Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-29, 08:51
  #1
Medlem
AslakVikingssons avatar
Har börjat kolla på Netflix serien "Dope"

https://www.netflix.com/title/80178726

Intressant serie där man får följa både polis och människor inom drog branschen. Allt från gatu langare till distributörer till tillverkare. Tycker det ger en bra skildring av hur drog världen fungerar.

Men de jag ställer mig lite fundersam till är hur hittar dom alla personer inom drog handeln och får dom att ställa upp i en tv serie? Nu har jag noll koll på drog världen men brukar inte sådana människor ligga jävligt lågt och hålla sig undan all form av uppmärksamhet? I serien beskriver dom hur dom gör när dom fraktar, distribuerar och säljer droger för miljon summor.
Citera
2018-08-29, 08:55
  #2
Medlem
sparvsylts avatar
Jag tycker att serien är blaskig. Började kika då jag trodde den skulle vara mer lik Drugs Inc på National Geographic(?) men blev besviken, tog mig igenom två avsnitt ungefär.
Citera
2018-08-29, 09:59
  #3
Medlem
Filmcrewet lämnar ut sig i händerna på knarkbaronerna, skulle de goola så hänger deras barn och fru i rep runt halsen när dom kommer hem
Citera
2018-08-29, 10:31
  #4
Medlem
AslakVikingssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablitozastava
Filmcrewet lämnar ut sig i händerna på knarkbaronerna, skulle de goola så hänger deras barn och fru i rep runt halsen när dom kommer hem

Nu kanske jag låter konspirations teoretisk här men därför det känns lite fejk. Hur tar man ens kontakt med en sådan person? Vart hittar man kokain kungar som vill ställa upp i tv? För det första lär dom ju inte få ett "ja" från den första dom kontaktar om att ställa upp. Så dom måste ju fråga x antal om dom vill vara med. Visst att kunna få med någon street dealer kanske inte är så svårt men att få kontakt med dom som sitter högst upp förstår jag inte hur det funkar. Men kanske bara är jag som är okunnig.
Citera
2018-08-29, 10:40
  #5
Medlem
Dokumentären inifrån fransk maffia är ju uppenbart på riktigt så att filmcrew ska ha problem med att hitta kriminella som ställer upp och blir filmade med maskering för en större summa pengar ser jag inte som konstigt.

Men DOPE är ju från Amerika och där är ju det mesta fake så..
Citera
2018-08-29, 10:46
  #6
Medlem
AslakVikingssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablitozastava
Dokumentären inifrån fransk maffia är ju uppenbart på riktigt så att filmcrew ska ha problem med att hitta kriminella som ställer upp och blir filmade med maskering för en större summa pengar ser jag inte som konstigt.

Men DOPE är ju från Amerika och där är ju det mesta fake så..

Det kanske är äkta och jag som är helt ute och cyklar men om man är kokain kung och tjänar miljoner dollar varje vecka som vissa av dom säger att dom gör. Då tar man ju inte ens en minimal risk att åka fast för lite Netflix cash. Fan hade jag varit dom så hade jag legat så lågt det bara gick. Men å andra sidan vet inte hur sådana där människor tänker heller. Dom kanske gillar uppmärksamheten.
Citera
2018-08-29, 10:51
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AslakVikingsson
Det kanske är äkta och jag som är helt ute och cyklar men om man är kokain kung och tjänar miljoner dollar varje vecka som vissa av dom säger att dom gör. Då tar man ju inte ens en minimal risk att åka fast för lite Netflix cash. Fan hade jag varit dom så hade jag legat så lågt det bara gick. Men å andra sidan vet inte hur sådana där människor tänker heller. Dom kanske gillar uppmärksamheten.

De e det, deras ego växer ju när deras kriminella vänner ser dom på fkn dokumentärer å grejer haha men vad vet vi. Som räven i fransk maffia, han har ju blivit ökänd alla vet vem räven är
Citera
2018-09-22, 15:46
  #8
Medlem
T-Todts avatar
Var uttråkad så jag tittade på första säsongen. Fastnade direkt och vissa delar är lite knepiga att förstå. Uppenbarligen är en del fake. Exempelvis när teamet följer bärarna genom öknen i södra USA. Det enda sättet att lösa det på är att intervjua och sedan sätta upp en scen och filma med helikopter. Annars hade gränspolisen varit där omedelbart. Vissa verkade dessutom ganska korkade, i synnerhet dem som sålde droger från sitt hus och där köparna knackade på rutan. Ganska kortsiktig business, det går ju inte att bedriva en sådan verksamhet på allvar under längre tid
Citera
2022-08-29, 21:15
  #9
Medlem
Hustlelifes avatar
Har tittat en del, bara jag som tycker att det känns som att TV-teamet golar?
Citera
2023-09-13, 10:53
  #10
Medlem
snooper123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hustlelife
Har tittat en del, bara jag som tycker att det känns som att TV-teamet golar?
Hehe ja det var märkligt när de var i Nederländerna och polisen stormade när de filmade.
Citera
2023-09-13, 10:58
  #11
Medlem
Hustlelifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Hehe ja det var märkligt när de var i Nederländerna och polisen stormade när de filmade.

Jaa de har ju hänt flera gånger haha
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback