Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-27, 18:16
  #1
Medlem
Läste häromdagen att hockeyspelaren "Zäta" har ryggproblem och därför missar träningspass och därigenom riskerar att missa nästa NHL-säsong.

Då slog det mig att han är till åldern och en väldigt skadedrabbad veteran. Men det som jag reagerade på var att han inte riskerade att missa säsongen på grund av skador. Han menade att han höll på att missa säsongen på grund av att inte KUNNA TRÄNA!

Men behöver verkligen en elitidrottare som teoretiskt sett borde kunna "det mesta" om sporten verkligen vara med på varenda träning? Det borde väl sitta i ryggmärgen (ha-ha). Kan inte Zäta och andra rutinerade elitidrottare skippa träningspassen och enbart komma fräscha till match? Är träningen överflödig? En pianist kan väl spela i sömnen och behöver ingen träning inför en koncert som han spelat en miljard gånger tidigare. Berätta för en som inte förstår det här.

Tack.
Citera
2018-08-27, 18:30
  #2
Medlem
Jag skulle tänka mig att anledningen att de tränar är för att bibehålla muskelmassa och kondition.
Tekniken är nog fulländad sedan länge för tex Zäta.
Citera
2018-08-27, 18:42
  #3
Medlem
Det var det här som fick Lidas att lägga av. Försäsongerna blev bara längre och längre ju äldre man blev. Så mycket uppbyggnadsarbete inför varje säsong. Du kan ju tänka dig hur mycket drygt två matcher per vecka känns, och lägg sedan till att spelarna ska flyga kors och tvärs över landet.

Som tidigare har skrivits handlar det inte riktigt om tekniken. Däremot behöver du ju vara fit för att orka hålla tekniken uppe.
Citera
2018-08-27, 18:45
  #4
Medlem
Zetterberg tränar nästan inte alls under säsong av nämnda anledningar. Men nån gång måste du ju bygga upp dig för att kroppen ska palla. Och kan du inte göra det i hockey är du illa ute. NHL spelar närapå match varannan dag i ett halvår, du pallar inte det i längden utan grundträningen.
Citera
2018-08-27, 19:04
  #5
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DekadentVerklighet
Läste häromdagen att hockeyspelaren "Zäta" har ryggproblem och därför missar träningspass och därigenom riskerar att missa nästa NHL-säsong.

Då slog det mig att han är till åldern och en väldigt skadedrabbad veteran. Men det som jag reagerade på var att han inte riskerade att missa säsongen på grund av skador. Han menade att han höll på att missa säsongen på grund av att inte KUNNA TRÄNA!

Men behöver verkligen en elitidrottare som teoretiskt sett borde kunna "det mesta" om sporten verkligen vara med på varenda träning? Det borde väl sitta i ryggmärgen (ha-ha). Kan inte Zäta och andra rutinerade elitidrottare skippa träningspassen och enbart komma fräscha till match? Är träningen överflödig? En pianist kan väl spela i sömnen och behöver ingen träning inför en koncert som han spelat en miljard gånger tidigare. Berätta för en som inte förstår det här.

Tack.

Det fysiska är ju färskvara. Tror du en maratonlöpare fixar ett lopp på 2.10 efter ett års frånvaro? Varför fortsatte inte Robin Söderling med tennis trots sjukdom? Det borde han ju kunnat som elitidrottare då han redan kunde sin tennis.
Citera
2018-08-27, 19:12
  #6
Medlem
Europes avatar
Utan att vara kunnig på området, så gissar jag på att elitnivån kräver kondition och styrka, vilket i sin tur kräver kontinuerlig träning. Det går snabbt utför om man inte tränar.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det fysiska är ju färskvara. Tror du en maratonlöpare fixar ett lopp på 2.10 efter ett års frånvaro? Varför fortsatte inte Robin Söderling med tennis trots sjukdom? Det borde han ju kunnat som elitidrottare då han redan kunde sin tennis.

En intressant aspekt med maratonlöpare är att de faktiskt mellan säsongerna kan slappa dagarna i ända. I en undersökning om hälsoeffekterna vid mindre daglig motion och de hälsoskadliga effekterna av att inte röra på sig varje dag, visade det sig att de väldigt fysiskt vältränade maratonlöparna fick lika hälsovådliga effekter av att inte röra på sig under en dag som helt otränade personer, d.v.s. uppenbarligen är det lika ohälsosamt att inte röra på sig lite varje timme, samt röra på sig lite hurtigare 15-30 minuter varje dag när man är vältränad som när man är en soffpotatis.
Citera
2018-08-27, 20:13
  #7
Medlem
StickmanRevolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Utan att vara kunnig på området, så gissar jag på att elitnivån kräver kondition och styrka, vilket i sin tur kräver kontinuerlig träning. Det går snabbt utför om man inte tränar.



En intressant aspekt med maratonlöpare är att de faktiskt mellan säsongerna kan slappa dagarna i ända. I en undersökning om hälsoeffekterna vid mindre daglig motion och de hälsoskadliga effekterna av att inte röra på sig varje dag, visade det sig att de väldigt fysiskt vältränade maratonlöparna fick lika hälsovådliga effekter av att inte röra på sig under en dag som helt otränade personer, d.v.s. uppenbarligen är det lika ohälsosamt att inte röra på sig lite varje timme, samt röra på sig lite hurtigare 15-30 minuter varje dag när man är vältränad som när man är en soffpotatis.

Om man ska gå off topic och prata om maratonlöpare så kan jag nämna att man tydligen har bättre blodkärlshälsa som stillasittande vegan jämfört med maratonlöpare som äter en standardamerikansk kost.

On topic så handlar det nog mycket om styrka/kondition men tekniken måste nog också hållas igång någorlunda i alla fall. Vet själv hur ovant de första turerna känns på våren efter ett långt vinteruppehåll.
Citera
2018-08-27, 20:32
  #8
Medlem
Tack för svar. Fick svar på i princip samtliga funderingar.

Mod kanske kan inbädda den här tråden i nån Faq?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback