Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-29, 13:06
  #1
Medlem
Jag är 185 lång och väger 85 kg. Jag brukade gymma 3-4 gånger per vecka men nu är det några år sedan. Nu har jag börjat träna igen för att bygga upp muskelmassa. Samtidigt har jag en del fett runt midjan som jag vill få bort så jag har även börjat komplettera med löpning.

Nu vet jag inte hur bra ekvationen "bygga muskelmassa" och samtidigt "minska fettet" går ihop. Hade jag enbart brytt mig om att bygga upp muskelmassa så hade jag kunnat proppa i mig massa mat och proteinpulver. Men jag behöver ju samtidigt ligga på kaloriunderskott om jag ska kunna löpa bort fettet på kroppen.

När jag brukade träna så körde jag alltid proteinpulver (ofta från Star Nutrition) men upplevde att jag blev lite småtjock av det. Har jag inget bättre alternativ, t.ex aminosyror? Kreatin?

Tack på förhand!
Citera
2018-08-29, 13:18
  #2
Medlem
KnarkandeAnderss avatar
Kreatin binder ju vatten. Gjorde i alla fall mig lite småmullig.
Citera
2018-08-29, 13:25
  #3
Medlem
Inget. Då du inte känner att du saknar något så behöver du inget. Det har inte kommit något nytt bra sedan 90talet. Samma skit säljs i nya förpackningar år efter år.
Citera
2018-08-29, 14:34
  #4
Medlem
jpettersson1991s avatar
Ett ökat proteinintag vid kaloriunderskott är att rekommendera. Om detta kommer från kosten eller tillskott är upp till dig, jag personligen får majoriteten av mitt protein från vassle. Kreatin är inget du ser "tjockare" av. Det är vätska som lagras i musklerna. Du både ser och presterar bra utav det. Inga jättestora skillnader dock, men en liten fördel kan det ge, och är prisvärt.
Citera
2018-08-29, 15:41
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Inget. Då du inte känner att du saknar något så behöver du inget. Det har inte kommit något nytt bra sedan 90talet. Samma skit säljs i nya förpackningar år efter år.

Vad fick du den slutsatsen ifrån?
Jag vill ju komplettera med någon av ovanstående och undrar vad som kan funka bäst för mig, med tanke på min träningsform och min målsättning.

Ska jag vara ärlig så slarvar jag lite med maten och äter ibland bara pasta med grönsaker, vilket antagligen inte täcker upp mitt proteinintag särskilt bra. Så proteinpulver kanske är OK ändå. Jag vet inte.

Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Ett ökat proteinintag vid kaloriunderskott är att rekommendera. Om detta kommer från kosten eller tillskott är upp till dig, jag personligen får majoriteten av mitt protein från vassle.

Vassle som från proteinpulver? Vad kör du för något?
Citera
2018-08-29, 16:52
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Vad fick du den slutsatsen ifrån?
Jag vill ju komplettera med någon av ovanstående och undrar vad som kan funka bäst för mig, med tanke på min träningsform och min målsättning.

Ska jag vara ärlig så slarvar jag lite med maten och äter ibland bara pasta med grönsaker, vilket antagligen inte täcker upp mitt proteinintag särskilt bra. Så proteinpulver kanske är OK ändå. Jag vet inte.



Vassle som från proteinpulver? Vad kör du för något?

Förstår vad du menar. Mat är alltid överlägset kosttillskott när det gäller att få fram resultat av träning. Slarvar du med maten så kan du ersätta den delen du slarvar med kosttillskott. Om du vet att du får i dig 80g protein för lite varje dag så blir det många proteindrinkar per dag dock.
Citera
2018-09-02, 13:24
  #7
Medlem
Söker fortfarande efter svar.
Vad säger folk?
Citera
2018-09-02, 13:33
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Söker fortfarande efter svar.
Vad säger folk?

Nu täckte svaren du fått din fråga. Vad för svar vill du ha? Jag kan skriva ihop något korkat om du vill.
Citera
2018-09-02, 13:40
  #9
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Vassle som från proteinpulver? Vad kör du för något?
Ja. Whey-80 från Star nutrition. Ett koncentrat fungerar utmärkt om man är ute efter proteinpulver. Priset per kilo brukar vara hyfsat lågt om man köper storköp eller när det är kampanjer.

Vill vara tydlig med att det inte är något måste eller magiskt med tillskott. Det är ett sätt att utöka sitt dagliga proteinintag, men det går givetvis även att få detta från kosten. Fördelen med tillskott är att det är billigt, fullvärdigt och i min åsikt, gott.
Citera
2018-09-02, 17:14
  #10
Medlem
Om du äter rätt och får i dig tillräckligt stor mängd protein så behöver du inte bränna några pengar på onödiga kosttillskott.

Men om du nu ändå envisas med att du vill använda dig av något kosttillskott så rekommenderar jag kreatin då det är det enda kosttillskottet som jag märkt gör skillnad. Kreatin binder dock vatten som tidigare nämnt så det kan leda till att du ser lite uppblåst ut.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback