Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-27, 12:27
  #13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vilken själ?
Eller menar du hemligheten om vi har en själ eller inte?

Ja, det skulle ju vara en fördel om vi klarade av detta först.
Citera
2018-08-27, 19:43
  #14
Medlem
ieshos avatar
Temat påminner lite om hur robotar i Asimovs böcker grubblar över vad känslor är. Om man bortser från religiösa spekulationer om "vad själen är" så blir det lättare att förstå: själen är du själv. Men alla försök att få en robot att hantera den frågan är dömda att misslyckas. En robot registrerar, beräknar och agerar. Den subjektiva upplevelsen finns inte i den värld den kan registrera.

Jesus sa att Gud är den ende som kan döda själen. Andra kan bara döda kroppen.
Citera
2018-08-27, 22:27
  #15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Om man bortser från religiösa spekulationer om "vad själen är" ...

Men i så fall försvinner vitsen med att öht diskutera det på religionsforumet.

Citat:
så blir det lättare att förstå: själen är du själv.

För min del föredrar jag att kalla min identitet eller mitt medvetande för min identitet eller mitt medvetande ... istället för att bli intrasslat i nån religiös nomenklatur.
Citera
2018-09-14, 03:20
  #16
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Jag tror att AI kommer att misslyckas med denna svåra uppgift, en maskin kan inte klara av något sådant...

På Decartes tid bestod en maskin av spakar och kugghjul. Han kunde inte föreställa sig dagens datorer.
På 60-talet sa man att en dator inte kan slå en människa i schack.
Senare att en dator inte kan vinna i Jeopardy.
Hur ser framtidens maskiner ut? Det kan vi nog inte föreställa oss.
Citera
2018-09-14, 03:24
  #17
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Temat påminner lite om hur robotar i Asimovs böcker grubblar över vad känslor är. Om man bortser från religiösa spekulationer om "vad själen är" så blir det lättare att förstå: själen är du själv. Men alla försök att få en robot att hantera den frågan är dömda att misslyckas. En robot registrerar, beräknar och agerar. Den subjektiva upplevelsen finns inte i den värld den kan registrera.

Jesus sa att Gud är den ende som kan döda själen. Andra kan bara döda kroppen.

Även vi "registrerar, beräknar och agerar." Men vad är subjektivitet om inte ytterligare en nivå av informationsprocesser?
Citera
2018-09-14, 04:23
  #18
Medlem
Flammarions avatar
Hur kan jag veta att jag är medveten förresten?
Vad betyder det ens?
Varför skulle inte ett artificiellt informationshanteringssystem kunna processa information på samma sätt som min hjärna gör?

Rätt lustigt att vi ser oss som medvetna fast vi i själva verket inte har en aning om hur vi gör när vi processar informationen som kommer via våra sinnen.

Vad som händer från att en viss våglängd av elektromagnetisk strålning når vårt öga till att vi ser färgen röd är en beräkningsprocess som vi aldrig märker av, d v s processen registreras inte, i alla fall uppenbarligen inte av samma del som registrerar slutresultatet, d v s det vi "upplever" som färgen röd. Med andra ord, vi är "medvetna" om slutsumman men slipper lägga onödig uppmärksamhet på kalkylen vilket ju måste ha varit en fråga om liv och död under vår utveckling.

Är det medvetande? Qualia? D v s att registrera resultatet och sedan undra vart det kom ifrån. Är det här mystiken uppstår? I denna blinda fläck?

Säg att vi kunde replikera informationen som motsvarar upplevelsen av den röda färgen, (INTE informationen om dess fysikaliska egenskaper), varför skulle inte en artificiell intelligens kunna ta emot samma information?
Problemet idag är väl just att vi inte kan replikera den informationen eftersom vi inte vet tillräckligt om hjärnan. OM vi kunde, så skulle väl även en AI vara medveten?

Dunkla begrepp som "själ" och "medvetande" förlorar sin mening då eftersom allt handlar om information, bara på olika nivå.
Citera
2018-09-14, 06:32
  #19
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Hur kan jag veta att jag är medveten förresten?
Vad betyder det ens?
Varför skulle inte ett artificiellt informationshanteringssystem kunna processa information på samma sätt som min hjärna gör?

Rätt lustigt att vi ser oss som medvetna fast vi i själva verket inte har en aning om hur vi gör när vi processar informationen som kommer via våra sinnen.

Vad som händer från att en viss våglängd av elektromagnetisk strålning når vårt öga till att vi ser färgen röd är en beräkningsprocess som vi aldrig märker av, d v s processen registreras inte, i alla fall uppenbarligen inte av samma del som registrerar slutresultatet, d v s det vi "upplever" som färgen röd. Med andra ord, vi är "medvetna" om slutsumman men slipper lägga onödig uppmärksamhet på kalkylen vilket ju måste ha varit en fråga om liv och död under vår utveckling.

Är det medvetande? Qualia? D v s att registrera resultatet och sedan undra vart det kom ifrån. Är det här mystiken uppstår? I denna blinda fläck?

Säg att vi kunde replikera informationen som motsvarar upplevelsen av den röda färgen, (INTE informationen om dess fysikaliska egenskaper), varför skulle inte en artificiell intelligens kunna ta emot samma information?
Problemet idag är väl just att vi inte kan replikera den informationen eftersom vi inte vet tillräckligt om hjärnan. OM vi kunde, så skulle väl även en AI vara medveten?

Dunkla begrepp som "själ" och "medvetande" förlorar sin mening då eftersom allt handlar om information, bara på olika nivå.
Man vet om sina upplevelser, men förhoppningsvis så analyserar man dem inte enligt det modernaste vetenskapliga modet.

Det vore dumt och bara din värsta fiende önskar dig det.
Citera
2018-09-14, 19:36
  #20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Man vet om sina upplevelser, men förhoppningsvis så analyserar man dem inte enligt det modernaste vetenskapliga modet.

Det beror vad och hur man vill marknadsföra dom.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback