Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-28, 19:41
  #1
Medlem
Var är bevisen på att psykiska sjukdomar kommer genom genetiken? Tycker mig se mycket pseudovetenskap inom psykiatrivärlden.

Men låt oss säga två psykiskt sjuka personer på papper skaffar barn, vad är det som säger att barnen då kommer bli psykiskt sjuka?

Jag tror mer på att psykisk ohälsa kommer ifrån socioekonomiskt fattiga områden främst.

Men ok, var är bevisen som är vetenskapliga?
__________________
Senast redigerad av VolvoFB 2018-08-28 kl. 19:44.
Citera
2018-08-28, 19:47
  #2
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolvoFB
Jag tror mer på att psykisk ohälsa kommer ifrån socioekonomiskt fattiga områden främst.
Var hittar du belägg för det?
Citera
2018-08-28, 19:49
  #3
Medlem
XX-Ambars avatar
Gammelfarfar blev bombarderad under första världskriget i Belgien och såg vänner dö i leran varje dag. Skaffade sedan en unge som han behandlade som skit. Farfar behandlade min farsa som skit och farsan i sin tur var inte den farsa man skulle önska sig direkt. Jag har bestämt mig för att sätta ett stopp i utvecklingen, knulla brudar är kul men jag ser till att dom får satsen i ansiktet.
Har ett par vänner som har ungefär samma saga bakom sig, psykopater i rad som avlar sig vidare.
Citera
2018-08-28, 19:56
  #4
Medlem
Man brukar väl säga att psykiska sjukdomar kommer delvis från genetik. Genetik+omgivning,uppväxt,etc.

Men jag vet att man gjorde någon stor studie för ett par år sedan på ca 40 000 personer om jag minns rätt, där man kom fram till att de människor som har något som kallas ''short DNA-strings'' löper högre risk att drabbas av depression när något jobbigt händer än för de som har något som kallas för ''long DNA-strings''.

Så ja, att andra psykiska sjukdomar också skulle bero på dels genetik låter ganska logiskt, men har inte kollat upp vad för forskning det finns på det.
Citera
2018-08-28, 20:26
  #5
Medlem
sjelvefans avatar
Är du så vetenskapligt lagd själv då? :-) Låter ju inte så när du inleder med att kräva vetenskapliga bevis, sedan kommer du med egna påståenden om att det troligtvis är felaktigt och istället verkar inne på att det beror på fattigdom...

Har du några belägg för det då eller ska vi TRO saker? För om jag ska tro så tror jag att BÅDE det genetiska och många andra faktorer ökar risken. Som fattigdom, bland annat.

Men det är väl ingen som påstår att faktorer och ökade risker innebär att ALLA drabbas? Därför är ditt exempel lite märkligt med föräldrarna, självklart blir inte alla barn per automatik psykiskt sjuka bara för att föräldrarna är det. Även om det är genetiskt.

Lika lite som alla som har fattiga föräldrar och lever i en fattig förort blir psykiskt sjuka. Det ökar isåfall bara risken.

Men självmord till exempel begås av både fattiga människor och miljonärer, och likaså har många diagnoser även med god ekonomi och friska föräldrar. Så att hänvisa till en av alla möjliga faktorer och tro sig ha svaret på detta är troligtvis väldigt förenklat.
__________________
Senast redigerad av sjelvefan 2018-08-28 kl. 20:29.
Citera
2018-08-28, 21:36
  #6
Medlem
Om två psykisk sjuka skaffar barn och tar hand om barnet är chansen stor att även barnet kommer dras av någon åkomma. Vissa tåler inte mjölk utav arv, vissa av de konsumerar ändå mjölkprodukter och de kan få matsmältningsbesvär som mynnar ut i andra besvär såsom psykiska. Barnet äter det den blir serverad.

Låt inte mitt exempel med mjölk förblinda dig.
__________________
Senast redigerad av Lhypo 2018-08-28 kl. 21:39.
Citera
2018-08-29, 15:00
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolvoFB
Var är bevisen på att psykiska sjukdomar kommer genom genetiken? Tycker mig se mycket pseudovetenskap inom psykiatrivärlden.

Men låt oss säga två psykiskt sjuka personer på papper skaffar barn, vad är det som säger att barnen då kommer bli psykiskt sjuka?

Jag tror mer på att psykisk ohälsa kommer ifrån socioekonomiskt fattiga områden främst.

Men ok, var är bevisen som är vetenskapliga?

Det begrepp du tycks leta efter är heritabilitet, vilket löst uttryckt är ett mått på "hur ärftlig" en egenskap (inte nödvändigtvis psykisk ohälsa!) är. Hur man bär sig åt för att uppskatta heritabilitet är en väsentligen statistisk fråga, och jag har ingen större kunskap om detta område, men Wikipedia refererar bl.a. denna artikel, som även innehåller vidare referenser. Lycka till i ditt fortsatta informationssökande!
Citera
2018-08-31, 17:49
  #8
Medlem
Det man använder sig av för att bedöma om tex en psykisk sjukdom är ärftligt är RR = Relativ risk.

Det man gör är att efter ha upptäckt en mutation (ofta SNP) så screenar man en större del patienter med viss sjukdom för mutationen, sen gör man samma sak med en kontrollgrupp som ska vara så lik patientgruppen som möjligt vad gäller kön, ålder osv.

sen gör man:

Frekvens av viss sjukdom om man har mutation B delat med Frekvens av viss sjukdom utan mutation B.

Vid RR=1 så är det lika stor risk att drabbas av sjukdomen om man har eller saknar mutationen.

Detta är lite klumpigt skrivit och det är inte exakt så här man går till väga, men på ett ungefär iaf.

Ett annat sätt man kan göra är att undersöka syskon. ett exempel: Om en person har en viss sjukdom, får då deras syskon också det? På så vis man man bedöma om det är ärftligt om man har stor nog grupp patienter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback