Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-26, 17:47
  #1
Medlem
Till USA i november. Kontanter eller kort. Betal-/kredit? MasterCard, VISA eller ...... ?
Kostnadsnivån jmf. med Sverige?
Ni behöver inte hänvisa till FOREX, de säger naturligtvis kontanter, de vill ju tjäna pengar.

Godtas svensk körkort?
Förarförsäkring, utöver andra i USA obligatoriska försäkringar? (vi har hyrbil i USA).

mvh

Z
Citera
2018-08-26, 17:57
  #2
Medlem
Gneggars avatar
Kort och kontanter. Kort för att betala i butiker, hotell, resturanger, etc. Sedlar i små valörer för att betala dricks till alla taxiförare, väskbärare på hotellet, frisörer, hisspojkar, annat...
Citera
2018-08-26, 18:03
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zerkzes
Till USA i november. Kontanter eller kort. Betal-/kredit? MasterCard, VISA eller ...... ?
Kostnadsnivån jmf. med Sverige?
Ni behöver inte hänvisa till FOREX, de säger naturligtvis kontanter, de vill ju tjäna pengar.

Godtas svensk körkort?
Förarförsäkring, utöver andra i USA obligatoriska försäkringar? (vi har hyrbil i USA).

mvh

Z

Kreditkort bäst,spara kvitto och gå in på din bank varje kväll så ser du transaktioner och kurs för varje betalning. Om något trixar med ditt kort så har du ditt riktiga kvitto att redovisa för banken.

Även smådollar för dricks och mindre köp.

Svenskt körkort eller pass om affären frågar efter ID
Citera
2018-08-26, 18:06
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gneggar
Kort och kontanter. Kort för att betala i butiker, hotell, resturanger, etc. Sedlar i små valörer för att betala dricks till alla taxiförare, väskbärare på hotellet, frisörer, hisspojkar, annat...

Tackar.

Z
Citera
2018-08-26, 18:06
  #5
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zerkzes
Till USA i november. Kontanter eller kort. Betal-/kredit? MasterCard, VISA eller ...... ?
Kostnadsnivån jmf. med Sverige?
Ni behöver inte hänvisa till FOREX, de säger naturligtvis kontanter, de vill ju tjäna pengar.

Godtas svensk körkort?
Förarförsäkring, utöver andra i USA obligatoriska försäkringar? (vi har hyrbil i USA).

mvh

Z

Skaffa ett internationellt körkort. Teckna hyrbilsförsäkringen på stället du hyr bilen.
Citera
2018-08-26, 18:06
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Kreditkort bäst,spara kvitto och gå in på din bank varje kväll så ser du transaktioner och kurs för varje betalning. Om något trixar med ditt kort så har du ditt riktiga kvitto att redovisa för banken.

Även smådollar för dricks och mindre köp.

Svenskt körkort eller pass om affären frågar efter ID

Tackar.

Z
Citera
2018-08-26, 18:20
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Skaffa ett internationellt körkort. Teckna hyrbilsförsäkringen på stället du hyr bilen.

Hyrbilsförsäkringen täcker tydligen skador på bilen och passagerarna, inkl föraren i den egna bilen.
Dessutom skador på motpartens bil. Men, personskador hos motparten täcks tydligen endast till en viss del, till vilken nivå vet jag ej. med de skadeståndsförfarande som finns i USA är det tydligen bra att ha
en Förarplatsförsäkring. Vem kan svara på detta måntro? Jag har tyvärr glömt var jag läst om denna försäkting

Annars, tack för Ditt svar.

Z
Citera
2018-08-26, 19:01
  #8
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zerkzes
Hyrbilsförsäkringen täcker tydligen skador på bilen och passagerarna, inkl föraren i den egna bilen.
Dessutom skador på motpartens bil. Men, personskador hos motparten täcks tydligen endast till en viss del, till vilken nivå vet jag ej. med de skadeståndsförfarande som finns i USA är det tydligen bra att ha
en Förarplatsförsäkring. Vem kan svara på detta måntro? Jag har tyvärr glömt var jag läst om denna försäkting

Annars, tack för Ditt svar.

Z

Jag har diskuterat hyrbilar i Florida i 20 år och aldrig hört om förarplatsförsäkring.
Hyr du av någon större uthyrare som Avis så ingår försäkringar, men kolla alltid. Sixt som vi gillar (förutom deras vägtullslösning som blir dyr, skaffa då en egen Sunpass) har ändrat så man kan välja olika alternativ men priset skiljer mycket lite mellan ingen försäkring och det man behöver utan självrisk (vilket är skönast att ha, oavsett skador är det bara att lämna bilen). Alternativt kan man ha viss försäkring genom kreditkort eller helt separat.
De flesta vill ha ALI/SLI (täcker i regel 1 miljon dollar), CDW lite olika benämningar hos uthyrarna tyvärr. Som svensk har man i regel visst skydd redan via t.ex hemförsäkring gällande personskada men ska du skjutsa oförsäkrade så kanske du vill ha personförsäkring PLI.

Internationellt körkort behövs inte i USA.
Citera
2018-08-26, 19:05
  #9
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zerkzes
Godtas svensk körkort?

mvh

Z

Du har redan fått bra svar. Men jag tänkte bidra med ett till. Amerikansk polis har ingen skyldighet att erkänna ett svenskt körkort. Men de har förbundit sig stt acceptera ett internationellt i samband med ett svenskt.

Jag har varit i USA många gånger och blivit stoppad ett antal gånger. Av ren reflex visar jag det svenska först. Oftast har det inte varit mer med det, mer än ett par ”Sweden, Huh? Long way from home Then!” Eller nåt sånt. Ett par gånger har jag blivit ombedd att visa det internationella.

En gång låg mitt internationella kvar i flickvännens handväska. Just den gången blev jag såklart stoppad, det blev en kul dag. Jag fick inte fara vidare innan flickvännen tagit sig dit med det internationella. (Det var förövrigt utanför fayetteville, NC 2009).

Så, det är inte värt det EVENTUELLa besväret att inte lägga hundralapparna på ett internationellt om du frågar mig.

Ah, och för lönge sen (nittiotalet) så lämnade Hertz inte ut hyrbil utan internatiellt. Men numera verkar svenskt och pass räcka.
Citera
2018-08-26, 19:06
  #10
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zerkzes
Till USA i november. Kontanter eller kort. Betal-/kredit? MasterCard, VISA eller ...... ?
Kostnadsnivån jmf. med Sverige?
Ni behöver inte hänvisa till FOREX, de säger naturligtvis kontanter, de vill ju tjäna pengar.

Godtas svensk körkort?
Förarförsäkring, utöver andra i USA obligatoriska försäkringar? (vi har hyrbil i USA).

mvh

Z

Ang. pengar så som sagts, ta ut lite för småutgifter (och ställen som inte känns trygga) och betala annars med kort. Glöm Forex för växling men titta på deras "semesterindex" det stämmer ofta ganska bra.
Citera
2018-08-26, 19:21
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floridasidan
Ang. pengar så som sagts, ta ut lite för småutgifter (och ställen som inte känns trygga) och betala annars med kort. Glöm Forex för växling men titta på deras "semesterindex" det stämmer ofta ganska bra.

Ett tack till Dig och alla Ni andra som svarat på mina frågor. Jag tar till mig av alla svar.
Jag tror mig nu veta vad som gäller, resten får bli ad hoc.

mvh

Z
Citera
2018-08-27, 10:47
  #12
Medlem
Jag brukar också, precis som många andra, köra kreditkort. Detta av säkerhetsskäl och att de har en helt annan teknisk lösning kring "credit- and debit cards" i USA. Helt enkelt; jag har på vissa platser haft problem med att få mitt vanliga bankkort att fungera (trots att det är ett Mastercard som "ska" fungera världen över).

Dock rekommenderar jag ändå att ha med dig kontanter. På vissa ställen fungerade inte ens något av mina två kreditkort. Detta var i synnerhet på bensinmackar, där deras pumpar (i alla fall i Kalifornien, Utah, Nevada o.s.v. - vet inte om detta kan skilja sig i andra stater) kräver att man slår in postnummer (vilket svenska kort inte har stöd för). Jag kunde alltså inte tanka någonstans utan kontanter.

Om man stöter på patrull kan man dock alltid ta ut kontanter. Även där bör man veta om vissa saker dock:
Jag kunde t.ex. inte ta ut pengar (vare sig från mitt vanliga bankkort eller kreditkorten) ur en såndär "vanlig ATM" som står lite överallt, i olika butiker o.s.v. För att det skulle fungera var jag tvungen att gå till en ATM hos en bank (t.ex. Wells Fargo). Dock tillkom en avgift på 35 kr per uttag, vilket gjorde att jag försökte ta ut så mycket som jag behövde vid varje tillfälle, framför att ta ut småsummor här och där.

Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2971256

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback