• 1
  • 2
2018-08-29, 10:43
Medlem
Dark_drivers avatar
ångrar att det blev så här kommer inte återfalla igen har för mycket att förlora om jag kliver på igen jobbet på en 4h gård ett jobb jag älskar sen min medryttarhäst som heter Siljar en nordsvensk har bra släktingar och vänner som stötar soc har sakt att jag kommer får behålla körkortet om jag sköter mig klarar mig inte
utan körkort pga mitt funktionshinder
Citera
2018-08-29, 12:57
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Nu talar väl forskningen inom området på det motsatta, att det är invandrare och minoriteter som behandlas fel av nämndemän. Kan inte komma på en enda dom där det finns belägg för att någon behandlats sämre pga dennes högerinriktning. Men vad vet jag, du får gärna överbevisa mig.

Oavsett, det är ett artbrott och presumtionen är fängelse. Nu ser jag det inte som sannolikt att han kommer få fängelse underförstått att han inte är en individ som återfaller i brott (vilket inte tycks sannolikt då han har noll koll på rättsprocessen).

I övrigt anser jag att nämndemannasystemet ska avskaffas illa kvickt. Folk som inte kan juridik ska självfallet inte tillämpa juridik.

Tillägg: Det ska väl för sakens skull tilläggas att många av de fall där minoriteter behandlats fel bygger på systematiska fel i rättssystemet. Exempelvis grundsatsen att om man ser någon i ögonen så talar man sanning, detta missgynnar självfallet individer från exempelvis Indien där man inte ser en överordnad i ögonen. Ett exempel bland många.
Nu tog du mitt korkade exempel på lite för stort allvar vilket borde föranleda att jag inte besvarade mer då jag i övrigt är enig med dig.
I princip är jag även enig med dig ang nämndemannasystemet som ger godtycklighet.
Men det finns fördelar o det är när nämnd o åtalad är överens. Då får man ett korrekt utslag till en billig peng. Detta är det som oftast sker.
De gånger man är oense så har vi ett lätt system att kunna överklaga till en nämnd där majoriteten är jurister.
Fördelen med dagens system är att det är billigt då det är fritidspolitiker som sitter där än högavlönade jurister som gått flera år i ett dyrt universitet.

Skulle vi ändra så juristerna sitter i Tingsrätten så lör vi få stenhårda regler för att kunna få prövningstillstånd i en högre instans samtidigt som vi får dyrare domutslag för småbrotten.
Vad jag skulle vilja se däremot är att utöka Hovrätterna o ta ifrån Tingsrätten de grövre brotten som ändå går till Hovrätten oavsett.
Citera
2018-08-29, 17:12
Medlem
Dark_drivers avatar
Det finns 1 vittne som sett mig från ett fönster men polisen har inte sett mig köra och polisen kollade aldrig bilen om motorn var varm däckspår in i garaget mm så finns ingen teknisk bevisning vittnet kan ju sett fel stod många bilar på parkeringen inte bara min så känns konstigt och ej rättssäkert att 1 enda vittne ska kunna sätta ditt mig hade ju vart en annan femma om polisen tagit mig under färd då hade det garanterat varit torsk ringa räknar jag på att åka på då jag hade i blodet sen hur fan kan vittnet veta att jag tar droger kan den här människan se mig på flera meters avstånd och då även se att jag är påverkad det låter konstigt
Senast redigerad av Dark_driver 2018-08-29 kl. 17:18.
Citera
2018-08-30, 14:45
Medlem
Dark_drivers avatar
1 vanlig privatperson ska väl inte kunna sätta ditt en för ett brott då skulle jag kunna ljuga i hop en historia om min granne så slipper jag hen ett tag ? om soc säger att jag får behålla körkortet om jag sköter mig stämmer det?
Senast redigerad av Dark_driver 2018-08-30 kl. 14:48.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in