Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-26, 16:34
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av looknerd
inte fan behöver man tillstånd för att ha en egen komposthög på sin egna mark är ju sjukt,,,

min mor och före detta plast pappa hade en komposthög inget tillstånd,,

min farmor och farfar hade komposthög på deras mark ute vid sommar stugan inget tillstånd,,,

du behöver inget sådant

Jo jag vet att det stämmer att du måste anmäla kompostering av matavfall och att det är avgiftsbelagt
i många kommuner, kanske inte alla.

Det är mer än sjukt!
Handlar enbart om att plocka folk på pengar, rena maffiametoderna!
Citera
2018-08-26, 17:06
  #14
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B71
Jo jag vet att det stämmer att du måste anmäla kompostering av matavfall och att det är avgiftsbelagt
i många kommuner, kanske inte alla.

Det är mer än sjukt!
Handlar enbart om att plocka folk på pengar, rena maffiametoderna!

Det handlar om att kommunen vill ha in allt komposterbart för att kunna utvinna biogas och sedan kunna sälja tillbaks jord till dig. De anser sig äga allt ditt avfall.

Det är en underlig inställning eftersom ditt trädgårdsavfall, även det du odlat själv, som potatisskal, morotsblast och halvruttna äpplen anses som hushållsavfall om det varit inne i köket. Om någon mot förmodan skulle komma på inspektion efter att en avundsjuk granne anmält dig så gör du givetvis allt köksarbete ute i trädgården och då är det varken anmälnings- eller tillståndspliktigt. Se bara till att inte slänga kött eller fisk i komposten.

Även det skiter jag i. När jag fick hem en spann nyfångad sill rensade jag den ute och slängde rubbet i varmkomposten. Odören grannen fick under den efterföljande månaden var vedervärdig. 40 sillahuven och tillhörande inälvor luktar inte blommor direkt. I år har komposten varit invaderad av getingar så jag har inte vågat mig dit.
Citera
2018-08-26, 17:13
  #15
Medlem
Denoms avatar
Går det inte bara att hävda att högen i själva verket inte är en kompost utan att det bara ligger där tillfälligt?
Citera
2018-08-26, 18:27
  #16
Medlem
Japp samma i min kommun.
Tror folk i denna tråd misstolkat detta lite...
Man sorterar matavfall i en tunna o restavfall i tunna nr2
Då får man rabatt på sophämtningen ist för att dumpa allt i tunna nr 2 o betala typ dubbel avgift.
Som alt kan du ha kompost till matavfall.
För att du inte ska slippa betala avgift på tunna matavfall o bara köra själv till tippen o dumpa det så vill dom ha bevis på att du verkligen tar hand om det själv.
Är alltså inte tillstånd för själva komposten utan mer att du bevisat att du tar hand om matavfall o inte belastar sophanteringen på annat sätt.
Har själv tänkt göra detta då sopfasisterna tar så in i helvete betalt för väldigt lite..
Kasta lite grenar i matavfallet en gång, blev ett jävla liv..
Men dom vet förfan inte om jag äter grenar.
Sen dess har jag haft lite dispyter med dom.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback