Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-08-29, 17:56
  #49
Medlem
Ogdens avatar
Subkulturer och socioekonomiska livsstilar --> Socialantropologi, etnologi och sociologi
/Moderator
Citera
2018-08-30, 11:29
  #50
Medlem
Jag vill inte tala om naturligt i detta sammanhang, hellre hel eller fullkomlig. För att bli hel eller fullkomlig man måste man ha koll på alla sina sidor. Att enbart koncentrera sig på uggabugga-stenålderstänk leder knappast särskilt långt. Vissa är dock skapta in i den rollen verkar det som.
Citera
2018-08-30, 15:06
  #51
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Jag vill inte tala om naturligt i detta sammanhang, hellre hel eller fullkomlig. För att bli hel eller fullkomlig man måste man ha koll på alla sina sidor. Att enbart koncentrera sig på uggabugga-stenålderstänk leder knappast särskilt långt. Vissa är dock skapta in i den rollen verkar det som.

Jag gillar att koncentrera mig på det eftersom de flesta INTE gör det. Det utgör den största delen av mänsklighetens historia, vägledde evolutionen och därmed hur vi tänker och känner än idag. Jag tycker det är tråkigt att folk förkastar det genom att kalla vår historia för "uggabugga". Människan och neandertalare levde mer sofistikerat, framför allt socialt, än vår moderna bild av stenåldersmannen säger.

T.ex. att stamliv, att vistas i naturen och att våld är tillfredsställande är ingenting som förklaras bra av kulturen. Då måste vi veta vad vi egentligen är för att förstå våra behov.
Citera
2018-08-30, 19:54
  #52
Medlem
Män har varken empati eller känslor.
Citera
2018-08-31, 07:15
  #53
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Jag vill inte tala om naturligt i detta sammanhang, hellre hel eller fullkomlig. För att bli hel eller fullkomlig man måste man ha koll på alla sina sidor. Att enbart koncentrera sig på uggabugga-stenålderstänk leder knappast särskilt långt. Vissa är dock skapta in i den rollen verkar det som.

Man behöver väl framförallt ha koll på sin historia? Vi har levt civiliserat (typ) i några hundra år och då tycker jag det är naivt, för att inte säga idiotiskt att bortse ifrån 10 000 års evolution och utveckling.

Vår civiliserade tid på jorden är väldigt kort jämfört med hur länge vi varit här och vi är djupt präglade av våra förfäders beteende.
Alla egenskaper som var bra och livsviktiga under tusentals år är nu värda noll och ingenting. Detta har gått väldigt fort och jag tror inte våra instinkter och behov har hunnit ikapp vårt intellekt.

Eftersom ingen av oss av något fysiskt minne av hur det var att jaga rovdjur och slåss med grannbyn, kan vi inte tolka vår egna drift av att göra just detta.
Istället blir vi olyckliga men vet inte varför, men får lite utlopp för den ibland då vi spelar spel, sportar eller slår någon på käften.

Varför tror du så många blir kompisar efter att de slagits? För att de för en gångs skull upplevt en stunds äkta manligt beteende och de var de två som skapade det = något fint just där och då.

Kanske inte fint, men hela kroppen skriker JA, för att vi gör det vi är kodade till att göra.
Citera
2018-08-31, 15:15
  #54
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Man behöver väl framförallt ha koll på sin historia? Vi har levt civiliserat (typ) i några hundra år och då tycker jag det är naivt, för att inte säga idiotiskt att bortse ifrån 10 000 års evolution och utveckling.

Vår civiliserade tid på jorden är väldigt kort jämfört med hur länge vi varit här och vi är djupt präglade av våra förfäders beteende.
Alla egenskaper som var bra och livsviktiga under tusentals år är nu värda noll och ingenting. Detta har gått väldigt fort och jag tror inte våra instinkter och behov har hunnit ikapp vårt intellekt.

Eftersom ingen av oss av något fysiskt minne av hur det var att jaga rovdjur och slåss med grannbyn, kan vi inte tolka vår egna drift av att göra just detta.
Istället blir vi olyckliga men vet inte varför, men får lite utlopp för den ibland då vi spelar spel, sportar eller slår någon på käften.

Varför tror du så många blir kompisar efter att de slagits? För att de för en gångs skull upplevt en stunds äkta manligt beteende och de var de två som skapade det = något fint just där och då.

Kanske inte fint, men hela kroppen skriker JA, för att vi gör det vi är kodade till att göra.

Bra skrivet! En annan sak än det moderna sociala spelet är t.ex. miljön vi befinner oss i. I hundratusentals år har människan levt i naturen bara bland folk de känner men idag lever majoriteten i städer bland främlingar och vi har ingen aning om det påverkar oss negativt.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback