Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-06, 14:15
  #37
Medlem
Blir det motstånd när man cyklar utan batteri?

Tex min elsparkcykel går ganska tungt att sparka som vanligt.


Alltså blitr det motstånd av elmotorn när den inte får ström?
Citera
2018-09-06, 14:53
  #38
Medlem
Det är lätt att gnälla på elcyklister och såklart så får man tycka vad man vill.

Jag har två barn varav ett är så pass litet att någon måste följa med det till skolan, det innebär att jag gör detta några gånger i veckan. Vi är två.

De dagarna cyklar jag sedan till jobbet och skulle jag ha en vanlig cykel skulle jag tvingas duscha för att jag skulle helt enkelt vara dyngsvettig när jag kom till jobbet. Nu kan jag glida in 10 över 8 och börja jobba direkt.

Jag har 11 km till jobbet och nu sedan jag köpt en speedbox och ett större drev fram så kan jag köra detta på ca 20 minuter, utan att bli svettig. (det innebär i praktiken att den inte slår av vid 25)

Genom att cykla elcykel så blir det en mindre bil i bilköerna, minskar man antal bilar med 10-15% försvinner bilköerna nästan helt i min stad (enligt dom som tycks veta). Dessutom sparar jag 2,2 mil bensin plus 40 kr om dagen i parkering. Förutom detta är det verkligen skitkul, jag ser varje dag fram mot att cykla till jobbet. Det gjorde jag inte innan och därmed tog jag bilen.

Det är klart jag skulle kunna ha köpt en moppe, ännu hellre en elmoppe. Men då hade jag tvingats cykla ute på vägen och jag har en rätt läskig bro på vägen som jag hellre klämmer på trottoaren, med min elcykel.

Det är inte heller så att jag ligger och kör i 60 km/timmen bara för att jag tagit bort boxen men drygt 30 ligger jag på den mesta delen av tiden och det är mycket mer behagligt än att köra 25 och hela tiden åka över gränsen och därmed tvingas trampa helt själv, bli svettig och tvingas duscha.

Helt ärligt, det bästa köp jag gjort.
Citera
2018-09-06, 19:54
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Det roligaste som finns är att cykla förbi elcyklister! UTAN el-hjälp själv!😄
Sjukaste var en gång jag var ute och körde på min trampmoppe och en snubbe cyklade så fort att vi höll jämn takt, min moppe går ändå i typ 35-40.
Citera
2018-09-06, 20:41
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaxxxinho
Det är lätt att gnälla på elcyklister och såklart så får man tycka vad man vill.

Jag har två barn varav ett är så pass litet att någon måste följa med det till skolan, det innebär att jag gör detta några gånger i veckan. Vi är två.

De dagarna cyklar jag sedan till jobbet och skulle jag ha en vanlig cykel skulle jag tvingas duscha för att jag skulle helt enkelt vara dyngsvettig när jag kom till jobbet. Nu kan jag glida in 10 över 8 och börja jobba direkt.

Jag har 11 km till jobbet och nu sedan jag köpt en speedbox och ett större drev fram så kan jag köra detta på ca 20 minuter, utan att bli svettig. (det innebär i praktiken att den inte slår av vid 25)

Genom att cykla elcykel så blir det en mindre bil i bilköerna, minskar man antal bilar med 10-15% försvinner bilköerna nästan helt i min stad (enligt dom som tycks veta). Dessutom sparar jag 2,2 mil bensin plus 40 kr om dagen i parkering. Förutom detta är det verkligen skitkul, jag ser varje dag fram mot att cykla till jobbet. Det gjorde jag inte innan och därmed tog jag bilen.

Det är klart jag skulle kunna ha köpt en moppe, ännu hellre en elmoppe. Men då hade jag tvingats cykla ute på vägen och jag har en rätt läskig bro på vägen som jag hellre klämmer på trottoaren, med min elcykel.

Det är inte heller så att jag ligger och kör i 60 km/timmen bara för att jag tagit bort boxen men drygt 30 ligger jag på den mesta delen av tiden och det är mycket mer behagligt än att köra 25 och hela tiden åka över gränsen och därmed tvingas trampa helt själv, bli svettig och tvingas duscha.

Helt ärligt, det bästa köp jag gjort.

Bra skrivet! Skriver under på allt. Har också drevad elcykel med Speedbox.
Citera
2018-11-20, 16:58
  #41
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
Blir det motstånd när man cyklar utan batteri?

Tex min elsparkcykel går ganska tungt att sparka som vanligt.


Alltså blitr det motstånd av elmotorn när den inte får ström?


Har en Ecorider ambassador inköpt i år.
Otroligt nöjd med denna, långt bättre än jag trodde!

Som svar på dina frågor: Hur mycket elmotorn hjälper till : Med nyladdat batteri hjälper den till jättemycket, upplever att man knappt behöver röra pedalerna för att det skall gå undan.
Det gäller dock att man ligger under 27 km/h (på min) kommer du över denna hastighet slutar motorn hjälpa till, då är det du som är motorn.... och då blir det som en vanlig cykel...jobbigt

När batteriet börja bli urladdat upplever jag det som den inte hjälper till lika mycket, förmodligen någon inbyggd skyddsfunktion i elektroniken, skall säkert vara så.
brukar öka effektuttaget då men då laddar den ju ut ännu snabbare.

Cykla utan batteri/utan motorn inkopplad : Beror nog på vilken elcykel det är, en elcykel är ju tyngre än en vanlig cykel, så att det blir något tungre är ofrånkomligt.

men.... när jag köpte min och efter ett tag provade utan motor inkopplad gick den ganska tungt, vilket förvånade mig, dock ingick det en 50 mils service gratis, och efter jag haft den på service går den mycket lättare utan motorn i drift, så något gjorde dom tydligen på service.

Har dock aldrig provat cykla med den utan batteriet monterat , detta batteri är rätt stort och väger en hel del så det inverkar säkert, skall prova någon dag...
__________________
Senast redigerad av Tystnad 2018-11-20 kl. 17:00.
Citera
2018-12-01, 23:09
  #42
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
När batteriet börja bli urladdat upplever jag det som den inte hjälper till lika mycket, förmodligen någon inbyggd skyddsfunktion i elektroniken, skall säkert vara så.
brukar öka effektuttaget då men då laddar den ju ut ännu snabbare.
Ett litiumbatteri går ner ganska mycket i spänning under urladdningen. Ett 36V-batteri går från 42 till 30 eller till och med 28 volt innan det räknas som tomt av cykelns elektronik. Elektroniken kompenserar inte för detta, eftersom det inte lönar sig att göra den så avancerad, utan motorn får helt enkelt mindre ström mot slutet.
Det går att dra ström ur ett tomt litiumbatteri, men detta skadar batteriet. Därför har det inbyggd elektronik som stänger av det helt vid en bestämd gräns.

Elbilar har annorlunda elektronik som ger full kraft ner till 0% (och en liten mängd reducerad kraft till slut, så man kan köra ut till vägrenen). 0% är satt rätt högt för att minska slitaget, då batteriet belastas hårdare.
Citera
2018-12-02, 14:06
  #43
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Elbilar har annorlunda elektronik som ger full kraft ner till 0% (och en liten mängd reducerad kraft till slut, så man kan köra ut till vägrenen). 0% är satt rätt högt för att minska slitaget, då batteriet belastas hårdare.
Sett specification för en elbil som höll batteriet inom 20-80% laddning för maximal livslängd, för mycket och för lite ökade slitaget.
Citera
2018-12-08, 19:32
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
Alltså det är max 250 watt och 25 km i timmen.

Men 250 watt det är ju vad man själv gör på en wattmätare typ så umdtar hur mycket en elcykel hjälper till?

Man måste ju trots allt trampa en elcykel men 250 watt vid tex 15 km i timmen är inget man borde hjälpa till för att uppnå?

Har tyvär aldrig testat en elcykel så vet inte.

Det är löjligt chill att använda en elcykel. Man behöver inte tillföra någon kraft alls, om man inte nödvändigtvis vill då, vill säga.
Citera
2018-12-10, 12:50
  #45
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Sett specification för en elbil som höll batteriet inom 20-80% laddning för maximal livslängd, för mycket och för lite ökade slitaget.

Ja, det är vanligt. De sista 20% brukar gå att kunna nyttja i nödfall men då med reducerad maxhastighet (typ 60 km/h) och att onödiga elförbrukare stängs av.
Citera
2018-12-13, 22:07
  #46
Medlem
Elcykeln hjälper till något enormt som att cykla snabbt utan att behöva ta i.
Citera
2019-01-13, 15:32
  #47
Medlem
Pudersockers avatar
Varför har elcyklar så många växlar för?

Jag har en gammal enpetare till cykel och eftersom det är rätt växel så funkar det för vardagscyklande, nån växel kunde va bra att ha i uppförsbackar men det är inte värre än man kliver av och går.
Nå då eftersom elmotorn hjälper till med kraft och ofta till så stor del att man nästan slipper trampa själv så varför finns elcyklar med uppåt 21 växlar när de har en motor som hjälper till? De om några borde väl funka med bara en växel? M a o varför finns så få oväxlade elcyklar?
Citera
2019-01-13, 15:41
  #48
Medlem
MaxineWaterss avatar
För att det låter bra och folk vill ha dem. Finns egentligen ingen större anledning till 21 växlar än att folk vill ha dem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback