Citat:
Ursprungligen postat av
Xploit
Följande tips skulle med rätt kunna anklagas för att inte vara i enlighet med trådens ämne. Låt oss ange två möjligtvis acceptabla skäl till att ändå tillåta det. Först och främst för att dess rötter kan påstås vara före den stora skismen, då kyrkorna som idag är två ännu var än. Vidare skulle vi kunna låta oss vara advokater för en stund och säga att den kyrka vi idag kallar öst-ortodox också kallar sig för katolsk.
Ovan får räcka som motivation. Det jag önskar delge trådens läsare är projektet Icons of Sound. Länge har nog gått sedan mässan hördes i Hagia Sofia, som har spenderat sin mer moderna historia som moské och numera som museum. Forskare vid Stanford försökte därför att fånga akustiken i den väldiga kyrkan för att försöka återskapa hur det kunde låta när den bysantiska riten och dess liturgi ekade bland väggarna. Projektet fick namnet Icons of Sound. Akustiken lämpar sig väldigt väl för den rikt utsmyckade typiska bysantiska liturgiska sången, som TS som uppskattar den monofoniska gregorianska sången kanske också kan tänkas tycka om.
Ett stycke av musiken kan åtnjutas via länk nedan.
https://www.youtube.com/watch?v=rsLgLNgA-_Q&t=219s
Godtar utan förbehåll samtliga skäl du angivit. Självklart ska bysantinarnas liturgiska sång få vara med i denna tråd och lika självklart ryms de inom begreppet katolsk/allmän/världsvida. Jag är inte vidare inlyssnad på bysantinarnas liturgiska sånger alls, eller de ortodoxas psalmer överhuvudtaget – bara lite strödda psalmer här och där. Jag lyssnar på länkade sång nu och smakar med öronens gom på det. Det låter inte helt olikt den gamla romerska sången, vilket kanske inte är så konstigt – rimligen har den bysantinska och den gamla romerska sången gemensamma rötter. Faktum är ju att liturgin i självaste Rom länge firades på grekiska och först efter ett par hundra år latiniserades den romerska riten. Ett tidigt vittne för just detta är ju att Paulus skriver sitt vördnadsbjudande brev till de kristna i Rom, på vad? – ja, grekiska. Mer än tänkbart, utan till och med troligt, är att de första två-tre århundradenas romerska och grekiska gudstjänst var mycket lika varandra, med ett gemensamt utbyte av böner, sånger och sångtekniker. (Den tidiga kyrkans gudstjänst är inget ämne jag djupstuderat, utan det är bara känslan jag fått av allmänna studier i den tidiga kyrkan.)
Vad gäller just denna sång låter den mycket lik gammal romersk sång, men rätt annorlunda gentemot gregorianiken. Den bysantinska sången är på något sätt mer "bastung", tjock av bas så att säga, tonregistret ligger mörkare och djupare ned i strupen och skulle jag säga, något entonigare. Länkade klipp förde mig vidare till följande sång:
https://www.youtube.com/watch?v=feu2owd0MsY. Här hör man en huvudstämma, som är något lekfullare och mer varierad, och sedan en eller två stämmor (med i alla fall två sångare per stämma, tror jag) som i en eller två toner anger den ljudliga bakgrunden. Detta spel mellan "bakgrund" och "huvudstämma" hör man sällan i gregorianiken. I alla fall kan inte jag erinra mig något exempel, utan vad man hör i den är bara en enda stämma, som möjligen har sällskap av andra röster i en växelsång. Gregorianiken rör sig inte heller lika mycket längs de mörka tonerna, utan stiger upp och ned hela tiden, ofta i en lek med vokaler och vokalförlängning. Vilket gregorianskt Kyrie som helst duger nog som exempel, men här är några om det finns läsare i tråden som inte vet hur man söker upp gregorianska tonsättningar av den romerska ritens ordinarium på Youtube:
Kyrie från den andra tonsättningen av den romerska ritens ordinarium (missa II, Fons Bonitatis):
https://www.youtube.com/watch?v=-J9d-BwJdic
Kyrie från den åttonde tonsättningen (missa VIII, de Angelis):
https://www.youtube.com/watch?v=O4T4BkXvSPw
Kyrie från den elfte tonsättningen (missa XI, Orbis Factor):
https://www.youtube.com/watch?v=SHx8PIjP34U
Jag hoppas att dessa exempel belyser vad jag skrev ovan. Intressant nog handlar det gregorianska Kyriet alltid om att tonsätta bokstaven
e (i Kyrie och Christe).
I dag den 15:e augusti firar den katolska kyrkan, de östortodoxa och de orientaliskt ortodoxa kyrkorna Marias himmelsfärd. Läran säger att Maria, vid slutet av sitt liv, upptogs med kropp och själ till himmelriket så som den nästförsta att göra så (efter Jesus). Enligt katolsk teologi måste de övriga av oss vänta till tidens slut innan köttets uppståndelse, innan den kommande världens liv förverkligas. Läran om Marias himmelsfärd slogs fast år 1950 av påve Pius den tolfte och det är förresten den enda gång som en lära ofelbart fastställts av en påve sedan lärosatsen om påvens ofelbarhet definierades under det Första Vatikankonciliet 1869-70. Vi kan med andra ord vara helt försäkrade om sanningen i denna lära. ;')
(Föreställningen om Marias himmelsfärd uppkom naturligtvis inte 1950, utan har tusentals år på nacken. Vad påven gjorde var bara att stadfästa den och göra den till tvingande och bindande, dvs lärosats/dogm.)
Här en fin Mariapsalm, en verklig slagdänga (så melodiös och med så mycket schvung i sig att den hade kunnat vara en radiodänga vore textinnehållet bara annorlunda):
https://www.youtube.com/watch?v=xh9V...N55f6EPgOMHpfk
Denna bön och psalm, Sub Tuum Praesidium, är ett vittne för att vördnaden för Maria i den katolska och de ortodoxa kyrkorna är mycket, mycket gammal. Den tidigaste papyrusrulle som innehåller denna bön är från 200-talet, tillhörande den koptiska kyrkans liturgi. Inte riktigt nytestamentlig tid, men inte långt därifrån.
Jag vet inte om bönen finns översatt till svenska. Det gör den säkert, men jag orkar inte leta. Jag översätter snabbt denna bön här. Det var förresten en av Tolkiens favoritpsalmer.
Citat:
Under ditt beskydd,
tar vi vår tillflykt,
heliga Gudaföderska.
Må du inte ringakta våra vädjanden,
i våra trångmål,
men från alla faror,
för alltid befria oss,
ärorika och välsignade Jungfru.
Citat:
Sub tuum praesidium,
confugimus,
Sancta Dei Genitrix;
nostras deprecationes ne despicias
in necessitatibus nostris,
sed a periculis cunctis
libera nos semper,
Virgo gloriosa et benedicta.
https://www.youtube.com/watch?v=gSmy...bu-kYTPL5bQLlE
För övrigt korar jag dig Xploit till hedersgäst i denna tråd.