Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-28, 14:22
  #1
Medlem
Poppat upp ekologiskt mer och mer och mer som alla vet och sett. Men går det verkligen att lita på att produkten man köper verkligen är ekologisk? Finns det någon kontrollinstans bakom det hela eller kan valfri fabrik hävda att just deras produkter är ekologiska?

Jag jobbade på en köttfabrik innan, en dag tog det ekologiska köttet slut och vi hade fått en stor beställning från Coop på just ekologiskt kött. Ägarna blev stressade och till slut fick vi ta det vanliga icke ekologiska köttet och slänga i maskinerna. Sen dess avfärdar jag det hela med ekologisk mat som bluff. Givetvis kommer fler pengakåta och pengahungriga fabriker göra och gör samma sak.
Citera
2018-08-28, 16:28
  #2
Medlem
Svarar du inte på din egen fråga där?

Självfallet kan företagen fuska. Du kan ju dock bidra genom att gå till tidningarna när du ser något sådant på din egen arbetsplats.
Citera
2018-08-28, 21:52
  #3
Medlem
TraXzmans avatar
Tycker iaf att förpackningar med sigil eller försegling borde va legit, sen bör man ju kunna fråga ekologiska krav godkännare om var eller att det ska ju finnas nåt i streckkoden (siffer, bokstavskombo) som verkligen ger ett kvitto på att det är ekologiskt ifall de fifflar. Som sagt går det ju annars att bluffa med omförpackning med gladpack men streckkoden kanske säger nåt annat då ?

Om allt är konspiratoriskt med kravodling från odlare, fabrik till butik så bör man ju undvika produkten helt och skylla på staten
__________________
Senast redigerad av TraXzman 2018-08-28 kl. 21:55.
Citera
2018-08-29, 22:41
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
Tycker iaf att förpackningar med sigil eller försegling borde va legit, sen bör man ju kunna fråga ekologiska krav godkännare om var eller att det ska ju finnas nåt i streckkoden (siffer, bokstavskombo) som verkligen ger ett kvitto på att det är ekologiskt ifall de fifflar. Som sagt går det ju annars att bluffa med omförpackning med gladpack men streckkoden kanske säger nåt annat då ?

Om allt är konspiratoriskt med kravodling från odlare, fabrik till butik så bör man ju undvika produkten helt och skylla på staten

Hela ekologiska segmenten känns som en stor jävla bluff. Att de inte görs uppdrag granskningar och andra samhällsgranskande program angående detta övergår mitt förstånd.
Citera
2018-08-29, 22:50
  #5
Medlem
skalman1973s avatar
Låt oss säga som så här . Det finns kravcertifierade samt ekologiska bönder och jordbrukare som inte riktigt gör skäl för namnet . Av egen erfarenhet så vet jag att det fifflas då jag varit och gjort en del jobb åt människor som definitivt inte skulle klara en spontan uppföljning av sin certifiering ( småskaliga jordbruk ) Jag vet också såväl köttproducenter samt äggproducenter som inte skulle klara en spontankontroll av länsstyrelsens veterinär .
Citera
2018-09-02, 18:47
  #6
Medlem
graFFes avatar
Ekologiskt betyder ju inte att det inte är besprutat. Det betyder att det är besprutat med ekologisk besprutning.

Jämför ekologiska tomater med egenodlade..
Citera
2018-09-02, 22:33
  #7
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graFFe
Ekologiskt betyder ju inte att det inte är besprutat. Det betyder att det är besprutat med ekologisk besprutning.

Jämför ekologiska tomater med egenodlade..

What? Vad är ekologisk besprutning?
Citera
2018-09-03, 08:31
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av graFFe
Ekologiskt betyder ju inte att det inte är besprutat. Det betyder att det är besprutat med ekologisk besprutning.

Jämför ekologiska tomater med egenodlade..

Man pratar normalt inte om besprutad ekologisk mat, då det är fritt från kemiska bekämpningsmedel. Vad menar du med ekologisk besprutning?

Ekologiska vs egenodlade tomater säger inte ett jota. Just för att man kan odla sina tomater på olika sätt. Man kan exempelvis använda sig av olika typer av jord, och eftersom tomater är ganska näringskrävande så vill de gärna ha påfyllning av näring med jämna mellanrum. Där gör folk på olika sätt. Somliga har exempelvis tomatodling på friland, och låter tomaterna få näring i form av täckodling. Andra använder sig av någon form av gödsel. Sedan finns det folk som köper en sådan där flaska med näring i butik. Vissa använder kompostjord. Osv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback