Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-26, 14:47
  #1
Medlem
ElementsX1s avatar
Hej !
Eftersom jag när nybörjare på företagande så hoppas jag på att få lite input här. Helt kort: Jag har haft lite tur, och fått in en större summa pengar (säg ett par hundra tusen) på faktura till mitt AB. Jag har mycket små fasta kostnader så jag har inget akut behov av pengarna.
Det öppnar för möjligheten att investera med mål om större avkastning i framtiden.
För att kunna göra en större investering i framtiden så har jag övervägt att bara sitta på pengarna, för att kunna bygga upp ett ännu större kapital.
Fråga 1): Om jag skulle starta ett holdingbolag, och föra över pengarna till det. Betyder det att jag kan skjuta upp skatten på inkomsten ?
Fråga 2) Tips på investeringsmöjligheter på kort eller lång sikt ?
Citera
2018-08-26, 15:05
  #2
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElementsX1
Hej !
Eftersom jag när nybörjare på företagande så hoppas jag på att få lite input här. Helt kort: Jag har haft lite tur, och fått in en större summa pengar (säg ett par hundra tusen) på faktura till mitt AB. Jag har mycket små fasta kostnader så jag har inget akut behov av pengarna.
Det öppnar för möjligheten att investera med mål om större avkastning i framtiden.
För att kunna göra en större investering i framtiden så har jag övervägt att bara sitta på pengarna, för att kunna bygga upp ett ännu större kapital.
Fråga 1): Om jag skulle starta ett holdingbolag, och föra över pengarna till det. Betyder det att jag kan skjuta upp skatten på inkomsten ?
Fråga 2) Tips på investeringsmöjligheter på kort eller lång sikt ?

1. Du kommer få betala skatt på vinsten (bolagsskatt 22%), däremot är det inga problem att ha pengar liggande i ett AB utan att ta ut lön/aktieutdelning och slippa arbetsgivaravgifter/löneskatt/kapitalskatt (tills du tar ut dem då förstås). Investera kan du även göra med nuvarande AB, inget som säger att du måste ha holdingbolag för det.

Om du har holdingbolag i ett annat land så skattas det där, men för så låga värden kanske det inte är värt det med extra administration. Men vill du "skatteplanera" i framtiden så kan du väl kika på vad det innebär. Finns massa poster på det på FB (Offshore och skatteplanering) då få vill betala skatt här i Sverige.

2. Sådant får du hitta själv, men vanligast är fastigheter eller aktier.
Citera
2018-08-26, 15:40
  #3
Medlem
ElementsX1s avatar
Tack!
Bra synpunkter 😊
Citera
2018-08-26, 16:10
  #4
Medlem
Gneggars avatar
Du kan ha ett holdingbolag för att på så sätt kunna ta utdelning från både ordinarie AB och holdingbolaget. Huvudregeln i ena bolaget och förenklingregeln i andra.
Citera
2018-08-26, 16:36
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gneggar
Du kan ha ett holdingbolag för att på så sätt kunna ta utdelning från både ordinarie AB och holdingbolaget. Huvudregeln i ena bolaget och förenklingregeln i andra.

Nja, det stämmer ju inte riktigt då holdingbolaget skulle äga verksamhetsbolaget. Annars är det ju inget holdingbolag.
Citera
2018-08-26, 16:43
  #6
Medlem
Gneggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedebig
Nja, det stämmer ju inte riktigt då holdingbolaget skulle äga verksamhetsbolaget. Annars är det ju inget holdingbolag.

Ja självklart ska holdingbolaget äga verksamhetsbolaget, något annat här väl inget skrivit här.
Citera
2018-08-26, 21:18
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gneggar
Ja självklart ska holdingbolaget äga verksamhetsbolaget, något annat här väl inget skrivit här.

Då kan TS, som du föreslår, inte ta utdelning från båda bolagen
Citera
2018-08-26, 21:53
  #8
Medlem
12 % tror jag
Citera
2018-10-08, 20:03
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElementsX1
Hej !
Eftersom jag när nybörjare på företagande så hoppas jag på att få lite input här. Helt kort: Jag har haft lite tur, och fått in en större summa pengar (säg ett par hundra tusen) på faktura till mitt AB. Jag har mycket små fasta kostnader så jag har inget akut behov av pengarna.
Det öppnar för möjligheten att investera med mål om större avkastning i framtiden.
För att kunna göra en större investering i framtiden så har jag övervägt att bara sitta på pengarna, för att kunna bygga upp ett ännu större kapital.
Fråga 1): Om jag skulle starta ett holdingbolag, och föra över pengarna till det. Betyder det att jag kan skjuta upp skatten på inkomsten ?
Fråga 2) Tips på investeringsmöjligheter på kort eller lång sikt ?

Se till att ha "förvaltning av värdepapper" i din verksamhetsbeskrivning. Skaffa Kapitalförsäkring hos t ex Avanza och flytta över kapitalet dit och investera efter eget huvud..Inget olagligt eller konstigt att redovisa så du vet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback