En ppen frga: Varfr r dessa Alt-right och MAGA aktivister, helt ofrmgna att kritisera Donald Trumps politik?
Vad r det som gr att MAGA/Alt-right fnarna tar kritik mot Trump s pass personligt? Det visar p en kultmentalitet som inte gr att bota och jag befarar att dessa mnniskor skadar sig sjlva eller ngon annan, den dag Donald Trump uppmanar dem att ta till vld.
Ganska komplext allts, men detta klipp tycker jag knyter samman allt relativt bra och frklarar varfr vissa har s svrt att sl sig fri frn sina inbillade frestllningar: How to Control What People Do | Propaganda | Animated Book Summary [Edward Bernays]
Donald Trump verkar ha tagit tjack idag. Rabblar p oavbrutet om Joe biden i en nasal irritabel stmma.
Lsryckta citat frn dagens tal vid podiet:
"Joe Biden r sleepy men han r ochs antikrist fr att han vill skada Gud, samtidigt r han Che Guevara pnyttfdd och vill infra kommunism i USA. Joe vill ven ta ifrn er alla vapen och tvinga era barn till barnarbete drfr att skatterna kommer bli 70% fr varje amerikansk familj"
Vad r det hr fr jvla omvalskampanj. Trump br hlla sig till 1-2 budskap och hamra in det likt 2016. Likt " Lock her up och build that wall "
Vem r den nuvarande kampanjchefen och varfr kan han inte f Trump att fokusera?
Man kan bara citera Biden med lsryckta citat d Joe inte klarar att prata sammanhngande. Det r f till ingen som begriper ett ord av vad mnniskan sger, eftersom han r framskridet senil-dement. Ibland hyllar han Trumps presidentskap. Om det r felsgningar eller att han bara glmmer bort att filtrera sina verkliga sikter r oklart. En annan gng yrade han om hur han gillar nr barn stryker hans hriga ben i solen.
Jag har svrt att sp ngot sdant d jag inte r tillrckligt insatt i amerikansk inrikespolitik. Kanske blir USA bttre eller kanske blir det smre.
Det gr sklart inte att veta exakt hur det kommer bli; annat n tydliga steg mot centrism och mindre av polarisering skulle nu Dems vinna. Du kan lsa mer om min analys lite lngre bak i trden dr jag mlar upp ett sannolikt utfall frn den trendutveckling vi ser idag. Hr r en genvg dit.
Citat:
Ursprungligen postat av tauceti
Jag kan inget om ekonomi och vet drfr inte vems politik som gynnar landet mest...Jag nskar att jag kunde frst nationalekonomi ibland.
Att ka landets skulder kan vl inte vara bra tnker jag som lekman, men andra sger att det inte berr USA om det r 10 triljoner eller 20. Jag nskar att jag kunde frst nationalekonomi ibland.
Du skulle nog bli frvnad om du visste hur lite folk p ledande positioner i samhllet kan om ekonomi. Flj Trillske vetja, han vet vad han pratar om.
Men ngot som jag befarar kan ske med Biden som president r ett krig mot Iran. Att man frst gr in i Syrien fr att till slut ta ett frsvagat Iran. Och det r vl egentligen det enda som berr mig och det som jag tycker r viktigt.
Hkarna till hger skulle jag oroa mig mer fr n Biden faktiskt. Men det r omjligt att veta helt och hllet sklart eftersom vi d ocks mste prata om hur och vad underrttelsetjnsten i landet tnker. Ibland fr man dock en inblick i detta, och det kan ge en liten fingervisning om vad som sker bakom lyckta drrar i maktens korridorer.
S du frstr +5000$ per r, som snittfamiljen erhllit p bara 2r med Trump vid makten, dvs ver 10 ggr pengarna de fick med Bush p 8-r men frstr fortsatt inte varfr folk vill rsta p Trump...
Efter r av finansiell avreglering (som accelererade under Bush-administrationen) lnade banker subprime-inteckningar till fler och fler bostadskpare, vilket orsakade en bostadsbubbla. S det r klart som f*n folk fick mer i plnboken nr man delade ut cash helt utan frbehll. Inte rocket science precis. Men se sen vad det slutade i; en krasch. Och nu har det du bermmer kommit upp p agendan igen eftersom avregleringarna och Trumps makalst dliga Coronahantering, bda spelar Bidens strateger i hnderna.
Efter kraschen fick allts Obama ta ver. Inte ltt. det blev en mycket smrtsamt period fr landet eftert. Men d ska man nog rkna med att denna Coronaepisod r mnga gnger vrre n den. Och det vore vl nd hjden av ironi om Dems blev tvungna att stda upp denna rran efter GOP ocks.
Over the course of the campaign, there had been heated debates about the war and about national security, but suddenly there was just one story and just one issue: the economy.
When Lehman Brothers failed, a week after the government takeover of Fannie Mae and Freddie Mac, the Republican candidate's first reaction was an effort to reassure the public.
"The fundamentals of our economy are strong, but these are very, very difficult times," he said while campaigning in the important battleground state of Florida.
Obama, on the trail in Colorado, pounced on that remark, seeing a chance to tie his opponent to Bush's economic policies.
"This is what happens when you see seven years of incomes falling for the average worker while Wall Street is booming and declare, as Sen. McCain did earlier this year, that we've made great economic progress under George Bush," Obama said at the time.
Looking back, this was the decisive moment in the fall campaign. But David Axelrod, a senior adviser to the president and a top Obama campaign strategist, says the outcome wasn't so clear at the time.
"I think it became a great test of leadership at the moment, and I think it redounded to his benefit," he says.
On Election Day, Obama won handily, with polls showing that the economy was a major issue for voters.
Now, facing the prospect of taking office in the midst of crises even more daunting than those that confronted Obama in 2009, my guess is that Biden will be seeking a partner who can similarly help him not only win an election but govern in what promises to be a whirlwind.
The Black community was essential to Biden's nomination. Black voters represent almost a quarter of the Democratic base in a country that is growing more diverse by the day. Motivating turnout among voters of color, which was less than robust in 2016, will be important to Biden's chances on November...Naming a Black woman as his running mate would be a powerful signal of change (for electoral purposes, you mostly want a candidate who is a competent campaigner and debater, someone who will not fumble the ball and create unhelpful issues).
Biden over-performed with older voters but did poorly with the young during the primary season. He needs a stronger youth turnout than Hillary Clinton drew in 2016. The presence of a woman of color on the ticket might help, but many young activists also hunger for a vice presidential candidate on the left to offer ideological balance to Biden's perceived moderation.
Pence blasts Chief Justice John Roberts as disappointment to conservatives
The vice president specifically cited the courts ruling in June striking down a Louisiana law requiring abortion providers to have admitting privileges at local hospitals, which critics said could have forced all but one of the states abortion providers to close.
Thats a very modest restriction on abortion providers, but a narrow majority in the Supreme Court still said it was unacceptable, Pence said. And I think its been a wake-up call for pro-life voters around the country who understand, in a very real sense, the destiny of the Supreme Court is on the ballot in 2020.
Hgsta domstolen har fr bananrepublikaner, religisa fundamentalister och andra fiender till ett ppet och demokratiskt samhlle, har aldrig handlat om vara en trygg och sker del av ett fungerande rttssystem: Den r fr dem bara ett verktyg att nationalisera kvinnors ggstockar och p andra vis ptvinga sina absurda (och ofta direkt skadliga) konservativa sikter p andra mnniskor.
Men frgan r varfr Pence, Donald & co gr all-in p det hr? Vem tror de det r som vertygas av detta? Vaniljtalibaner som vill bomba abort-kliniker rstar redan p Donald, detta r ingenting som vanliga mnniskor vill ha att gra med.
S man predikar bara fr de redan troende i sekten...
The theory is believed by some to be a strategy used by U.S. President Donald Trump in dealing with both allied and hostile nations. Jonathan Stevenson argues Trump's strategy may be even less effective than Nixon's because Nixon tried to give the impression that "he'd been pushed too far, implying that he would return to his senses if the Soviets and North Vietnamese gave in." Whereas the North Korean government is unlikely to believe that "Trump would do the same" because his threats are "standard operating procedure", not a temporary emotional reaction.
Den dr Trump-Russia Connection historien kommer fastna p nthinnan hos vljarna igen, och den dr bubblaren jag tidigare nmnde; Russian bounty affren, kommer nog varvas mellan varven mer frekvent ocks. Vore konstigt om det inte gjorde det. Fr olika spin doctors vdrar blod och deras syfte r ju trots allt att f vljarna att ifrgastta hans ledarkompetens.
Visar sen Manhattan Districts klagare p att Weisselbergs samarbete med Trump ledde till att han -- p ett mycket opatriotiskt vis -- kunde undvika att betala skatt, d frstr ni nog ocks att Biden (trots sin demens) kommer vinna ver en massa vljare. Nu r detta frsts bara spekulationer. klagarna sger bl a sjlva att denna utredning kommer bli klar frst efter valet, och inte ens d avser man lmna ut ngra fynd till det offentliga rummet. Fast behvs verkligen det? Rcker det inte med att man stndigt pminner folket om att det sitter en misstnkt, hgst illojal, POTUS i VH?
Vgar Biden (ls DNC) sig p EN debatt (om n styrd av njeskanalen CNN) mot Trump?
Jag tror rligt talat inte att det blir ngon. Hur ska Biden klara en enda frga frn Trump?
Den demokratiske kandidaten har gtt med p debatter i flera mnader: Det r Donald som inte vill stlla upp p bollen och frsker ndra i reglerna hela tiden s n s lnge ser inte Biden ut att behva oroa sig alls. https://edition.cnn.com/2020/08/04/m...ate/index.html
Citat:
Right-wing media focuses on imaginary controversy suggesting Biden won't debate Trump
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!