Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-28, 15:04
  #1
Medlem
Hej!

Jag har länge varit sugen på att börja göra egen elektronisk musik. Så, jag undrar vad man ska börja med. Jag är intresserad av en synt som ligger upp till 3000 kr och som man kan göra mycket med och koppla in till datorn och hoppas att någon erfaren kan ge mig något råd. Dessutom undrar jag om man måste köpa någon sorts drum machine till, isåfall får du gärna rekomendera någon sådan också.

Vänliga hälsningar
Citera
2018-08-28, 15:26
  #2
Medlem
AX64s avatar
Är du säker på att det är en hårdvarusynt du vill ha? Det finns mycket bra mjukvarusyntar som i princip gör allt ett klaviatur gör. Räknat i pengar kommer du troligen billigare undan med mjukvara också. Är du verkligen ute efter något att spela på fysiskt eller vill du bara göra musik?

Om du kikar på en synt som i nyskick kostar 3.000 så tror jag du skjuter dig själv i foten. Det du får då är en plastig kinagrej som tonåringar övar och som i bästa fall räcker för Leffe som ordnar dansbandsafton på lokala ölhaket. Inget du kan programmera och skapa egna ljud på själv alltså.
Citera
2018-08-28, 22:35
  #3
Medlem
Jag är som sagt inte så insatt, men vill helst ha en fysisk synt. Eller vad exakt rekomenderar du? Jag har tänkt att investera i en begagnad synt. Har kollat lite på en som heter arturia minibrute, vet du något om den?
Citera
2018-08-29, 08:34
  #4
Medlem
Hej,
Det beror väldigt mycket på hur du vill jobba. Personligen skulle jag rekommendera dig att som första synth köpa en multitimbral digital synth med mycket polyfoni.

Multitimbral = (förenklat uttryckt) att den kan spela flera ljud samtidigt.
Polyfoni = (förenklat uttryckt) hur många toner den kan spela samtidigt.

Om du vill sitta och skruva till roliga ljud är den analoga Minibruten ett OK budgetval. Den låter bra med tanke på priset, men den är monofonisk. Du kan alltså bara spela en ton åt gången. Glöm att spela ett ackord med tre toner. Det går inte.

Vill du göra hela låtar är en digital maskin ett bättre val. Du behöver ingen separat trummaskin, de har dussintals inbyggda trumset. Efter ett tag kommer du att vilja ha fler ljud att laborera med. DÅ kan du fundera på att köpa några av de här nya, billiga analoga maskinerna och lägga till dem i din studio. Du har redan nämnt Arturia Minibrute. Kolla även på Behringer Model D, Novation Basstation II och Roland SE-02. Billiga och extremt välljudande.

Så vad ska man börja med då?
Beror på vilken musik du vill göra. Vill du ha naturligt ljudande pianon och stråkar, eller häftiga elektroniska ljud för tex. EDM?

Några utmärkta nybörjarmaskiner är:
1: Waldorf Blofeld. Sjukt underskattad. Utmärkt ljudmotor där man som nybörjare har ett halvt universum av wavetables och analog modelling att lära sig ljuddesign med. Mycket bra multitimbralitet, lite begränsad polyfoni. Se upp med begagnade, de har haft lite problem med byggkvalitet. Min går dock som en klocka fortfarande.
2: Roland JD-Xi. Det är nästan löjligt hur mycket synth man får för pengarna här... Den har både en analog del och en digital del. Du kan ha ett trumset, den analoga (monofoniska) delen och den digitala (polyfoniska) delen aktiva samtidigt. Den digitala delen har två parters multitimbralitet, totalt fyra parter alltså om man räknar trumset och analog del. Låter extremt bra för pengarna. Men den har ett irriterande miniklaviatur. Är du inte klassiskt skolad spelar det dock ingen roll. Efter ett tag kommer du dock att tycka att fyra parter är för lite.
3: En mer allroundmaskin typ Roland Juno DS61 eller Yamaha MX49: Gott om multitimbralitet och polyfoni. OK ljudmotorer.

Bara att dumpa fler frågor om du undrar över något!
Citera
2018-08-29, 10:19
  #5
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwerty111444
Jag är som sagt inte så insatt, men vill helst ha en fysisk synt. Eller vad exakt rekomenderar du? Jag har tänkt att investera i en begagnad synt. Har kollat lite på en som heter arturia minibrute, vet du något om den?

Begagnat kan du säkert hitta rätt vettiga prylar för 3-5000. Min tanke var att du nog får mer möjligheter för samma peng om du köper mjukvara (som emulerar många olika syntar som virtuella instrument) istället då du inte riktigt vet vad du vill ha som det verkar. Det finns en del, men ett bra exempel är Reason från Propellerheads som i princip är en hel studio i sig. Kostar kring 3500. Vill du spela fysiskt kan du alltid köpa ett billigt MIDI-klaviatur som du kopplar till datorn och som du sedan kan styra/spela dina virtuella instrument med.

Arturia Minibrute har jag inte testat själv så kan inte uttala mig där. Några syntar som räcker bra långt, är värda att kika på begagnat åtminstone, men som ofta kostar lite mer än den peng du angav är dessa:
- Nord Lead (finns många olika modeller och prisklasser)
- Access Virus (finns många olika modeller och prisklasser)
- Korg MicroKorg (sjukt populär och bör passa din budget bra)
- Roland JP-8000 (klassiker som bör passa din budget bra)
- Roland Juno (också bra pris begagnat)

När du kikar runt på nätet är det bra att veta att det är stor skillnad på det som beskrivs som keyboards, synthesizers, och MIDI-keyboards. Keyboards är oftast enklare elpianon om man inte kliver upp i pris och de billigaste har bara en inbyggd ljudbank som man inte kan förändra mycket själv. Synthesizers är mer avancerade och skapar oftast alla ljud dynamiskt, ger möjlighet till diverse effekter och efterbehandlingar, är programmerbara och låter dig skapa egna ljudbanker. MIDI-klaviatur är bara klaviatur som inte skapar egna ljud alls utan som styr andra fysiska eller virtuella instrument för att skapa ljud genom dem.

Nöjer du dig med säg 128 olika förprogrammerade ljud/instrument, en handfull effekter och lite trumljud med lite tur, och bara vill lära dig spela på klaviatur så passar ett keyboard bra. Vill du ha full kreativ frihet där du helt bestämmer hur allt ska låta så att du kan spela in din egna musik så satsa på en synth.
Citera
2018-08-30, 16:30
  #6
Medlem
Hej och tack för väldigt bra svar!
Jag är mer sugen på en analog synth och till musiken jag är intresserad av att göra behövs bara en ton åt gången. Jag lyssnar mycket på tidig synthmusik och vill få ett liknande sound.

Men till min fråga. Vilken bör jag isåfall satsa på av arturia minibrute och novation bass station II enligt dig? Motivera gärna!
Citera
2018-08-30, 16:57
  #7
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwerty111444
Hej och tack för väldigt bra svar!
Jag är mer sugen på en analog synth och till musiken jag är intresserad av att göra behövs bara en ton åt gången. Jag lyssnar mycket på tidig synthmusik och vill få ett liknande sound.

Men till min fråga. Vilken bör jag isåfall satsa på av arturia minibrute och novation bass station II enligt dig? Motivera gärna!

Svårt. Tycker du får lyssna på ljudexempel på nätet helst (prova på t.ex. Thomann). Olika maskiner har lite olika touch som man kan falla för. Att jämföra instrumenten rent hårdvarumässigt tror jag är onödigt då du ju inte behöver ett tekniskt monster just nu.

Skulle säga Novation-maskinen då du kan överföra patchar (ljud) till och från datorn med den, vilket den andra inte ser ut att klara. I övrigt ser de rätt snarlika ut när det kommer vad de kan.
__________________
Senast redigerad av AX64 2018-08-30 kl. 17:22.
Citera
2018-08-31, 05:09
  #8
Medlem
Smaksak

Arturian är mer trogen vintagesyntharna sett till hur den är byggd. Tidiga synthar hade inget minne. I stället hade man papperslappar med förstansade hål för reglagen som man lade över synthen, och när man rattat till ett ljud man gillade "sparade" man det ljudet genom att markera reglagens läge med en penna på papperslappen. Old school. Arturia har valt att bygga Minibrute på samma sätt. Samma tänk går igenom hela bygget. Komponenterna i filtersektionen, till exempel, är nästan lika old school. Det är coolt. Men samtidigt måste det vara sjukt irriterande om man bara har en Minibrute och inga andra maskiner. Jag kan tänka mig att det "kreativa flödet" blir lidande. Det skulle det i alla fall bli för mig, som jag jobbar.

Novation har en mycket mer modern approach. Som skribenten ovan påpekar så kan du till exempel spara dina ljud utan att använda ett papper

Båda låter bra för priset. Minibrute låter lite skitigare och lite mer levande, Basstation II är lite mer "exakt" i sitt sound om du förstår vad jag menar (troligen inte, jag kan inte uttrycka mig...) Båda har sub-oscillatorer (så vi snackar riktigt bra basljud) och båda har gott om modulationsmöjligheter och båda har två LFO:s. Båda funkar utmärkt för att skapa ljuden du är ute efter MEN behöver externa effekter (typ delay) för att komma till sin fulla rätt.

Basstation II saknar CV/Gate, så om du planerar att synca maskinen med vintagesynthar i framtiden måste du välja Minibrute.

Jag hade, allt sammantaget, valt en Basstation II i din situation. Om det är just dessa du väljer mellan. Nu när jag vet vilken musik du vill göra rekommenderar jag dig starkt att överväga Roland SE-02. Den har ett större spektrum för leads och pads etc. Den är plastigare byggd, men den är minst lika bra på insidan.
Citera
2018-08-31, 06:35
  #9
Medlem
Tillägg: SE-02 kan dessutom enkelt syncas med övriga moduler i Rolands "Boutique"-serie, som inkluderar små digitala kopior av klassiker som Jupiter 8, Juno 106, TB 303, SH 101 och trummaskiner som TR 808 och 909.

Vill du låta som man lät på 80-talet är du på helt rätt väg då
Citera
2018-08-31, 22:36
  #10
Medlem
Ännu en gång tackar jag för fina svar.

Roland se 02 såg fin ut av vad jag har sett men isåfall skulle jag behöva något typ av tangentbord också va? Och det blir ju fler utgifter om man vill ha bra kvalitet tänker jag. Jag håller fullt med om att den lät bra men som du sa är den lite plastig.

Om jag nu skulle välja novation BS2, finns det någon prisvärd delay att köpa till då så småningom om som du kan rekomendera? Gärna någon med ljud i vintage stil
Citera
2018-08-31, 22:37
  #11
Medlem
Men än har jag inte bestämt mig helt
Citera
2018-09-03, 03:35
  #12
Medlem
Ja, du kommer att behöva ett tangentbord om du väljer en modulsynth.

Har tyvärr ingen koll på externa vintage delay. Köp ett litet mixerbord (kombinerat USB-ljudkort och mixerbord förslagsvis) med inbyggda effekter tycker jag, du kommer att behöva ett förr eller senare i alla fall. Speciellt om du snöat in på monosynthar
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback