Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-26, 17:13
  #1
Medlem
https://samnytt.se/is-terrorist-slap...aka-i-sverige/

Citat:
Det var i slutet på januari 2016 som Amer och Bektašević greps på en bussterminal i Alexandroupolis i Grekland när de skulle stiga på en buss med destination grek-turkiska gränsen och med slutmål att ansluta sig till den muslimska terrororganisationen IS i Syrien.

De båda männen dömdes i maj 2017 i grekisk domstol för medlemskap i en terrororganisation och vapenbrott till maxstraffet 15 års fängelse. I juni i år fick de sina straff sänkta, Amer till sju år och tre månaders fängelse och Bektašević till nio års fängelse.

Men nu har alltså Amer släppts ur fängelset och ska redan ha återvänt till Sverige och Göteborg där han tidigare varit bosatt. Svenska UD bekräftar uppgifterna och säger också att ärendet för myndighetens del är avslutat. Man kan inte svara på varför Amer släppts trots att många år återstår av den utdömda strafftiden.

Enligt uppgifter till bland annat Sveriges Radio kommer även Bektašević att friges inom kort och då sannolikt återvända till Sverige. Bektašević hade redan innan han dömdes i Grekland ett gediget kriminellt CV i Sverige och utomlands.

Redan 2005 greps han i Sarajevo i Bosnien i färd med att tillverka självmordsbälten och förbereda en eller flera muslimska terrorattacker. Han dömdes 2007 tillsammans med tre andra muslimska terrorister till 15 års fängelse för terrorbrott.

Bektasevic fick efter att ha avtjänat en del fängelsetid i Bosnien flyttas och avtjäna återstoden här vilket endast blev ca 2 år. Efter det började han begå brott igen.

Vet politikerna inte vad IS har gjort för illdåd?
Citera
2018-08-26, 17:27
  #2
Medlem
HectorDaiquiris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av with3r
https://samnytt.se/is-terrorist-slap...aka-i-sverige/



Bektasevic fick efter att ha avtjänat en del fängelsetid i Bosnien flyttas och avtjäna återstoden här vilket endast blev ca 2 år. Efter det började han begå brott igen.

Vet politikerna inte vad IS har gjort för illdåd?

Ursäkta?!?! Jag kan knappt fatta vad jag läser. Stämmer det att Grekland har dömt dem till fängelse men Sverige har på nåt sätt fått ut dem och tagit hem dem till Sverige och sen låter dem gå fria?!?!?

Vilka jävla sinnessjuka människor ligger bakom detta? Vi har ju fängelsekunder över hela världen som sitter på livstid för att ha smugglat knark eller mördat någon och när de får komma hem, ofta efter åratal av förhandlingar från regering, UD och andra svenska institutioner så slussas de ju rakt in på svenskt fängelse. Hur fan kan dessa terrorister, dessa fiender till Sverige, bara få gå fria!?

Alltså jag blir helt jävla galen, vad har vi för jävla idioter till politiker i det här jävla landet?
Citera
2018-08-26, 17:38
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HectorDaiquiri
Ursäkta?!?! Jag kan knappt fatta vad jag läser. Stämmer det att Grekland har dömt dem till fängelse men Sverige har på nåt sätt fått ut dem och tagit hem dem till Sverige och sen låter dem gå fria?!?!?

Vilka jävla sinnessjuka människor ligger bakom detta? Vi har ju fängelsekunder över hela världen som sitter på livstid för att ha smugglat knark eller mördat någon och när de får komma hem, ofta efter åratal av förhandlingar från regering, UD och andra svenska institutioner så slussas de ju rakt in på svenskt fängelse. Hur fan kan dessa terrorister, dessa fiender till Sverige, bara få gå fria!?

Alltså jag blir helt jävla galen, vad har vi för jävla idioter till politiker i det här jävla landet?
Finns hur mycket info på nätet som helst. Använd google.

Om du är intresserad kan jag tipsa om Charta 2008.
Citera
2018-08-26, 17:48
  #4
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av with3r
https://samnytt.se/is-terrorist-slap...aka-i-sverige/



Bektasevic fick efter att ha avtjänat en del fängelsetid i Bosnien flyttas och avtjäna återstoden här vilket endast blev ca 2 år. Efter det började han begå brott igen.

Vet politikerna inte vad IS har gjort för illdåd?

Visst vet de det.. Men nu behövs hans tjänster i Sverige för att hjälpa till att utrota de vita ickemuslimerna i landet..Hans uppgift i Sverige är att påskynda Islams införande.

Någon annan anledning kan jag inte se att Svenska myndigheter har med att ta in honom i landet.
Citera
2018-08-26, 18:04
  #5
Medlem
HectorDaiquiris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Finns hur mycket info på nätet som helst. Använd google.

Om du är intresserad kan jag tipsa om Charta 2008.

Mmm, just ja, charta 2008 hade jag helt glömt bort, läste om dem för länge sen. Värsta sortens apologeter som anser att alla som arresterats och spärrats in för terrorism och jihad bara är utsatta för "rasism". Riktiga nötter. Hemsidan ser lite avsomnad ut. Men är de inblandade i det här fallet tror du?
Citera
2018-08-26, 18:26
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HectorDaiquiri
Mmm, just ja, charta 2008 hade jag helt glömt bort, läste om dem för länge sen. Värsta sortens apologeter som anser att alla som arresterats och spärrats in för terrorism och jihad bara är utsatta för "rasism". Riktiga nötter. Hemsidan ser lite avsomnad ut. Men är de inblandade i det här fallet tror du?
Nej, de är nog inte inblandade i just detta fall. Men, Charta 2008 är ett fenomen som knappast dött ut de senaste 10 åren.
Citera
2018-08-26, 19:51
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av with3r
https://samnytt.se/is-terrorist-slap...aka-i-sverige/



Bektasevic fick efter att ha avtjänat en del fängelsetid i Bosnien flyttas och avtjäna återstoden här vilket endast blev ca 2 år. Efter det började han begå brott igen.

Vet politikerna inte vad IS har gjort för illdåd?

Fick han inte ett säkerhetsklassat jobb på Telenors kundtjänst efter avtjänat straff?
Citera
2018-08-26, 22:02
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HectorDaiquiri
Mmm, just ja, charta 2008 hade jag helt glömt bort, läste om dem för länge sen. Värsta sortens apologeter som anser att alla som arresterats och spärrats in för terrorism och jihad bara är utsatta för "rasism". Riktiga nötter. Hemsidan ser lite avsomnad ut. Men är de inblandade i det här fallet tror du?

Twittertjafs just nu mellan Charta2008 grundaren Gösta Hultén och Expressens Sofie Löwenmark

https://mobile.twitter.com/GostaHult...37106122829825

https://mobile.twitter.com/MagnusRan...65756759171073

Fnordspotting:

"Jobbar ni i Charta 2008 fortfarande för att få Munir Awad frisläppt förresten, eller är det IS-mördaren i Örebro som är ert stora projekt dessa dagar?"
https://mobile.twitter.com/Fnordspot...38226010349568
Citera
2018-08-27, 01:44
  #9
Medlem
HectorDaiquiris avatar
Helt sjukt, vem eller vilka inom den svenska staten kämpar så hårt för att få dessa terrorister till Sverige?

Den ena killen dömdes för att ha planerat en terroristattack i Sarajevo
https://en.wikipedia.org/wiki/Mirsad_Bektašević

"On 19 October 2005 Bektašević was arrested as police raided his aunt's apartment in Butmir, Sarajevo. Abdulkadir Cesur, a 20-year-old Turkish citizen, born and raised in Denmark, was also arrested at the time. In the raid, police found a home-made suicide belt, 18 kilograms (40 lb) of factory-made explosives, timing devices, detonators and a Hi-8 videotape with footage demonstrating how to make a home-made bomb.[2] Also retrieved in the raid was a video of Bektašević and Cesur in ski masks, surrounded by explosives and weapons, which was to be published following the attacks. In the video they say that they will attack sites in Europe to punish nations with forces in Afghanistan and Iraq.[3] They were suspected of planning a suicide attack against a Western embassy in Sarajevo. The two had been under surveillance after arriving in Sarajevo on September 27.[4]

On 10 January 2007 Bektašević was sentenced to fifteen years and four months in prison.

In March 2009 the Swedish government granted a request by Bektašević to serve the remainder of his prison sentence in Sweden.[10] He was transferred to a Swedish prison in June 2009.[11][12] Since the custom in Swedish justice system is to be released from prison after serving two thirds of the sentence, Bektašević was released on May 10, 2011."

Straffrabatt för en terrorist. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, är helt mållös. Och varför nekade de honom inte bara att sitta resten av straffet i Sverige.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback