Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-28, 18:43
  #1
Medlem
Det här är någonting som jag har uppmärksammat i många moderna spel där höga hastigheter är en del av spelupplägget:
den ofta totala tystnaden.
Det verkar som om moderna spel av speltyper som racing och snowboard inte har något soundtrack överhuvudtaget, eller så har de något försiktigt pianospel i bakgrunden som inte utmärker sig speciellt mycket.
Är det bara jag som har hittat "fel" spel, eller har det blivit någon sorts trend att inte ha någon riktigt snabb musik i den här typen av spel?
Jag tycker att det är lite synd att de inte inser betydelsen av att ha snabb musik i den här typen av spel, eftersom sån musik nästan alltid bidrar väldigt mycket till helhetsupplevelsen.
Några exempel på låtar i den här stilen är exempelvis "Golden Forest" och "Big Blue" från N64-spelen 1080: Snowboarding och F-Zero X;
det är den typen av musik som åtminstone jag förväntar mig att uppleva i den typen av spel, men det verkar som om det mest är tystnad eller löjligt avkopplande pianomusik som gäller i den typen av spel nuförtiden...?

Det enda moderna spelet som jag hittills har hittat som verkligen har den där snabba, intensiva musiken är Fast RMX till Nintendo Switch;
det spelet använder sig ganska flitigt av musik som påminner en aning om trance, exempelvis låten "Cameron Crest".
Jag minns att den här typen av musik mer eller mindre togs för given i den här typen av spel under 90-talet - det var liksom en självklarhet att snabba spel skulle ha snabb musik.
Finns det några andra moderna spel i den här typen av "snabba" genrer som har den här typen av medryckande och intressant musik?

Sen behöver det ju såklart inte alltid vara snabb musik - ibland är det en bra idé att variera med lite lugnare musik också, förslagsvis vid kanske den tredje banan - men den där snabba musiken bör åtminstone framträda väldigt tydligt.
__________________
Senast redigerad av Mikael861 2018-08-28 kl. 18:57.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback