Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-28, 15:45
  #1
Medlem
LiberalGuys avatar
När man ser på filmer eller bilder från vissa delar i södra USA (vet ej stat), så liknar det lite som våra myrmarker med tall. Är jag ute och cyklar nu eller har jag rätt?
Citera
2018-08-28, 17:31
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalGuy
När man ser på filmer eller bilder från vissa delar i södra USA (vet ej stat), så liknar det lite som våra myrmarker med tall. Är jag ute och cyklar nu eller har jag rätt?

Snarare norra USA så är du nära. Sverige ligger på ungefär samma breddgrad som norra Kanada.
Citera
2018-08-28, 18:12
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalGuy
När man ser på filmer eller bilder från vissa delar i södra USA (vet ej stat), så liknar det lite som våra myrmarker med tall. Är jag ute och cyklar nu eller har jag rätt?
Skulle mer säga nordliga delen av USA, typ vermont, colorado, minnesota, (södra alaska?) osv. Också oerhört fina landskap
Citera
2018-08-28, 18:52
  #4
Medlem
LiberalGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JannesKamel
Skulle mer säga nordliga delen av USA, typ vermont, colorado, minnesota, (södra alaska?) osv. Också oerhört fina landskap


Denna typ av skog tänkte jag på i södern.

https://www.georgiaencyclopedia.org/...?itok=KmKJy8fC
Citera
2018-08-28, 19:12
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JannesKamel
Skulle mer säga nordliga delen av USA, typ vermont, colorado, minnesota, (södra alaska?) osv. Också oerhört fina landskap
Colorado ligger väl ändå relativt i mitten.
Citera
2018-08-29, 22:05
  #6
Medlem
Jag har sett landskap liknande det svenska t o m vid ekvatorn. Man får upp några tusen meter bara.
Citera
2018-08-30, 16:29
  #7
Medlem
Ambelains avatar
Ute på den uppodlade fd prärien ser det iaf ut som i Skåne.
Tycker jag.

Fast inte uppifrån.
För de där envisas med att odla i cirklar.
Amerikaner är lata av sig, så de orkar inte svänga med traktorn i räta vinklar.
Bättre då att bara köra runt och runt och runt igen. Från yttersta cirkeln och spiraler inåt till den innersta mitten.

Amerikanska bönder är alltid tjocka. Det har man sett på TV.
Och dessa runda åkrar visar varför.
Citera
2018-08-30, 16:51
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Fast inte uppifrån.
För de där envisas med att odla i cirklar.
Amerikaner är lata av sig, så de orkar inte svänga med traktorn i räta vinklar.
Bättre då att bara köra runt och runt och runt igen. Från yttersta cirkeln och spiraler inåt till den innersta mitten.
https://en.wikipedia.org/wiki/Center_pivot_irrigation
Citera
2018-09-05, 20:22
  #9
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalGuy
När man ser på filmer eller bilder från vissa delar i södra USA (vet ej stat), så liknar det lite som våra myrmarker med tall. Är jag ute och cyklar nu eller har jag rätt?
Jo, det finns ganska mycket sånt i "the deep south". Mager, sur sandmark med loblolly pine och buskar. Ser för tråkigt ut men är en vanlig naturtyp.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback