Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-28, 22:02
  #1
Medlem
Laddade ner ett program via torrent. Inga kommentarer om programmet fungerade eller ej men råkade ändå klicka igång dmg filen. Installerade aldrig något men när jag öppnade "contents" så fanns där .exe filer som gav utslag för trojaner på virustotal.

Så frågan är: Har jag lyckats installera en trojan på min macbook? Hur scannar jag och kollar? Bör jag installera om OSX?

Kanske sitter här och är paranoid utan anledning men denna torrenten kändes oerhört suspekt.
Citera
2018-08-28, 22:07
  #2
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lizell
Laddade ner ett program via torrent. Inga kommentarer om programmet fungerade eller ej men råkade ändå klicka igång dmg filen. Installerade aldrig något men när jag öppnade "contents" så fanns där .exe filer som gav utslag för trojaner på virustotal.

Så frågan är: Har jag lyckats installera en trojan på min macbook? Hur scannar jag och kollar? Bör jag installera om OSX?

Kanske sitter här och är paranoid utan anledning men denna torrenten kändes oerhört suspekt.
Du kan inte köra .exe i Mac OS så du behöver inte vara så orolig.
Citera
2018-08-28, 22:10
  #3
Medlem
sommarlovs avatar
Ditt antivirusprogram triggade på filerna, som ändå inte kunde köras på ditt system...
Citera
2018-08-28, 22:12
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Ditt antivirusprogram triggade på filerna, som ändå inte kunde köras på ditt system...

Varför ligger det då dolda .exe filer i "contents" i en dmg fil?
Citera
2018-08-28, 22:13
  #5
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lizell
Laddade ner ett program via torrent. Inga kommentarer om programmet fungerade eller ej men råkade ändå klicka igång dmg filen. Installerade aldrig något men när jag öppnade "contents" så fanns där .exe filer som gav utslag för trojaner på virustotal.

Så frågan är: Har jag lyckats installera en trojan på min macbook? Hur scannar jag och kollar? Bör jag installera om OSX?

Kanske sitter här och är paranoid utan anledning men denna torrenten kändes oerhört suspekt.

😆😆😂😂.

Bitch please.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/.exe
Citera
2018-08-28, 22:15
  #6
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lizell
Varför ligger det då dolda .exe filer i "contents" i en dmg fil?
Antagligen en key-generator som inte finns för Mac?
Citera
2018-08-28, 22:20
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lizell
Laddade ner ett program via torrent. Inga kommentarer om programmet fungerade eller ej men råkade ändå klicka igång dmg filen. Installerade aldrig något men när jag öppnade "contents" så fanns där .exe filer som gav utslag för trojaner på virustotal.

Så frågan är: Har jag lyckats installera en trojan på min macbook? Hur scannar jag och kollar? Bör jag installera om OSX?

Kanske sitter här och är paranoid utan anledning men denna torrenten kändes oerhört suspekt.


dom som gör virus programmen gör oftast så att pirat kopierat visar sig som virus för att skrämma folk till att inte använda dom men det behöver inte alltid vara så det kan även vara så att det är ett virus det vet man oftast inte för än det är försent men det är något alla som laddar ner pirat kopierat redo på
Citera
2018-09-20, 15:37
  #8
Medlem
som ovan nämner du kan inte köra exe filer på mac
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback