det att fungera? Eller kan man stänga av behörighetskravet?
Citera
2018-08-29, 13:28
  #2
Medlem
AX64s avatar
Det ska gå att högerklicka på filerna, eller hela mappen de ligger i, och ändra ägare för filerna som troligen är felaktig i och med att ni kopierade från en annan dator. Inställningen ska finnas under Säkerhet och sedan Avancerat. Välj istället din användare på nya datorn där.
Citera
2018-08-29, 14:19
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Det ska gå att högerklicka på filerna, eller hela mappen de ligger i, och ändra ägare för filerna som troligen är felaktig i och med att ni kopierade från en annan dator. Inställningen ska finnas under Säkerhet och sedan Avancerat. Välj istället din användare på nya datorn där.

Det var ett mycket bra förslag. Tack för detta! Jag försökte att byta ägare på både mappen som helhet och enskilda filer. Men faktum är att det inte fungerar ändå.

Nu har vi hittat ett alternativt sätt att komma åt filerna. Man kan kopiera filerna till en ny plats på hårddisken. Då kommer dialogen "Du måste ange administratörsrättigheter" o.s.v. men när filerna ligger i en annan mapp kan man läsa dem som vanligt. Det fungerar bara när man kopierar, inte om man flyttar. Skumt va?
Citera
2018-08-29, 14:41
  #4
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philoric
Det var ett mycket bra förslag. Tack för detta! Jag försökte att byta ägare på både mappen som helhet och enskilda filer. Men faktum är att det inte fungerar ändå.

Nu har vi hittat ett alternativt sätt att komma åt filerna. Man kan kopiera filerna till en ny plats på hårddisken. Då kommer dialogen "Du måste ange administratörsrättigheter" o.s.v. men när filerna ligger i en annan mapp kan man läsa dem som vanligt. Det fungerar bara när man kopierar, inte om man flyttar. Skumt va?

Det är för att kopiorna får den inloggade användaren som ägare. Jag tror att ni inte riktigt lyckades ändra ägare på originalfilerna bara.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback