Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-27, 00:53
  #13
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NivekOgre
Han är snäll. Jag har hört från många hundägare att hanhundar inte funkar med valpar.
Har inte mkt att tillägga mer än att du kan ignorera Sofiero. De övriga svaren ställer jag mig bara bakom.
En sak innan bara.
Testa din hund först. Se hur den går ihop med andra vuxna hundar o går det bra så testar du valpar.
Antingen vid en hundrastgård eller än bättre via en hundklubb. En bra hundklubb kommer hjälpa dig o bästa av allt så drar valpkurserna igång just nu.
Citera
2018-08-27, 01:23
  #14
Medlem
tjockballes avatar
En hanhund går normalt bra ihop med en valp.
Bara ett par saker att tänka på.
Se till att inte befordra valpen över den vuxna hunden i flockens rangordning. Om du tex ger hundarna mat eller godis, se till att den äldre hunden får först och / eller störst bit.
Banna inte den äldre hunden när han tillrättavisar valpen.

När valpen blir könsmogen kommer dess doft att ändras och förhållandet mellan den äldre och yngre hunden kan ändras med. Hane och hona brukar inte vara något problem, utom när hon löper. Hane och hane kan, men måste inte, innebära konflikter.

Den yngre hunden kan komma provocera den äldre, ungefär som tonåringar gör med vuxna.

Om din äldre hane är väluppfostrad, kan grundläggande lydnad, så blir det en fördel när den unga hunden ska uppfostras. Ett kommando, som sitt, blir genast lättare att begripa för den yngre hunden när den kan observera hur den äldre reagerar på det.
Citera
2018-09-12, 23:05
  #15
Medlem
Roxanas avatar
Det är väl snarare tikar som kan vara lite mer griniga och fräsa till ordentligt mot valpar. Jag har själv haft tikvalp med vuxen hane. Han hade ett fantastiskt tålamod med henne och hennes valptänder. Brukade tom lägga sig ner för att de skulle kunna leka och "munfäktas". Han sa dock ifrån när han fick nog och vi brukade även se till att hon lät honom vara ifred vid vila eller mat. Något jag tyckte är viktigt är att bägge hundarna får möjlighet till egentid med husse/matte, istället för att alltid ha promenad och aktivitet i grupp.
__________________
Senast redigerad av Roxana 2018-09-12 kl. 23:09.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback