Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-27, 11:22
  #13
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Jag brukar också, precis som många andra, köra kreditkort. Detta av säkerhetsskäl och att de har en helt annan teknisk lösning kring "credit- and debit cards" i USA. Helt enkelt; jag har på vissa platser haft problem med att få mitt vanliga bankkort att fungera (trots att det är ett Mastercard som "ska" fungera världen över).

Dock rekommenderar jag ändå att ha med dig kontanter. På vissa ställen fungerade inte ens något av mina två kreditkort. Detta var i synnerhet på bensinmackar, där deras pumpar (i alla fall i Kalifornien, Utah, Nevada o.s.v. - vet inte om detta kan skilja sig i andra stater) kräver att man slår in postnummer (vilket svenska kort inte har stöd för). Jag kunde alltså inte tanka någonstans utan kontanter.

Om man stöter på patrull kan man dock alltid ta ut kontanter. Även där bör man veta om vissa saker dock:
Jag kunde t.ex. inte ta ut pengar (vare sig från mitt vanliga bankkort eller kreditkorten) ur en såndär "vanlig ATM" som står lite överallt, i olika butiker o.s.v. För att det skulle fungera var jag tvungen att gå till en ATM hos en bank (t.ex. Wells Fargo). Dock tillkom en avgift på 35 kr per uttag, vilket gjorde att jag försökte ta ut så mycket som jag behövde vid varje tillfälle, framför att ta ut småsummor här och där.

Lycka till!

Vad är det för kort du har? Har många kort men har aldrig varit medom mer än någon enstaka gång att de haft något fel i systemet så det inte funkade, ett kort har slutat funka helt men det var ett fel på själva kortet.
Betalar du med debit kort ska du ändå välja credit i terminalerna.

Det går alltid att tanka med kort, ibland kan man betala i pumpen med egna postnummret, ibland ett random amerikanskt men ofta får man betala i kassan (i förskott).
Citera
2018-08-27, 12:16
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floridasidan
Vad är det för kort du har? Har många kort men har aldrig varit medom mer än någon enstaka gång att de haft något fel i systemet så det inte funkade, ett kort har slutat funka helt men det var ett fel på själva kortet.
Betalar du med debit kort ska du ändå välja credit i terminalerna.

Det går alltid att tanka med kort, ibland kan man betala i pumpen med egna postnummret, ibland ett random amerikanskt men ofta får man betala i kassan (i förskott).

Jag har dels ett vanligt Mastercard från Swedbank, sedan ett kreditkort (Visa) från Bank Norwegian och ett Visa från Wasa Kredit. Inget av korten funkar i bensinpumpar. Jag har då provat att välja både credit och debit - inget funkar.
Precis. För mig har det alltid stått att jag måste betala förskott i kassan. Men just på bensinmackar har mitt kort sällan funkat i kassan heller, vilket är mycket märkligt (då det funkat bra i det närmaste överallt annars). Anyhow; det har funkat bra för mig som det är. Jag har lärt mig och har alltid backupplaner om något skulle strula, så det har gått bra ändå!
Citera
2018-08-27, 12:24
  #15
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Jag har dels ett vanligt Mastercard från Swedbank, sedan ett kreditkort (Visa) från Bank Norwegian och ett Visa från Wasa Kredit. Inget av korten funkar i bensinpumpar. Jag har då provat att välja både credit och debit - inget funkar.
Precis. För mig har det alltid stått att jag måste betala förskott i kassan. Men just på bensinmackar har mitt kort sällan funkat i kassan heller, vilket är mycket märkligt (då det funkat bra i det närmaste överallt annars). Anyhow; det har funkat bra för mig som det är. Jag har lärt mig och har alltid backupplaner om något skulle strula, så det har gått bra ändå!

Märkligt! Det är inte en viss bensinkedja som har problemet och du alltid råkar välja den? Har som sagt aldrig varit med om detta, som du säger så är problet ju litet om man vet om det.
Citera
2018-08-27, 12:33
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floridasidan
Märkligt! Det är inte en viss bensinkedja som har problemet och du alltid råkar välja den? Har som sagt aldrig varit med om detta, som du säger så är problet ju litet om man vet om det.

Nope. Har testat både Chevron, Shell, Circle K, Texaco och säkert ett flertal mindre.
Citera
2018-08-31, 16:15
  #17
Medlem
Det man skall vara medveten om när man använder kort i Usa är att dom inte riktigt har den nivån vad det gäller säkerheten som det är här hemma. Det är först på senare år som tex korten har chip...
Likadant med att man kan bli, som här hemma, nekad köp för att det ej finns pengar på kontot. Tidigare har ju transaktionen tagit någon dag innan det "syns" på kontot.

Väljer man att betala med kort , och man får frågan i terminalen om vilken valuta man vill välja, så skall man alltid välja dollar.

Har använt mitt MasterCard på ställen som, tittar på det, skriver av lite siffror samt kollar koden på baksidan av kortet. En lite signatur sedan är allt klart. Inget krav på uppvisande av någon id handling eller dylikt. Så håll hårt i kortet....
Ha en trevlig resa.
Själva åker vi till Tampa om en månad, och är borta i lika lång tid..
Citera
2018-09-25, 10:38
  #18
Medlem
Många bensinmackar i Kalifornien har lägre pris om man betalar kontant. Det är dock omöjligt att betala med svenskt kort direkt i pumpen (iaf med dom kort jag har), och att lämna kortet i disken medans man tankar är helt uteslutet, så jag tankar enbart med kontanter när jag är i Kalifornien.

Jag tar alltid ut ett par hundra dollar på flygplatsen när man landat. Det är betydligt billigare än att växla här hemma! Kom bara ihåg att din bank skall debiteras i den lokala valutan, annars blir det dyrt.

Det är nästan 50/50 när och hur jag betalar med kort i USA. Det beror helt på vilken typ av butik det är, var man befinner sig, mm, mm.

Jag har bara Maistro och Master Card och dom har alltid funkat för mig. Däremot så brukar en av oss ha med ett American Express som sällan funkar att betala med.
Citera
2018-09-26, 01:07
  #19
Medlem
Bravess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Många bensinmackar i Kalifornien har lägre pris om man betalar kontant. Det är dock omöjligt att betala med svenskt kort direkt i pumpen (iaf med dom kort jag har), och att lämna kortet i disken medans man tankar är helt uteslutet, så jag tankar enbart med kontanter när jag är i Kalifornien.

Jag tar alltid ut ett par hundra dollar på flygplatsen när man landat. Det är betydligt billigare än att växla här hemma! Kom bara ihåg att din bank skall debiteras i den lokala valutan, annars blir det dyrt.

Det är nästan 50/50 när och hur jag betalar med kort i USA. Det beror helt på vilken typ av butik det är, var man befinner sig, mm, mm.

Jag har bara Maistro och Master Card och dom har alltid funkat för mig. Däremot så brukar en av oss ha med ett American Express som sällan funkar att betala med.

Man behöver inte lämna kortet vid disken. De drar ditt kort och drar en viss summa (låt säga $50), sen tankar du bilen, går tillbaka in med kortet och får tillbaka den summa du inte tankade för. Så gör min bror varje gång han är här, så slipper han köra rundor med en massa kontanter.
Citera
2018-09-26, 08:38
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braves
Man behöver inte lämna kortet vid disken. De drar ditt kort och drar en viss summa (låt säga $50), sen tankar du bilen, går tillbaka in med kortet och får tillbaka den summa du inte tankade för. Så gör min bror varje gång han är här, så slipper han köra rundor med en massa kontanter.

Självklart vet jag det, men det tar längre tid innan pengarna kommer in på ditt kort när dom korrigerar än att du får kontanter tillbaks. Så därför använder jag alltid kontanter när jag tankar i Kalifornien... det och att det ibland är billigare.

Eftersom cash is king där så har man alltid kontanter på sig ändå.
Citera
2018-09-27, 16:44
  #21
Medlem
Bravess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Självklart vet jag det, men det tar längre tid innan pengarna kommer in på ditt kort när dom korrigerar än att du får kontanter tillbaks. Så därför använder jag alltid kontanter när jag tankar i Kalifornien... det och att det ibland är billigare.

Eftersom cash is king där så har man alltid kontanter på sig ändå.

Ja det är ju upp till var och en. Jag bor i CA och har sällan eller aldrig kontanter på mig. Men så har jag inga problem att tanka med mina amerikanska kredit/debitkort heller såklart, det underlättar.
Citera
2018-10-02, 00:46
  #22
Medlem
Pungsvings avatar
Betala hotellet och hyrbilen med ditt kreditkort. Ha med kontanter från Sverige för andra utgifter. Ha det mesta av pengarna innanför skjortan, resten i plånboken. Om detta är opraktiskt så fråga efter "safe" i receptionen, värdeskåp. 15% dricks på restaurangen och i baren. Arbetare på hotellet räknar inte med dricks. Man måste inte ge dricks om man inte vill.

Om någon erbjuder "hjälp" så ta inte emot den. Svara med "We don't need help", även om du är ensam.

Om du behöver hjälp så frågan någon själv.
Citera
2019-08-21, 00:55
  #23
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floridasidan
Internationellt körkort behövs inte i USA.
Jorå. Jag blev nekad att hyra bil av Enterprise i New Orleans i juni, just för att jag saknade internationellt körkort. Hertz och Turo var inga problem.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2971256

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback