Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-28, 07:56
  #1
Medlem
Leipreachans avatar
Folkmusiker aka spelmän. Är det någon som kan om deras kultur?
Citera
2018-08-28, 09:13
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
Folkmusiker aka spelmän. Är det någon som kan om deras kultur?
Förutsätter att du menar de som spelar svensk folkmusik. Såna som min man t.ex. han spelar semiprofessionellt i en lite större grupp. De enda de har gemensamt är att de spelar folkmusik. Många av dem spelar också andra typer av musik, violinisterna ofta också klassisk musik. De som spelar vevlira och nyckelharpa är mycket mer begränsade. I övrigt verkar det rätt spritt i gruppen vad de är intresserade av, fotboll, golf, fiske, gamla bilar, lingvistik, spela minecraft. Det är vad jag upptäckt när jag umgåtts med dem.
Citera
2018-08-28, 09:21
  #3
Avstängd
Så vitt jag vet sover de i nattskjorta och
nattmössa. Äter havregrynsgröt till frukost innan de går ut för att hässja så hö ska finnas till vintern.

De sover lunch och när arbetsdagen är över byter de till folkdräkt och äter lammstek innan de berättar gamla anekdoter för barnbarnen från en gungstol.

Sedan sover de middag innan det är dags att ställa ut ett fat med gröt till gårdstomten och lägga sig för natten.

Det är min erfarenhet av deras kultur när de inte spelar sina instrument vill säga.
Citera
2018-08-28, 13:53
  #4
Medlem
Leipreachans avatar
Jag glömde beskriva. Jag är intresserad av om dessa musiker har någon slags subkultur som tex punkare, hårdrockare, gothare tex. Om dom lever efter vissa principer som kännetecknar spelmän.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback