Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-27, 05:00
  #1
Medlem
Ja som topik lyder, har nu läst från flera källor och forum att dom vanliga displayport kablarna man köper från tex cleas ohlsson eller annan butik har något som gör att dom kan göra skada på ens grafikkort om man kopplar in skärmen via DP är det sant?

Det har något att göra med att just dom kablarna har en onödig pin "aktiv" medans den inte bör vara det eller något i den stilen, korrigera mig snälla.

Om så, vart köper man dessa kablar som ej kan göra skada?
Citera
2018-08-27, 06:49
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lee Sterling
Ja som topik lyder, har nu läst från flera källor och forum att dom vanliga displayport kablarna man köper från tex cleas ohlsson eller annan butik har något som gör att dom kan göra skada på ens grafikkort om man kopplar in skärmen via DP är det sant?

Det har något att göra med att just dom kablarna har en onödig pin "aktiv" medans den inte bör vara det eller något i den stilen, korrigera mig snälla.

Om så, vart köper man dessa kablar som ej kan göra skada?

Ja det stämmer bra det.
Kanske den här tråden kan vara behjälplig.

https://www.sweclockers.com/forum/post/16501475
Citera
2018-08-27, 16:32
  #3
Medlem
Sinraths avatar
Jag köpte en billig DP kabel på Kjell&Company och den kunde slå gnistor om man slog emot metallen bak på grafikkortet när den skulle kopplas in. Hade även andra problem med att väcka skärmen innan dess. Försökte en ful fix med att isolera bort den extra strömförande piggen men verkade inte fungera.

Köpte sen en riktig kabel på amazon från en som hade 1.4 standard verifierade kablar. Tror DisplayPort's egna hemsida har en drös "godkända" kabelmodeller. Kostade flera hundra men alla problemen försvann så det var lätt värt det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback