Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-26, 18:41
  #13
Medlem
nyblivetsocfalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Du gillar alltså inte tanken med yttrandefrihet? Tänk om DIN åsikt är den som blir förbjuden nästa gång. Ändra åsikter gör man med argument inte lag.

Ja och nej. Jag tycker att vi ska ha gränser för yttrandefrihet. Jag tror inte att människan är kapabel att hantera det, precis som jag inte tror att människan är kapabel att klara av demokrati eller leva under anarkism som kräver oerhört mycket socialt ansvar. Idén är fin: alla ska få uttrycka vad de tycker och tänker utan att staten ska gripa in. Men det finns folk som propagerar för saker som historien har visat är farliga och dåliga, och det är inte sällan ideologier som folk hjärntvättats i.

Tänk om min åsikt blir förbjuden nästa gång? Vilken åsikt då? Jag hyser inga åsikter som enligt historien leder till folkmord och förtryck. Betänk nu också att jag inte pratar om en random SD:are i Karlskrona som tycker att Sverige har tagit emot för många invandrare

Jag är dock ödmjuk inför detta och kommer medge att jag har fel om du eller någon annan övertygar mig om det, just yttrandefrihet och dess historia är inte min mest pålästa sida men jag har läst bl.a. Neier, Goodwin, Smolla och Milton och dragit dessa slutsatser från dem. Mitt intryck är att de som är för "fullt yttrandefrihet" lever i samma sorts utopi som de anklagar vänstern för att leva i, ett där de fullkomligt överskattar människan.
__________________
Senast redigerad av nyblivetsocfall 2018-08-26 kl. 18:43.
Citera
2018-08-26, 21:19
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyblivetsocfall
Ja och nej. Jag tycker att vi ska ha gränser för yttrandefrihet. Jag tror inte att människan är kapabel att hantera det, precis som jag inte tror att människan är kapabel att klara av demokrati eller leva under anarkism som kräver oerhört mycket socialt ansvar. Idén är fin: alla ska få uttrycka vad de tycker och tänker utan att staten ska gripa in. Men det finns folk som propagerar för saker som historien har visat är farliga och dåliga, och det är inte sällan ideologier som folk hjärntvättats i.

Tänk om min åsikt blir förbjuden nästa gång? Vilken åsikt då? Jag hyser inga åsikter som enligt historien leder till folkmord och förtryck. Betänk nu också att jag inte pratar om en random SD:are i Karlskrona som tycker att Sverige har tagit emot för många invandrare

Jag är dock ödmjuk inför detta och kommer medge att jag har fel om du eller någon annan övertygar mig om det, just yttrandefrihet och dess historia är inte min mest pålästa sida men jag har läst bl.a. Neier, Goodwin, Smolla och Milton och dragit dessa slutsatser från dem. Mitt intryck är att de som är för "fullt yttrandefrihet" lever i samma sorts utopi som de anklagar vänstern för att leva i, ett där de fullkomligt överskattar människan.


Spelar ingen roll. Begränsad yttrandefrihet är ingen yttrandefrihet. Så enkelt är det. Det är inte ens öppet för debatt.
Citera
2018-08-26, 22:00
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Spelar ingen roll. Begränsad yttrandefrihet är ingen yttrandefrihet. Så enkelt är det. Det är inte ens öppet för debatt.

Så Tyskland är närmast vi kan komma som då inte har yttrandefrihet , då naziståsikter är olagliga ?
Citera
2018-08-27, 07:11
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tony0682
Så Tyskland är närmast vi kan komma som då inte har yttrandefrihet , då naziståsikter är olagliga ?
Nåja i Sverige har vi samma problem. Det finns flera fall som dömts för HMF för de haft en svastika hemma i sitt eget hus. Eller konstnärer som ansetts vara olagliga och dömts till fängelse.Och det är inte bara åsikter som är förbjudet i Tyskland. Utan skrifter, symboler och även vänster symboler och förtyska symboler. Så nej, det är inte yttrandefrihet. Yttrandefrihet varianter finns inte enlig all form av definition. Antingen finns den eller inte. Så enkelt är det.
Citera
2018-08-27, 10:43
  #17
Medlem
HipToBeSquares avatar
Jag vill ha total yttrandefrihet, man ska kunna säga vad man vill. Nazister, ISIS, kommunister ska kunna få hata allt de vill, och helt öppet. Bättre att de "kommer ut ur gaderoben" och vi får en större palett av åsikter och vi ser vad personer egentligen tycker.

Om man inte har konstitutionell total yttrandefrihet kommer politikerna utnyttja det och snedvrida den till sin fördel som vi ser i Sverige och många andra länder idag. Typ kommunister har i praktiken full yttrandefrihet men inga andra.
Citera
2018-08-27, 10:48
  #18
Medlem
Captinheros avatar
Total yttrandefrihet tycker jag även äckliga och hemska . Men om folk börjar hota och förfölja människor ska det såklart vara konsekvenser .

Tex om nu ett islamitiskt parti skulle synas mer och mer så vaknar förhoppningsvis folk upp . Fler börjar öppet granska och kritisera islam istället.

Det är så samhället utvecklas
Citera
2018-08-27, 12:02
  #19
Medlem
Sqeptisks avatar
En vänsterfjant-grej det där med att begränsa yttrandefriheten (eller, om man skall vara lite konspiratorisk så kan man säga att det är en globalist-grej med vänsterfjantarna som deras nyttiga idioter ). Ligger helt i linje med deras totalitära syn på mänskligheten.

Tyvärr för deras del blev internet på nittitalet tillgängligt för gemene man, och vände upp och ner på kontrollen av yttrandefriheten. Nu försöker dom med alla medel återta gamla positioner med diverse inskränkningar och censur av det fria ordet på nätet, med företeelser som "näthat", "fake news", "barnporr" som murbräckor.

Flashback är väl ett av de få ställena på svenska som är någorlunda tillgängligt, som man fortfarande kan skriva vad man vill på. På gott och ont förståss, men det är det som är yttrandefrihetens kärna att även meningsmotståndare får sin röst hörd
Citera
2018-08-27, 12:16
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Vad är det för dum fråga? Antingen har man yttrandefrihet eller så har man det inte. Det finns inget mitt i mellan. Därför är det av extrem vikt att gummilagar som HMF måste bort. Den står i i vägen för en grundlag. I dagens Sverige har vi ingen yttrandefrihet. Med något mått.


Detta, antingen har man yttrandefrihet eller inte. Finns inget mellanting. På grund av att folk inte har sunt förnuft har man lagt till (självklara) undantag. Definition enligt Wikipedia:

Yttrandefriheten i Sverige omfattar en rätt för varje medborgare i Sverige att uttrycka sig i tal, skrift eller bild eller på annat sätt, som det uttrycks i regeringsformen. Myndigheter får inte i förväg pröva (censurera) om uttalandena är lämpliga eller bestraffa medborgare enbart för att de ogillar vissa uttalanden.

Undantag:
Europakonventionen anger till exempel följande skäl som är godtagbara för att begränsa yttrandefriheten:

"...hänsyn till den nationella säkerheten,
den territoriella integriteten eller den allmänna säkerheten,
till förebyggande av oordning eller brott,
till skydd för hälsa eller moral,
till skydd för annans goda namn och rykte eller rättigheter,
för att förhindra att förtroliga underrättelser sprids eller
för att upprätthålla domstolarnas auktoritet och opartiskhet".

Enligt mig är det ju ganska självklart att tex trots yttrandefrihet får man inte sprida information man har tystnadsplikt om eller sprida falska anklagelser och liknande.
Citera
2018-08-27, 16:13
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramdur
Detta, antingen har man yttrandefrihet eller inte. Finns inget mellanting. På grund av att folk inte har sunt förnuft har man lagt till (självklara) undantag. Definition enligt Wikipedia:

Yttrandefriheten i Sverige omfattar en rätt för varje medborgare i Sverige att uttrycka sig i tal, skrift eller bild eller på annat sätt, som det uttrycks i regeringsformen. Myndigheter får inte i förväg pröva (censurera) om uttalandena är lämpliga eller bestraffa medborgare enbart för att de ogillar vissa uttalanden.

Undantag:
Europakonventionen anger till exempel följande skäl som är godtagbara för att begränsa yttrandefriheten:

"...hänsyn till den nationella säkerheten,
den territoriella integriteten eller den allmänna säkerheten,
till förebyggande av oordning eller brott,
till skydd för hälsa eller moral,
till skydd för annans goda namn och rykte eller rättigheter,
för att förhindra att förtroliga underrättelser sprids eller
för att upprätthålla domstolarnas auktoritet och opartiskhet".

Enligt mig är det ju ganska självklart att tex trots yttrandefrihet får man inte sprida information man har tystnadsplikt om eller sprida falska anklagelser och liknande.


Du har glömt den lilla detaljen att lagar som reglerar brott är normalt tydliga och klara. Problemet med yttrandefrihet i Sverige heter HMF. En gummilag som inte bara tolkas utan måste tolkas. Dvs att varje anmälan tolkas utifrån dagens tyckande. Det är inte rimligt i ett land som anser sig ha yttrandefrihet. Och då har man inte yttrandefrihet. Det finns inte utrymme i den lagen för tolkningar.
Citera
2018-08-29, 19:01
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tony0682
Borde t.ex vänsterfolk o miljöfolk och de som äääälskar massinvandringen och de som hatar sd, borde dom få öppet på gator o torg skrika ut "inga rasister på våra gator" o budskap om att massinvandringen är det bästa som finns ?

Svar Ja.
Citera
2018-08-29, 23:43
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Du har glömt den lilla detaljen att lagar som reglerar brott är normalt tydliga och klara. Problemet med yttrandefrihet i Sverige heter HMF. En gummilag som inte bara tolkas utan måste tolkas. Dvs att varje anmälan tolkas utifrån dagens tyckande. Det är inte rimligt i ett land som anser sig ha yttrandefrihet. Och då har man inte yttrandefrihet. Det finns inte utrymme i den lagen för tolkningar.

Håller med 100% jag skrev om yttrandefrihet, för att förklara min ståndpunkt.

Ja vi bör ha yttrandefrihet, vill jag skrika "Hejja Hitler" eller "Alla svenskar är rasister" ska jag få göra detta, det är yttrandefrihet.

Har vi yttrandefrihet i Sverige? Svar NEJ!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback