Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2022-12-08, 10:17
  #25
Medlem
Hur ser kopplingen ut mellan telefonen och eSim. ?
Blir det en hård koppling mellan telefonens mac-adre (el liknande ) till eSim nr ?

Ligger eSim även hos operatören så man kan återskapa det ? eller måste man återbeställa om telefonen skulle råka ut för en större skada ?

Idag tar man bara ur simkortet och flyttar direkt till en telefon ?
Citera
2023-10-28, 07:24
  #26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Netman2
Hur ser kopplingen ut mellan telefonen och eSim. ?
Blir det en hård koppling mellan telefonens mac-adre (el liknande ) till eSim nr ?

Ligger eSim även hos operatören så man kan återskapa det ? eller måste man återbeställa om telefonen skulle råka ut för en större skada ?

Idag tar man bara ur simkortet och flyttar direkt till en telefon ?

Det var längesen du fråga men det är ett jätte begränsat område men jag kan hjälpa dig och svara på dina frågor lite grand för jag sökte på esim och då det är få frågor men värt att besvara dom som frågar:

1) Blir det en hård koppling mellan telefonens mac-adre (el liknande ) till eSim nr ?

-) Nej, eSIM eller vanligt sim kort har ingen "hård" koppling till telefonens MAC-adress eller någon annan hårdvaruidentifierare. eSIM har en unik identifierare kallad ICCID, precis som fysiska SIM-kort, men hur den används eller lagras på enheten kan variera beroende på eSIM-lösning och enhetens säkerhetsmekanismer.

2) Ligger eSim även hos operatören så man kan återskapa det ?

-) Ja, eSIM-profiler lagras och hanteras av operatören. Om en telefon med eSIM skadas, kan användaren i de flesta fall ladda ner sin eSIM-profil till en ny enhet genom att använda en aktiveringskod, QR-kod eller någon annan metod som tillhandahålls av mobiloperatören. Du behöver oftast inte "återbeställa" eSIM:et på samma sätt som du skulle behöva be om ett nytt fysiskt SIM-kort.

3) Idag tar man bara ur simkortet och flyttar direkt till en telefon ?

-) eSIM står för "embedded SIM" vilket hänvisar till den teknik som används för att ha en inbäddad SIM-profil i en enhet, istället för ett fysiskt utbytbart kort. EUICCID, å andra sidan, är den unika identifieraren för eSIM-profilen, vilket motsvarar ICCID på ett fysiskt SIM-kort. Så, EUICCID är bara ett sätt att unikt identifiera en eSIM-profil, precis som hur ICCID används för att identifiera ett fysiskt SIM-kort.

eSIM är speciellt och det finns inte mycket man kan se heller alltid i telefonen då dom är en egen enhet så dom loggas inte ens så det är väldigt speciellt område som är svårt att ha insyn i. Vill du vara säker när du använder eSIM skall du alltid låsa din profil annars finns det möjligheter att någon kan få reda på din qr-kod antingen via läckor från operatören (det händer sällan men det sker, framförallt utomlands) och då slipper du få din eSIM disconnectat om någon annan försöker ansluta och ta över eSIM kortet.

När du skickar AT-kommandon till ett SIM-kort eller till en mobil enhet (såsom en modem eller en mobiltelefon som kan kommunicera med din enhet över telefon nätverket) använder du ett gränssnitt kallat "AT-kommandosgränssnitt" det i sin tur är kopplat till /dev/ttyACMXX där kan man skicka in kommandon som det egentligen heter "Hayes Commands". AT-kommandon är en uppsättning instruktioner som används för att styra modemer och vissa andra enheter. Ursprungligen utvecklades de för Hayes modemer på 1980-talet, därav namnet "Hayes". Det är inte sällan man ser på gsmforums m.m att folk tror att det kommer från ericsson för det kommer från Hayes Microcomputer Products, ett amerikanskt företag som var känt för att utveckla de första kommersiellt framgångsrika modemen på 1980-talet.

Det används fortfarande i våratelefoner så du kan prova lite olika saker: https://pastebin.com/raw/Hb1fPWJp

Dom har du säkert lekt med oom du är gammal och gråhårig som jag där kan du byta simkort pin och läsa sms och allt möjligt men nu med det nya ESIM så är det annorlunda. Det bör noteras att eSIM inte är avsett att helt ersätta traditionella SIM-kort i alla enheter eller situationer, åtminstone inte på kort sikt för tanken med ESIM är egentligen att vi skall få lättare att byta roaming osv när vi reser så vi slipper det som varit med gamla kort m.m

Ifall om du vill veta mer när jag ändå är aktiv och har helg så låt mig förklara lite mer om ESIM då de finns så lite information. Ja, du kan fortfarande kommunicera med enheter som har eSIM med hjälp av AT-kommandon, precis som med traditionella SIM-kort. AT-kommandon används för att interagera med modemen i enheten, inte nödvändigtvis med SIM-kortet (vare sig det är ett fysiskt SIM eller eSIM). Så du kan skicka AT-kommandon till enheten för att hämta information, styra modemfunktioner, osv.

Om du specifikt vill interagera med SIM-funktioner (t.ex. läsa filer på SIM-kortet, skicka PIN-kod, etc.), kan du fortfarande använda AT-kommandon som AT+CRSM och andra relaterade kommandon, oavsett om enheten använder ett fysiskt SIM-kort eller eSIM som jag länkade en lista på förut (använd dock INTE dessa utan att du vet vad dom gör, de kan få din telefon att gå sönder det finns lite manualer här och där hur man kan göra)

Det viktiga att komma ihåg är att eSIM bara är en annan form av SIM-lagring, och modemet i enheten (som behandlar AT-kommandon) ser det som en SIM, oavsett om det är fysiskt eller inbäddat. Men, som alltid, kan det finnas specifika implementationer eller funktioner beroende på enhetstillverkaren, operativsystemet eller modemfirmware, så det är bra att kontrollera specifika dokumentation eller tekniska specifikationer för den specifika enheten eller plattformen du arbetar med.

För att prova så kan du använda te.x RealTerm för Windows. Att jämföra detta med en dator så kan du jämföra det med SERIAL/UART och detta är istället SERIAL/TCP och det kan användas främst för felsökning men även ansi/VT100 terminal eller oformaterad text eller binära lägen för - protokoll-analysator / portspying - Jag har grejjat en hel del med just ESIM och det kräver en djupare förståelse för saker och ting och det är väldigt begränsat med teknisk info som du frågar om för vissa detaljer är inte lättillgängliga eller kan vara skyddade av tillverkare eller operatörer.

eSIM, eller embedded SIM, refererar till en inbyggd SIM-krets inuti en enhet, snarare än ett fysiskt, avtagbart kort som du menar på är traditionella SIM-kort. eSIM är faktiskt en liten integrerad krets (chip) som är permanent inbyggd i enheten.

Den här kretsen kan lagra flera profiler men har vanligtvis en aktiv profil åt gången som bestämmer vilket nätverk enheten ska ansluta till.

Den viktigaste datan på en eSIM (såsom International Mobile Subscriber Identity, IMSI, och krypteringsnycklar) lagras säkert på detta chip. Denna data kan uppdateras eller ändras över luften (OTA) genom särskilda administrativa meddelanden, vilket möjliggör fjärrprogrammering av eSIM med nya profiler utan att behöva byta ut ett fysiskt kort.

eSIM-data lagras på ett chip inuti enheten, inte som en binär likt IMEI kan göras. Däremot kan administrativa verktyg eller system som används för att hantera eSIM-profiler ha binära eller andra filtyper för att representera eSIM-profiler innan de skickas till enheten, men själva eSIM:en i enheten är en hårdvarubaserad komponent och inte en system komponent.

Medan en operatör har förmågan att interagera med eSIM genom över-luft-kommandon (OTA) för profilhantering, är dessa interaktioner begränsade till eSIM-funktioner. Operatören kan till exempel ladda upp, radera eller växla mellan eSIM-profiler. Men de kan inte godtyckligt "ta sig in" i enheten för allmän felsökning eller administrering på samma sätt som med adb över TCP/IP helt enkelt (om dom inte har polisen på sin sida då kan dom göra lite vad som helst)

Hoppas det gav dig lite mer svar om denna ESIM historia men kom ihåg att dom inte är till för att ersätta dom vanliga SIM korten iaf inte på kort sikt som sagt, det blir mer och mer esim i IOT enheter så i framtiden kommer vi nog kunna få push meddelanden och allt vad det heter till våra telefoner.

"Fuchsia", som är ett operativsystem utvecklat av Google är också aktuellt. Fuchsia skiljer sig från Googles andra operativsystem, Android och Chrome OS, genom att det inte bygger på Linux-kärnan. Istället använder Fuchsia en ny kärna som kallas "Zircon". Fuchsia är designat att kunna köras på olika typer av enheter, från inbäddade system som ESIM liknande till smartphones. Google har inte gett en fullständig klarhet i exakt hur eller var Fuchsia kommer att användas i framtiden så det kan jag inte gå in på men det är väldigt intressant och det är kul att du fråga det är en fråga för kommande generations apparater här kan du se lite mer info: https://fuchsia.dev/fuchsia-src/conc...nciples/secure samt här.

TockOS är ett operativsystem för inbäddade system som fokuserar på att vara säkert och realtid det är också under utveckling från Google. Tock är utformat för att köras på microcontrollers och andra enheter med resursbegränsningar. Det skiljer sig från andra inbäddade OS genom att använda en unik kombination av en monolitisk kärna och process-isolering för att maximera säkerheten.

JTAG är särskilt relevant eftersom JTAG (Joint Test Action Group) är en vanlig metod för felsökning av hårdvarurelaterade problem på inbäddade system och mikrokontrollers. Många av enheterna som stöds av TockOS kan felsökas med hjälp av JTAG det är väl så man kan få reda på mer om esim chippen då dom inte är öppna för allmänheten.

Medan Tock främst är avsett för mindre inbäddade enheter, kan principerna bakom det också appliceras på mer komplexa system som smartphones, särskilt när det gäller säkerhet och isolering så framtiden är oviss och informationen är begränsad men än sålänge går det att förstå hur esim fungerar i våra mobila enheter.

Nu la jag ner mycket tid för att besvara din fråga hur det fungerar mellan telefonen och esim så jag hoppas det gav dig lite i alla fall.

Ja glömde lägga till en källa till tockos men det är också nya grejjer som är på G inom denna embedded värld som esim är: https://tockos.org/

5 Profiler kan vissa enheter lagra som jag har sett som max men dom har börjat begränsa detta till 2 skall jag tillägga också. Orsaken är oklar iaf för mig då jag inte har insyn så djupt.
__________________
Senast redigerad av StackarsHunden 2023-10-28 kl. 07:40.
Citera
2023-10-28, 07:53
  #27
Avstängd
Om du riktar en kraftfull strålkastare eller tittar på ett SIM-kort under ett mikroskop, kommer du mest troligt att se detaljerna i chippets kretsrymd och de metalliska spåren som kopplar chippet till de yttre kontakterna. Detta skulle likna vad du skulle se om du tittade på en eSIM-chip helt enkelt i en telefon fast det är då "embedded" dvs "inbbygt i enheten" som ett egen chip numera på fler och fler enheter, själva eSIM-chippet skulle vara mycket svårare att observera och hitta på själva telefonen direkt så det är så man kan se det lättast. Det är samma princip så det är inte baserat på HW adressen i telefonen det blir lite enklare att förstå det om man ser det så iaf för mig.

Det är för övrigt extremt svårt att se hur dom kommunicerar exakt för det finns inte på telefonen och det går inte "felsöka" esim chippet heller så man kan knappt se telefonummret i telefonen längre knappt och knappt imei faktiskt det är därför det är så få appar som kan "hitta mitt nummer" om man försöker i en telefon med esim därför måste man slå te.x *#110# osv då skickar telefonen en signal till chippet så svarar chippet med det. Det exakt samma sak som AT kommandon dom kommunicerar kan man säga. Detta beror på vad det är för operatör också samt vilket chipp det är.

Jag tror det heter mmicid eller liknande istället för "radio" när man skickar mellan chippen, mmid kanske kan ge mer om du googlar.

Är man jävligt skicklig så kan manfejka och göra dina egna IMEI grejjer och avlyssna människor men esim gör det ju svårare nu när man inte kan hitta sakerna så lätt men det är svårt för det blir ju en kopia men det skall man inte prata högt om då kommer snart hela maffian börja med det men det är fullt möjligt det gjorde dom i indien för bara 2 årsen så det är ju jävligt intressant. Frågan är ju ifall om man som operatör kan klona en kunds esim eller sim och sedan ha ett "duplicate" som pakistanierna hade i indien så kan man säkert avlyssna varandra, skit smart därför skall man aldrig visa sina imei nummer te.x på annonser som folk gör, då är man inte så smart det finns många som är skickliga området framförallt kan man klona simkort och vet man hur man gör så kan man säkert få in det i esimen osv.

Spännande område, jag tog upp detta för längesen men det är ingen som vet riktigt hur det går till då har jag frågat på gsm forums och andra ställen menar jag. Det finns ett företag av MISSTAG som råkade sätta samma IMEI nummer på elektroniska simkort 2021 och det är ju också en gåta hur fan går det ihop så det är mycket som är svårt att veta iom det är så lite info om det. Då blir man verkligen anonym iaf

Jag kommer på mer och mer. Ett annat sätt att förstå att operatören har profilen de är att du inte kan aktivera det offline helt enkelt, det är också ett sätt att se på det enkelt så dom kan säkert se mer än vad jag skrivit om men det är iaf _minst_ vad dom kan se som jag vet.

Det var några årsen nu men mycket av allting lärde jag mig när jag håll på med just esim speciellt när jag skulle "byta" operatör genom att "dela" esimkortet då kan man om man har insyn i systemet följa hela processen för att se vad som sker men mycket saker är dolt dvs, telefonummer m.m är med "*********10" så man kan inte se så mycket av alla detaljer de är väl esims säkerhets grejjer som gör det.

Nu har jag nog fått med det mesta. Det jävligt roligt faktiskt och djupare än såhär kan man nog inte komma jag har grejjat med klockor speciellt med esim och sådär dom går också "JTAG is disabled permanent" om man pillar med fel saker så får man lära sig vidare.

Ja, det är allt jag kan dela med mig av ungefär.
__________________
Senast redigerad av StackarsHunden 2023-10-28 kl. 08:14.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback