Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-28, 10:36
  #1
Medlem
Om jag deffar och har som mål att äta ca 1800 kalorier per dag och tänkt äta t.ex. på Mcdonalds på kvällen, säg att 20 pack nugget meny ligger på 1500 kalorier. Går det då att äta en lätt frukost och lunch på 150 kalorier var och sedan äta nuggetsmenyn på 1500 kalorier precis innan läggdags? Kommer inte kroppen lägga på sig fett då under kvällen när jag sover?
Kroppen förbränner ju fett när man inte har något bränsle kvar i kroppen det förstår jag men när lägger kroppen på sig fett då? Spelar det ingen roll när på dygnet jag äter den största måltiden så länge det är kalorier in under dagen - kalorier ut under dagen eller finns det undantag beroende på när på dygnet man äter och hur stor måltiden är?
Citera
2018-08-28, 10:48
  #2
Medlem
Bättre att äta de mesta kalorierna tidigt på dagen om man deffar och sen trappa ner. Minns att när jag deffade för ett tag sedan så körde jag på frukost, stor lunch - träning vid 4 - och sen kanske något enkelt mellanmål efteråt och sen inget mer under hela dagen. Det och mycket vatten gav riktigta resultat. Men du måste såklart skilja på bra och dåliga kalorier, nuggets hör väl till de sämre såklart. Kan ju annars rekommendera måltidsersättning, samt mycket rawfood som frön och nötter.
Citera
2018-08-28, 10:50
  #3
Medlem
Fettoxidation och fettsyntes pågår konstant i kroppen. Äter du i princip hela energiintaget på en gång så blir fettsyntesen/fettinlagringen stor där men kroppen kompenserar det genom att ha högre fettoxidation/lägre fettsyntes under andra delar av dygnet. Det en energirestriktion (kcalunderskott) bidrar med är att fettoxidationen blir större än fettsyntesen över den givna tidsperioden.

Dvs ja, du kommer fortfarande gå ner i vikt på dom premisserna. Du kan äta hela ditt kcalintag direkt innan sängdags, om du skulle önska.

Förlusten av fettfri massa (muskler osv) blir ju dock betydligt större. Om du gör såhär regelbundet så deffar du inte, du bantar.
Citera
2018-08-28, 10:55
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Bättre att äta de mesta kalorierna tidigt på dagen om man deffar och sen trappa ner. Minns att när jag deffade för ett tag sedan så körde jag på frukost, stor lunch - träning vid 4 - och sen kanske något enkelt mellanmål efteråt och sen inget mer under hela dagen. Det och mycket vatten gav riktigta resultat. Men du måste såklart skilja på bra och dåliga kalorier, nuggets hör väl till de sämre såklart. Kan ju annars rekommendera måltidsersättning, samt mycket rawfood som frön och nötter.

Det där påståendet låter ytterst subjektivt (första stycket). Det kanske funkade för dig, mentalt och för att orka dagen, men ur en objektiv vinkel att få så bra deff som möjligt så ska största energiintagen ske runt träningen.

Måltidsersättning är värdelöst vid en seriös deff. Nu är vi inne på begreppet banta istället.

Majoriteten av energiintaget ska intas genom vanlig mat.


https://traningslara.se/hur-man-deffar/
Rekommenderar varmt denna. Den är pedagogisk och på en bra basnivå.
__________________
Senast redigerad av pissibyxan 2018-08-28 kl. 11:03.
Citera
2018-08-28, 11:46
  #5
Medlem
Det går alltså att "spara" kalorier för en större måltid så länge man håller sig inom kcal per dag som man räknat ut för deffen, men det är ej optimalt?
Tack för svaren förresten
Citera
2018-08-28, 12:05
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1337felix1337
Det går alltså att "spara" kalorier för en större måltid så länge man håller sig inom kcal per dag som man räknat ut för deffen, men det är ej optimalt?
Tack för svaren förresten

Ja, det kan man säga är korrekt.

Jag sparar en stor del av mina kalorier till måltiden (måltiderna) efter gymmet. Då är det optimalt. Även om det är en förenkling.
__________________
Senast redigerad av pissibyxan 2018-08-28 kl. 12:10.
Citera
2018-08-28, 12:06
  #7
Medlem
Qusimotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
]Bättre att äta de mesta kalorierna tidigt på dagen[/b] om man deffar och sen trappa ner. Minns att när jag deffade för ett tag sedan så körde jag på frukost, stor lunch - träning vid 4 - och sen kanske något enkelt mellanmål efteråt och sen inget mer under hela dagen. Det och mycket vatten gav riktigta resultat. Men du måste såklart skilja på bra och dåliga kalorier, nuggets hör väl till de sämre såklart. Kan ju annars rekommendera måltidsersättning, samt mycket rawfood som frön och nötter.
I vilket syfte då?
Citera
2018-08-28, 12:06
  #8
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1337felix1337
Det går alltså att "spara" kalorier för en större måltid så länge man håller sig inom kcal per dag som man räknat ut för deffen, men det är ej optimalt?
Tack för svaren förresten
Precis. Sen finns det ju en fördel med att äta näringsrikt och inte nuggets, kanske, men det är en annan fråga.
Citera
2018-08-28, 13:55
  #9
Medlem
Själv gillar jag förresten att halvt fasta någon dag ibland, ā la 5/2-dieten fast inte efter några strikta regler. Tycker det är förbannat skönt att i princip bara dricka vatten (och någonting till kanske) en eller två dagar i veckan. Skulle säga att det är positivt faktiskt enligt vad man läst att faktiskt fasta under deff för att få så snabba resultat som möjligt.
Citera
2018-08-28, 14:07
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Själv gillar jag förresten att halvt fasta någon dag ibland, ā la 5/2-dieten fast inte efter några strikta regler. Tycker det är förbannat skönt att i princip bara dricka vatten (och någonting till kanske) en eller två dagar i veckan. Skulle säga att det är positivt faktiskt enligt vad man läst att faktiskt fasta under deff för att få så snabba resultat som möjligt.

Det beror på vad du menar med snabba resultat.

Periodisk fasta har en del positiva fördelar som bland annat ökad insulinkänslighet, lägre nivåer av kortisol i vila, bättre blodsockerreglering. Men man har samtidigt sett lägre nivåer av testosteron och tillväxthormoner som antagligen då bland annat korrelerar med de lägre nivåerna av kortisol. Finns både teoretiska nackdelar & fördelar.

Sköter man sin kost med bra fördelning av makro/mikronutrienter samt sin träning så kan olika variationer IF (periodisk fasta) fungera alldeles utmärkt och ge ytterligare en boost till sin vardag & välmående i praktisk bemärkelse. Men det är högst individuellt & gillar man inte upplägget så ska man definitivt inte fortsätta med det.
Citera
2018-08-28, 16:40
  #11
Medlem
Vad hade du tänkt äta till frukost och lunch på 150 kcal vardera egentligen? Det viktiga i din fråga är om man kan fördela kalorier så och det kan du göra. Det har flera andra också svarat ser jag. Du kommer dock aldrig att klara att äta så en dag. Det satsar jag 1000kr på. =) Iaf inte efter dag 5 in på deffen/bantningen. Kommer nog bli två Bic Mac och 3 cheese efter de där nuggetsen. ;D

När du får sådana här "skitdagar" på deffen som riskerar att sabba hela deffen (skapa ett sug som gör att du tappar kontrollen). Så ät balans och hoppa deffen den dagen. Planera redan från morgonen så du inte riskerar att hamna i det där suget som förstör allt. Hamnat där själv.
Citera
2018-08-28, 20:20
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Vad hade du tänkt äta till frukost och lunch på 150 kcal vardera egentligen? Det viktiga i din fråga är om man kan fördela kalorier så och det kan du göra. Det har flera andra också svarat ser jag. Du kommer dock aldrig att klara att äta så en dag. Det satsar jag 1000kr på. =) Iaf inte efter dag 5 in på deffen/bantningen. Kommer nog bli två Bic Mac och 3 cheese efter de där nuggetsen. ;D

När du får sådana här "skitdagar" på deffen som riskerar att sabba hela deffen (skapa ett sug som gör att du tappar kontrollen). Så ät balans och hoppa deffen den dagen. Planera redan från morgonen så du inte riskerar att hamna i det där suget som förstör allt. Hamnat där själv.

Aa nej menade mer att "spara" kalorierna till en större måltid till senare av dagen. Inte nödvändigtvis 300 kalorier innan den stora måltiden så att säga.
En grej jag undrar , om jag nu skulle deffa ner mig till 10% kroppsfett ungefär, skulle det vara svårt att bibehålla detta senare och kommer jag behöva räkna kalorier osv. eller går det att deffa ner sig till ett visst kroppsfett % och sedan äta vanligt och träna som vanligt och stanna på ungefär samma nivå?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback