Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-27, 15:56
  #1
Medlem
Min mac book pro visar att skrivskivan är full. Jag raderar innehåll. Frigjort säkert 30gb under 5 tillfällen. Dagen efter när jag öppnar datorn så har jag noll kvar i lagring. Startskivan full.

När jag går in under min mac lagring så växer övrig när jag plockar bort bilder filmer etc.

Hjälp blir tokig
Citera
2018-08-27, 16:00
  #2
Medlem
Vad är det för filer som den fyller på med?
Sortera disken efter senast skapade/ändrade i datum och se vad den håller på med.
Citera
2018-08-27, 17:11
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wr4p
Vad är det för filer som den fyller på med?
Sortera disken efter senast skapade/ändrade i datum och se vad den håller på med.

Jag vet inte vad det är för filer?

Alla mina mail är imap så de ska inte lagras på HDD

Jag vet inte om det är något som sparas från. sms, mms, messenger, dropbox eller annat skit från min telefon?

Hur sorterar jag disken hdd. För jag får upp mappar system, användare, bibliotek först. Ska jag specifikt gå in i var enda mapp?

Xcode tar 13GB är det viktigt
Citera
2018-08-27, 17:39
  #4
Medlem
S Nubbens avatar
Ladda hem verktyget OmniDiskSweeper för att kolla vad som tar mycket plats:

http://www.omnigroup.com/omnidisksweeper/
Citera
2018-08-27, 18:21
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av broder112
Alla mina mail är imap så de ska inte lagras på HDD

Har du fler enheter kopplade till samma Icloude? Har haft samma problem och det berodde på e-posten.
Citera
2018-08-27, 23:22
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av broder112
Min mac book pro visar att skrivskivan är full. Jag raderar innehåll. Frigjort säkert 30gb under 5 tillfällen. Dagen efter när jag öppnar datorn så har jag noll kvar i lagring. Startskivan full.

När jag går in under min mac lagring så växer övrig när jag plockar bort bilder filmer etc.

Hjälp blir tokig
Jag hade samma problem, och det visade sig att nya MacOS gör lokala backuper för Time Machine i en dold katalog när inte backup-disken är tillgänglig. Min 500 GB disk fylldes blixtsnabbt.

Om du kör Time Machine backup så är det värt att Googla på det. Inte annars.

I annat fall kan du ställa in Finder på att visa katalogers storlek. Då kommer du efter ett visst tuggande kunna se snabbt vilka katalogstrukturer som tar plats.
Citera
2018-08-28, 08:09
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av broder112
Jag vet inte vad det är för filer?

Alla mina mail är imap så de ska inte lagras på HDD

Jag vet inte om det är något som sparas från. sms, mms, messenger, dropbox eller annat skit från min telefon?

Hur sorterar jag disken hdd. För jag får upp mappar system, användare, bibliotek först. Ska jag specifikt gå in i var enda mapp?

Xcode tar 13GB är det viktigt


Jag kanske va lite dålig på att förklara mig med att sortera disken, jag menar såklart att lista filer på disken och sortera dem efter storlek och/eller när de skapades/ändrades. Detta kommer visa vilka filer som senast skapats, ändrats eller bara rent av tar stor plats.

Som sagt tidigare så kan det vara ett inbyggd backup system som fyller disken, detta verkar vara ett säkert sätt för att sälja mera hårddiskar.
Det kanske går att stänga av eller ställa in? eller är jag helt fel ute nu när det är Mac vi pratar om?
Citera
2018-08-28, 08:36
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wr4p
Jag kanske va lite dålig på att förklara mig med att sortera disken, jag menar såklart att lista filer på disken och sortera dem efter storlek och/eller när de skapades/ändrades. Detta kommer visa vilka filer som senast skapats, ändrats eller bara rent av tar stor plats.

Som sagt tidigare så kan det vara ett inbyggd backup system som fyller disken, detta verkar vara ett säkert sätt för att sälja mera hårddiskar.
Det kanske går att stänga av eller ställa in? eller är jag helt fel ute nu när det är Mac vi pratar om?

Time Machine (TM) är en kalasbra funktion och på ingavis tänkt för att sälja fler hårddiskar, utan för att på ett smidigt automatiskt sätt ordna säkerhetskopiering av användarens dator, och då till en extern lagring.

Hur Time Machine ska arbeta kan man givetvis ställa in, och helt stänga av om man vill. Som någon före nämnde så kanske TS har knasiga inställningar på TM som gör att den lagrar en backup på den i terna disken om den externa av någon anledning inte är tillgänglig.
Citera
2018-08-28, 08:47
  #9
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av broder112
Min mac book pro visar att skrivskivan är full. Jag raderar innehåll. Frigjort säkert 30gb under 5 tillfällen. Dagen efter när jag öppnar datorn så har jag noll kvar i lagring. Startskivan full.

När jag går in under min mac lagring så växer övrig när jag plockar bort bilder filmer etc.

Hjälp blir tokig

Har du iCloud Bildbibliotek aktiverat i nån telefon eller iPad, samt på datorn? Alla bilder synkas ju till alla enheter då och fyller upp utrymmet.

Timemachine gör lokala kopior om du har den påslagen och ingen extern disk inkopplad, men normalt sett så ska inte disken fyllas upp helt, utan utrymme ska lämnas kvar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback