Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-27, 14:55
  #1
Medlem
Bytte för tre dagar sedan TV-leverantör. Från kabel-TV leverantören SAPPA till VIASAT-HD som levererar HD-TV via bredband/internet.

Efter tre dagar med VIASAT-HD så slocknade och dog plötsligt min ca 5 år gamla plasma-TV från Panasonic! TV:n blev är helsvart och går ej att starta - den som tidigare funkat kanonbra i alla år före VIASAT. En tekniker trodde att moderkortet i TV:n pajat.....

Jag tror inte på slumpen, och börjar undra om VIASAT-HD levererar en produkt som kräver extra mycket kapacitet av TV:n vilket min gamla plasma-TV inte orkade med? Vad säger ni kunniga på Flashback? Finns det en risk att VIASAT-HD kan knäcka en gammal plasma-TV?
Citera
2018-08-27, 14:59
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer
Finns det en risk att VIASAT-HD kan knäcka en gammal plasma-TV?

Nej.
Citera
2018-08-27, 15:07
  #3
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer
Vad säger ni kunniga på Flashback? Finns det en risk att VIASAT-HD kan knäcka en gammal plasma-TV?

Nej. Däremot är fem år ungefär vad man kan räkna med att gå ut av en äldre platt-TV. Att den gick sönder är därför inte speciellt konstigt.
Citera
2018-08-27, 15:35
  #4
Medlem
flaskborstes avatar
Plasma håller inte så länge så du får nog vara nöjd med 5 år. Oftast så tror man TV'n är yngre än vad den är så kolla in ditt kvitto.. tiden går fort. Plasma drar en massa ström också så har man YV'n på mycket så syns det på elräkningen.. Min 55tums Led drar 48W när den är i drift.

En bekant hade en plasma (äldre) som drog 0,75 KILOWATT dvs 750w och står den på ett dygn så blir det ordentligt dyrt (18Kw), jämfört med moderna LED TV's Så kolla in en LED med snabb cpu och låg strömförbrukning. Skippa helst de billigare modellerna och gå upp ett snäpp.

LED tv kan "lagga" speciellt då mycket data skall flyttas på skärmen. En snabbare TV ger bättre bildupplevelse.

Insignalen från Viasats box är HDMI och det finns en standard på hur "stark" denna signal får vara och detta skall en TV kunna hantera då det är en väldigt vanlig standard. Så att Viasat boxen skulle sänka TV'n är inte troligt. Däremot så har det varit en del åskväder och transienter på elnätet kan vara en bov i dramat man kan misstänka om en apparat går sönder.
Citera
2018-08-27, 16:05
  #5
Medlem
Fast min mammas Panasonic plasma 42" från 2008 fungerar fortfarande, samma med polarens 42" Panasonic från 2010 och min LG plasma från 2010... Så att det ska vara kort livsstid för sådana stämmer nog inte...
Citera
2018-08-27, 16:41
  #6
Medlem
Tillverkaren är i maskopi med internetoperatörerna. Man skickar en hemlig signal som släcker ner TV.n så du måste köpa en ny.
Ibland kan det även ligga en räknesnurra i produktens dator (TV, kylskåp eller annan valfri teknisk produkt) som räknar ner. När den kommit till 0 så slutar allt fungera o man måste köpa nytt.
Det är så man tjänar pengar. Inte på att saker ska hålla i 15 år.

Mobiltelefontillverkarna brukar i sista uppgraderingen de släpper lägga in något skit som drar asmycket cpu-kraft. Så man ska vilja ha en ny telefon.
Citera
2018-08-27, 17:08
  #7
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Flyttar tråden till ett mer passande delforum.

Fysik, matematik och teknologi: allmänt ——-> Tv-, bild och mediautrustning

/Mod
Citera
2018-08-28, 19:43
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Nej. Däremot är fem år ungefär vad man kan räkna med att gå ut av en äldre platt-TV. Att den gick sönder är därför inte speciellt konstigt.
Min platt tv (budget märke) från 2008 (fyllde 10 år i februari) står fortfarande på ben och funkar utan problem. Visserligen är fjärrkontrollen sönder men tvn står pall än.
Citera
2018-08-28, 20:16
  #9
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytandemars
Min platt tv (budget märke) från 2008 (fyllde 10 år i februari) står fortfarande på ben och funkar utan problem. Visserligen är fjärrkontrollen sönder men tvn står pall än.

"Det finns en tant i Japan som är 107 år". Ja, det stämmer förvosso men det är ingen som räknar med att bli så gammal för det. Dör du vid 80 så är det inget konstigt, samma sak med en tv efter fem år.
Citera
2018-08-30, 13:41
  #10
Medlem
GalFisks avatar
All elektronik går sönder. Vissa exemplar går sönder tidigare än genomsnittet, andra går sönder senare.
Slumpen råder antingen du tror på den eller inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback