Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-27, 10:16
  #1
Medlem
Om man varit anställd i ett EU-land och bott där ett tag, och sen startar egenföretagare några månader in på nästa skatte-år. Fakturerar endast företag som finns i landet. Man behöver befinna sig i landet minst 6 månader för att vara skatteskyldig där men hur bra koll har de om man åker utomlands säg 8 månader utanför EU?
Pengarna kommer in på bank i EU-landet som skickas till svensk bank för att använda kort utomlands.
__________________
Senast redigerad av Bruntee 2018-08-27 kl. 10:22.
Citera
2018-08-29, 18:04
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruntee
Om man varit anställd i ett EU-land och bott där ett tag, och sen startar egenföretagare några månader in på nästa skatte-år. Fakturerar endast företag som finns i landet. Man behöver befinna sig i landet minst 6 månader för att vara skatteskyldig där men hur bra koll har de om man åker utomlands säg 8 månader utanför EU?
Pengarna kommer in på bank i EU-landet som skickas till svensk bank för att använda kort utomlands.

Vilket land? Får du frågor av det landets skattemyndighet så kanske du kan visa biljetter och passtämplar för att styrka vistelse utanför EU.
Citera
2018-08-30, 11:58
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Vilket land? Får du frågor av det landets skattemyndighet så kanske du kan visa biljetter och passtämplar för att styrka vistelse utanför EU.

Idén var att vara registrerad egenföretagare i EU landet jag lämnar i längre än 6 månader men fortfarande skattar där. Hur vet de egentligen att jag inte befinner i landet? Om jag visar biljetter så kommer de se att jag inte befunnit mig 183 dagar i landet.
Citera
2018-08-30, 12:21
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruntee
Idén var att vara registrerad egenföretagare i EU landet jag lämnar i längre än 6 månader men fortfarande skattar där. Hur vet de egentligen att jag inte befinner i landet? Om jag visar biljetter så kommer de se att jag inte befunnit mig 183 dagar i landet.

Ok. Vad vinner du på att skatta där jämfört med vistelselandet?
Citera
2018-08-30, 12:21
  #5
Medlem
Dom har bra koll om dom vill, vissa länder kollar exempel el/vatten förbrukning på bostad för avgöra om du bott i land över 6 månader eller inte.

I grunden är det ditt jobb bevisa du inte varit skatte resident i land eller inte. Men krävs ju att det startas en utredning av någon orsak. Alltså dom upptäcker något onormalt som sticker ut.
Citera
2018-08-30, 13:31
  #6
Medlem
Får inte vara egenföretagare i vistelse landet.

Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Dom har bra koll om dom vill, vissa länder kollar exempel el/vatten förbrukning på bostad för avgöra om du bott i land över 6 månader eller inte.

I grunden är det ditt jobb bevisa du inte varit skatte resident i land eller inte. Men krävs ju att det startas en utredning av någon orsak. Alltså dom upptäcker något onormalt som sticker ut.

Det gäller en liten ö, majoriteten av all hyra, el och vatten betalas löst med pengar till landlorden. Jag har alltså inte egen bostad utan hyr.
Citera
2018-08-30, 14:21
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruntee
Får inte vara egenföretagare i vistelse landet.



Det gäller en liten ö, majoriteten av all hyra, el och vatten betalas löst med pengar till landlorden. Jag har alltså inte egen bostad utan hyr.

Alltså Malta gissar jag då, Malta bryr sig inte alls. Så är du korrekt registrerad vara skatteresident i Malta så bryr dom sig inte alls hur länge du varit utanför land. Inte så dom kommer granska dig och säga vi vill inte ha skatt från dig för du varit utanför land över 6 månader.

Dock om du är skatteresident i Malta och ett år väljer i skattedeklaration säga du inte varit skatte resident i Malta och tänker inte betala skatt i Malta så kan dom så klart begära bevis du varit utanför Malta över 6 månader.

Men om du är i annat land över 6 månader och det land får för sig börja granska dig och bevisar du är skatteresident i det land är då du får problem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback