Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-28, 20:25
  #1
Medlem
Jag ska sälja bilen. Enligt köparen är han en bilhandlare. Han ska skicka en kollega för att köpa bilen. Jag ska få betalt innan ägarbytet. Som enligt honom ska ske via infotorg.se Det som gör mig fundersam är att han vill ha med sig den gula ägarbyteslappen för att det ska arkiveras. Så jag undrar om jag kan lämna ifrån mig den och varför han ska ha den, han får väl ett nytt från transportstyrelsen? Ska jag be att få bekräftelse om ägarbytet.
Någon som har erfarenheter?
Citera
2018-08-28, 20:26
  #2
Medlem
Crashs avatar
gör ägarbytet med transportstyrelsens app istället
Citera
2018-08-28, 20:31
  #3
Medlem
paerras avatar
Skicka INTE med lappen!

Alternativ 1: båda skriver på och du kontrollerar hans körkort. Sen lägger DU den på lådan

Alternativ 2: (bästa) ladda ner transportstyrelsens app. Där görs ägarbytet genom att ni scannar körkorten och gula pappret. Då säger den även ifrån om han har falskt körkort mm.

Tar han med sig lappen så kan han ge fan i att posta den och du åker på p-böter etc.
Citera
2018-08-28, 20:34
  #4
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torro1
Jag ska sälja bilen. Enligt köparen är han en bilhandlare. Han ska skicka en kollega för att köpa bilen. Jag ska få betalt innan ägarbytet. Som enligt honom ska ske via infotorg.se Det som gör mig fundersam är att han vill ha med sig den gula ägarbyteslappen för att det ska arkiveras. Så jag undrar om jag kan lämna ifrån mig den och varför han ska ha den, han får väl ett nytt från transportstyrelsen? Ska jag be att få bekräftelse om ägarbytet.
Någon som har erfarenheter?

Skulle inte låta personen komma efter orden "kompis komma lämna gula lappen"
Citera
2018-08-28, 20:35
  #5
Medlem
Man lämnar inte med några papper alls..
Ägarbyte på lapp läggs på lådan av säljaren.
Är han bilhandlare använder han sig inte av lappen alls.
Håller med ovanstående gör byte på appen o släng papperna.
Han får nya och dina papper är dina o räknas som värdehandling.
Har aldrig lämnat papperna ens till bilhandlare.
Däremot har vissa velat ha exportpapperna..
Detta för att bilen exporteras i ditt namn o du förblir ägare på bilen..skapar en del problem i värsta fall
Citera
2018-08-28, 20:40
  #6
Medlem
Han är ju bilhandlar. O vad jag förstår så kan man bara göra ägarbyte mellan privatpersoner via transportstyrelsen app? Kanske annat via webben?

Ska man skicka in pappret även fast man gör ägarbytet online?
Citera
2018-08-28, 21:24
  #7
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torro1
Han är ju bilhandlar. O vad jag förstår så kan man bara göra ägarbyte mellan privatpersoner via transportstyrelsen app? Kanske annat via webben?

Ska man skicka in pappret även fast man gör ägarbytet online?

Stämmer. Seriösa bilhandlare har egen inloggning där alla ägarbyten kan utföras och du brukar få kvitto på det. Då behöver man den gula delen som sedan makuleras eller arkiveras. Så långt stämmer det. Men det gör man på bilhandlarens dator så det är bara att ta sig dit med bilen, inte låta någon hämta den hemma.
Citera
2018-08-29, 07:01
  #8
Medlem
MosterAugustas avatar
Tyvärr blir det svårare och svårare att sälja bilar. För en lyckad bilaffär krävs

1) Att ägarbytet går igenom
2) Att den du säljer till är den du tror det är
3) Att du får betalt

I detta fall låter det skumt raktigenom:
- vill inte att du gör ägarbytet, det vill säga du får stå för böter/trängselskatt etc på bilen när den används av bilmålvaktens kunder
- skickar en "medarbetare" dvs du kan inte ens jämföra med bilden på eventuellt id
- vill betala på något ovanligt sätt

Gör aldrig ägarbyte annat än genom trafikverkets app. Då vet du att det blir genomfört och att köparens körkort finns. Om det är någon annan som håller i det får du avgöra själv. Verifiera betalningen innan du lämnar ifrån dig något.

Vill de inte ställa upp på detta sälj till någon annan eller bli lurad.
Citera
2018-08-29, 08:49
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MosterAugusta
Tyvärr blir det svårare och svårare att sälja bilar. För en lyckad bilaffär krävs

1) Att ägarbytet går igenom
2) Att den du säljer till är den du tror det är
3) Att du får betalt

I detta fall låter det skumt raktigenom:
- vill inte att du gör ägarbytet, det vill säga du får stå för böter/trängselskatt etc på bilen när den används av bilmålvaktens kunder
- skickar en "medarbetare" dvs du kan inte ens jämföra med bilden på eventuellt id
- vill betala på något ovanligt sätt

Gör aldrig ägarbyte annat än genom trafikverkets app. Då vet du att det blir genomfört och att köparens körkort finns. Om det är någon annan som håller i det får du avgöra själv. Verifiera betalningen innan du lämnar ifrån dig något.

Vill de inte ställa upp på detta sälj till någon annan eller bli lurad.
Att använda appen förutsätter att båda parter är privatpersoner.
Citera
2018-08-29, 09:18
  #10
Medlem
Jag fick namnet på företaget som han jobbar åt, ringde dit och checkade att han jobbar där, vilket han gjorde. Verkar vara ett seriöst bolag som omsätter 50 miljoner.

USE BILCENTER AB
556614-1270
DRIVHJULSVÄGEN 26, 4 tr
126 30 HÄGERSTEN

Borde vara grönt då?
Pengarna ska föras över från deras företagskonto och vi har samma bank. Så jag ser pengarna direkt på mitt konto
__________________
Senast redigerad av torro1 2018-08-29 kl. 09:26.
Citera
2018-08-29, 14:58
  #11
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torro1
Jag fick namnet på företaget som han jobbar åt, ringde dit och checkade att han jobbar där, vilket han gjorde. Verkar vara ett seriöst bolag som omsätter 50 miljoner.

USE BILCENTER AB
556614-1270
DRIVHJULSVÄGEN 26, 4 tr
126 30 HÄGERSTEN

Borde vara grönt då?
Pengarna ska föras över från deras företagskonto och vi har samma bank. Så jag ser pengarna direkt på mitt konto

Anledningen till att vilja ha regbevis brukar vara att sälja bilen utan att behöva registrera den på firman.

Seriösa?
Företaget finns i Lexbase och hos kronofogden.

Namnhistorik
2017-04-12 Bil Konsulten Västberga AB
2017-03-27 Botan Bil AB
2009-09-25 Ummers US Center AB
2012-07-23 US Center i Stockholm AB
2017-05-30 Use Bilcenter AB

Kanat är en upptagen man:
Nuvarande bolagsengagemang

Use Bilcenter AB, Styrelseledamot, VD
TANTO BILSERVICE AB, Styrelseledamot
Personal Basaren AB, Styrelseledamot, VD
Serman Green Packaging AB, Styrelseledamot
Serman Clean&Shine Transport AB, Styrelseledamot, VD
Serman Holding AB, Styrelseledamot, VD
GLOBAL MITANIA CONSTRUCTION AB, Styrelseledamot, VD, Ordförande
Venus transport, Innehavare, ,

Tidigare bolagsengagemang

Bill konsult AB (2018-08-20)
Orient Food Farsta AB (2018-06-26)
Alby G&F AB (2017-12-13)
Huddinge Bilservice verkstad AB (2013-01-10)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback