Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-29, 10:02
  #1
Medlem
Klownfaces avatar
Tjena nörd-bröder! Jag är jävligt sugen på att kunna lira lite gamla hederliga konsolspel (mestadels mega drive), har någon testat denna maskin och isf; fungerar den bra? MvH

https://www.mediamarkt.se/sv/product...s-1308447.html
Citera
2018-08-29, 10:51
  #2
Medlem
AX64s avatar
Verkar dyr för att inte ens inkludera några spel. Varför inte köpa en liten Raspberry PI, installera RetroPI som kan emulera samtliga gamla konsoller och som du bara tankar ner spelen du vill ha till gratis. Ett par USB-kontroller i valfritt utförande köper man till.
Citera
2018-08-29, 11:12
  #3
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Verkar dyr för att inte ens inkludera några spel. Varför inte köpa en liten Raspberry PI, installera RetroPI som kan emulera samtliga gamla konsoller och som du bara tankar ner spelen du vill ha till gratis. Ett par USB-kontroller i valfritt utförande köper man till.
Men ditt spån. Den här typen av konsoler är ju till för att man ska kunna spela sina spelkassetter som man redan äger. Varför i hela friden skulle det följa med några spel?
Citera
2018-08-29, 11:38
  #4
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Men ditt spån. Den här typen av konsoler är ju till för att man ska kunna spela sina spelkassetter som man redan äger. Varför i hela friden skulle det följa med några spel?

Jag har inte påstått att det ska följa med spel, utan att det är ett saftigt pris för en plastbit som förutsätter att allt du vill spela finns på gamla dammiga kassetter du har liggandes och som du föredrar att fippla med framför att bara ladda ner samma spel på ett flashminne gratis.

Denna - en tusenlapp utan spel, utan möjlighet till uppgraderingar och andra användningsområden.
RPi - en femhundring (plus flashminne och kontroller vid behov) med i princip alla spel som släppts på alla retrokonsoller. Funkar även fint som mediacenter, för streaming, et cetera.
Citera
2018-08-30, 00:29
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Verkar dyr för att inte ens inkludera några spel. Varför inte köpa en liten Raspberry PI, installera RetroPI som kan emulera samtliga gamla konsoller och som du bara tankar ner spelen du vill ha till gratis. Ett par USB-kontroller i valfritt utförande köper man till.

Man kanske vill spela sin spel samling man äger.
Citera
2018-08-30, 00:51
  #6
Medlem
Signalkabels avatar
Vi har en tidigare modell hemma, fungerade bra i ett år innan den låga kvaliteten på de enskilda delarna märktes.

Det är lite fippligt att byta kontroller, frontluckan knepig att öppna etc. Dessutom har den svårt att läsa vissa spel och man får starta om (resetta) några gånger innan den hittar spelet. Den är också extremt känslig för stötar (fysiska, inte elektriska) vilket gör att den exempelvis kan "tappa" spelet. Nu fungerar inte NES-delen längre...

Visserligen har vi flera grabbar hemma som spelar och kan vara lite vårdslösa, men den håller inte den kvalitetsnivå jag hoppats på. Dock har vi klarat Sonic, vilket jag aldrig gjorde som liten och det är ju värt något.
__________________
Senast redigerad av Signalkabel 2018-08-30 kl. 00:59.
Citera
2018-08-30, 01:16
  #7
Medlem
Jag har en nästan likadan svart/blå fast enbart för Nintendo 8 bit. Jag kan säga att den är värd pengarna. HDMI kabel som ger jättefin bild på platt-tv:n trots att man kör med 30 år gamla Nes kassetter.

Jättebra kombination mellan gammalt och nytt. Att kunna spela gamla Nes-kassetter på sin platt-tv med sådan bra bild gör den värd pengarna. Har inte märkt av att den håller dålig kvalité. Tycker handkontroller och allt är bra grejor.
Citera
2018-08-30, 13:01
  #8
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Jag har inte påstått att det ska följa med spel, utan att det är ett saftigt pris för en plastbit som förutsätter att allt du vill spela finns på gamla dammiga kassetter du har liggandes och som du föredrar att fippla med framför att bara ladda ner samma spel på ett flashminne gratis.

Denna - en tusenlapp utan spel, utan möjlighet till uppgraderingar och andra användningsområden.
RPi - en femhundring (plus flashminne och kontroller vid behov) med i princip alla spel som släppts på alla retrokonsoller. Funkar även fint som mediacenter, för streaming, et cetera.
Ja, men du kan i vilket fall som helst inte spela dina gamla kassetter på en RPi. Jag har själv en Rpi med RetroPie och det är ju jättebra. Men jag kan inte fortsätta spela på min save i Zelda II på det.

Har man inga gamla spel liggandes så är det så klart fullständigt onödigt att köpa en sån här men nu riktar den ju sig uppenbarligen till en annan del av marknaden.
Citera
2018-08-30, 13:03
  #9
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Ja, men du kan i vilket fall som helst inte spela dina gamla kassetter på en RPi. Jag har själv en Rpi med RetroPie och det är ju jättebra. Men jag kan inte fortsätta spela på min save i Zelda II på det.

Har man inga gamla spel liggandes så är det så klart fullständigt onödigt att köpa en sån här men nu riktar den ju sig uppenbarligen till en annan del av marknaden.

Ja, ok, har man gamla saves som man absolut vill återuppliva så finns det ju en poäng i det. Men det är nog den enda också...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback