• 1
  • 2
2018-08-27, 18:04
Medlem
Enligt många medier ökar inte hushållens skulder lika fort som tidigare, men istället för bolån skaffar vi oss konsumtionskrediter.
https://www.di.se/nyheter/bolanerall...anen-tar-fart/
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7029926

Varje arbetande svensk skuldsatte sig i genomsnitt med ytterligare 50.000 förra året. Den genomsnittliga inkomsten efter skatt är 305.000/år och heltidsarbetande. Låt oss anta att allt som lånades användes, dvs att man investerade i boende eller köpte resor/prylar för pengarna. Det skulle innebära att den genomsnittlige svensken konsumerade för 116% av vad hen tjänade.

Eftersom den totala sparkvoten är nästan identisk så innebär det att svensken i genomsnitt har slutat spara.

Dvs Putte lånar lika mycket som Pelle sparar. Det inkluderar sparande i akiter, fonder och bostäder.

Maggan Andersson tycker nog det är bra, för det innebär att konsumtionen är hög och hjulen rullar fort.
Men alla lån måste betalas tillbaka en dag. Ytterligare 50.000 per arbetande skall en dag betalas till banken. Och vad händer om fastighetspriserna fortsätter ner? Värdet på fastigheter är både säkerhet för lånen och en del av den s.k. "sparkvoten". Eftersom andelen konsumtionskrediter växer är räntan också betydligt högre nu än för bolånen. Räntan skall också dras från lönen.

Vad betyder det för de kommande åren? Kommer bankerna att bli fetare, kommer folk att bli fattigare eller kommer lånefesten fortgå för evigt?
Citera
2018-08-27, 18:39
Lånefesten kommer att fortgå för evigt.
Det finns inget så stabilt och säkert som en ekonomi. Räntorna kommer aldrig öka. Det ska Ingves se till.
Citera
2018-08-27, 19:01
Medlem
FruStormuftis avatar
Det bevisar ju bara att det finns stort behov av konsumtion.
Ta bort skatten för alla månadslöner på 20-23’ istället för att larva sig om särskilda yrkesgrupper ska få lägre skatt.
Citera
2018-08-27, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Ta bort skatten för alla månadslöner på 20-23’ istället för att larva sig om särskilda yrkesgrupper ska få lägre skatt.

Ja människor som mår psykiskt dåligt, greppar efter halmstrån i försöka att må bättre, och de kämpar därför hårt med att försöka köpa sig lyckliga.

Ju mer skräp de köper som de egentligen inte behöver, desto lyckligare tror de sig bli! För det lovar ju reklamen! Att man blir vacker, ung, solbränd, och skrattar med jämna tänder tillsammans med massor med vänner på stranden, bara man köper rätt prylar! En thailandsresa! En Coca Cola, yeah!

Lycka till med det där, hörrni.
Citera
2018-08-27, 19:20
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHager
Ja människor som mår psykiskt dåligt, greppar efter halmstrån i försöka att må bättre, och de kämpar därför hårt med att försöka köpa sig lyckliga.

Ju mer skräp de köper som de egentligen inte behöver, desto lyckligare tror de sig bli! För det lovar ju reklamen! Att man blir vacker, ung, solbränd, och skrattar med jämna tänder tillsammans med massor med vänner på stranden, bara man köper rätt prylar! En thailandsresa! En Coca Cola, yeah!

Lycka till med det där, hörrni.

Nej, man ska inte ge skattelättnader utifrån dina vanförställningar av skattebetalarnas behov.
Man ska helt enkelt slopa skatten för de lägst avlönade så de inte jobbar svart, inte behöver komolettera med försörjningsstöd osv.
Då kan man få kontroll över samhällsekonomin på många plan.

Lycka till själv du som är utan utbildning och förstånd.
Citera
2018-08-27, 19:21
Medlem
Fan det trodde jag inte, är det så överallt
Oj såg nu att det handlade om bolån också
Citera
2018-08-27, 19:58
Medlem
Mia-Rovys avatar
För drygt ett år sedan så vill jag mig minnas att svenska hushåll (inte staten) var de näst mest belånade i världen efter Japan.

Så jag är inte ett dugg förvånad. En stor del av befolkningen tycks inte inse vad en skuld är.

När amorteringskravet infördes så har det ju låtit ungefär "Men vah?! Måste vi betala tillbaka nu också?! 2%?! Jag vill fan inte säkra mina resurser! Diktatur!"

Roligt var det också när många förfärades så över att staten ville införa en säkerhetsfond för kommande kriser för de banker som folket/staten bailade ut några år tidigare. "Asså hallå, Nordea vill ju inte betala! Låt dem va!"

Jag tror vi klarade oss för lätt ur 08-krisen, ingen verka ha lärt sig något
Senast redigerad av Mia-Rovy 2018-08-27 kl. 20:13.
Citera
2018-08-27, 22:37
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:

Snarare bättre att ta bort inkomstskatten från det som skjuter över 20-23k i månaden.
Citera
2018-08-28, 17:19
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Snarare bättre att ta bort inkomstskatten från det som skjuter över 20-23k i månaden.

Mycket bra förslag.
Då skulle en lågavlönad anställd kunna få ett hyreskontrakt ute i landet.
Den avlönade behöver inte försörjningsstöd, vilket avlastar kommunerna så de kan investera i kanske bostäder eller miljö, vad vet jag.
(I huvudstaden kostar en hyrestvåa mellan 7 och 12 tusen)
Citera
2018-08-28, 17:21
Medlem
Citat:
Mycket bra förslag.
Då skulle en lågavlönad anställd kunna få ett hyreskontrakt ute i landet.
Den avlönade behöver inte försörjningsstöd, vilket avlastar kommunerna så de kan investera i kanske bostäder eller miljö, vad vet jag.
(I huvudstaden kostar en hyrestvåa mellan 7 och 12 tusen)

Jaså de hyresrätter jag söker i privata bostadsköer går loss på mellan 5-6k. Men du kanske bara letar boende 1 min från tc.
Citera
2018-08-28, 17:25
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytandemars
Jaså de hyresrätter jag söker i privata bostadsköer går loss på mellan 5-6k. Men du kanske bara letar boende 1 min från tc.

Då är du ute i vardå?

Tumba alltså:
https://bostad.stockholm.se/Lista/?s...&mobilvy=lista
Senast redigerad av FruStormufti 2018-08-28 kl. 17:28. Anledning: Bostadsförmedlingens lista
Citera
2018-08-28, 17:29
Medlem
Citat:
Då är du ute i vardå?

Tumba alltså:
https://bostad.stockholm.se/Lista/?s...&mobilvy=lista
30 min med gröna linjen cirkus.
Citera
  • 1
  • 2