Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-28, 15:42
  #1
Medlem
Jag kommer att få brev (obs inget olagligt, utan jag vill bara vara anonym) några gånger i månaden, och vill inte att de som skickar breven ska få reda på min identitet. Och jag är för snål för att betala 2500 kr per år för en postbox.

Jag tänkte då på två lösningar:

Ena lösningen jag tänkt på är att de som skickar brev till mig skickar s k poste restante till något postkontor. Men, om man vill hämta ut sitt poste restante på ett postkontor, kommer postkontoret då att anteckna ens personnummer/legnummer (och vad händer om inget namn på en person står på kuvertet, utan istället typ ett företagsnamn/föreningsnamn?)? Och hur länge ligger poste restante hos ett postkontor, dvs innan dom skickar tillbaka brevet? Kostar Poste restante något? Måste man föranmäla poste restante? Kan man använda poste hur länge som helst, eller blir dom sura efter tre månader och säger "hörru, nu får du ta och skaffa dig en postbox istället"?

Den andra idéen jag har är om man på något vis skulle kunna göra en "fuling" och skruva upp en liten låsbar postlåda i något stort företagshus där det redan finns typ 30 andra lådor, inne i centrala stockholm helst. Går detta? Eller kommer det att upptäckas?

Kan man sätta upp (helst i centrala stockholm, eller i alla fall i närförort) en postlåda någon annanstans, än i en företagshus? Typ ute på en väg eller något?

Som sagt, jag är hemskt tacksam för idéer och tips jag kan få. Jag kommer nog behöva denna postlåda i minst 10 år, och på 10 år så blir det ju fan hela 25 000 kr man sparar in på att inte lägga ut 2500 kr per år för en postbox.

Mvh
Citera
2018-08-29, 11:34
  #2
Medlem
SkepticalHippos avatar
Flyttar till passande forumdel. Om man provar sökfunktionen ser man att fler ställt frågor om detta: https://www.flashback.org/sok/Få+post+anonymt

Övervakning och integritet får avgöra om tråden är tillräckligt unik för att vara kvar på egen hand.


Sista utvägen: för ämnen som saknar eget forum --> Övervakning och integritet
/Moderator
Citera
2018-09-02, 13:14
  #3
Medlem
theEndNotes avatar
Har använt mig av poste restante. Större svensk stad. När jag hämtade breven så visade jag min legitimation och postpersonalen jämförde för- och efternamn. Såg aldrig någonting jag uppfattade som dokumentering av personuppgifter. Däremot så kan posten komma med en dags försening, vilket hände några gånger. Se till så att du verkligen har rätt postnummer också eftersom större städer kan ha mer än ett kontor där man kan hämta sin post.

Du behöver inte föranmäla poste restante, det kostar ingenting.
Citera
2018-09-02, 19:56
  #4
Medlem
Uvins avatar
Som komplement till theEndNotes vittnesbörd kan denna sida vara läsvärd:
https://www.postnord.se/ta-emot/hant...poste-restante
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback