Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-26, 11:51
  #1
Medlem
Enligt BCG är matsvinnet fortsatt stort (en tredjedel av all mat som produceras kastas!).

Rapporten:

https://www.bcg.com/publications/201...te-crisis.aspx

Frankrike lyfts fram som ett gott exempel där böter införts för vissa som kastar ätbar mat.

Hur kan vi gemensamt motverka matsvinnet och rädda vår planet?
Citera
2018-08-26, 12:02
  #2
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qamishli
Enligt BCG är matsvinnet fortsatt stort (en tredjedel av all mat som produceras kastas!).

Rapporten:

https://www.bcg.com/publications/201...te-crisis.aspx

Frankrike lyfts fram som ett gott exempel där böter införts för vissa som kastar ätbar mat.

Hur kan vi gemensamt motverka matsvinnet och rädda vår planet?


i skolorna slängs ganska mycket mat. Det är för att det är dålig kvalitet på maten. Går inte ens att äta. Tycker synd om ungdomarna.
Höj kvalitén.
Citera
2018-08-26, 12:03
  #3
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qamishli
Enligt BCG är matsvinnet fortsatt stort (en tredjedel av all mat som produceras kastas!).

Rapporten:

https://www.bcg.com/publications/201...te-crisis.aspx

Frankrike lyfts fram som ett gott exempel där böter införts för vissa som kastar ätbar mat.

Hur kan vi gemensamt motverka matsvinnet och rädda vår planet?

Mataffärer borde väl i större utsträckning skänka bort utgångna produkter till behövande? En idé vore även att butikerna tillagade matlådor av maten som fortfarande är ätbar. Det finns garanterat grupper i samhället (i affären) som skulle värdesätta att ha möjligheten att köpa en matlåda för en billig penning (läs: pensionärer, bidragstagare, ensamstående som är handikappade vid spisen, etc).

Problemet bland kunderna (du & jag) är att vi tjänar för mycket pengar, vi har ingen större respekt för den mat vi handlat, slänger oss med att vi inte har tid att ta tillvara på det vi köpt, och givetvis för att vi är shoppingberoende.
Citera
2018-08-26, 12:08
  #4
Medlem
Planeten behöver ingen oroa sig för, den klarar sig alltid, men inte vi människor...


Siffrorna om hur mycket vi kastar av med i matväg varierar, och det vore bra om det angavs vem som kastar av med maten, producenten, transportören affären eller konsumenten?

Producenten sorterar bort innan leverans, transportören orsakar transportskador till viss del, affärerna sorterar bort utgånget och varor som kunden inte vill ha och till slut kastar konsumenten av med resten.

Så matsvinnet är kanske inte så stort om man bara räknar in konsumenten?
Citera
2018-08-26, 12:14
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird
Mataffärer borde väl i större utsträckning skänka bort utgångna produkter till behövande? En idé vore även att butikerna tillagade matlådor av maten som fortfarande är ätbar. Det finns garanterat grupper i samhället (i affären) som skulle värdesätta att ha möjligheten att köpa en matlåda för en billig penning (läs: pensionärer, bidragstagare, ensamstående som är handikappade vid spisen, etc).

Men om maten fortsätter vara för billig så kastas den ju bara.

Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird
Problemet bland kunderna (du & jag) är att vi tjänar för mycket pengar, vi har ingen större respekt för den mat vi handlat, slänger oss med att vi inte har tid att ta tillvara på det vi köpt, och givetvis för att vi är shoppingberoende.

Sänkta löner, höjda skatter eller på annat sätt minska privatpersoners konsumtionsutrymme?
Citera
2018-08-26, 12:20
  #6
Avstängd
Ett mer realistiskt förslag är att matbutiker slopar mängdrabatter, typ "köp två gurkor för bara aningen mer än en gurka" som leder till att folk köper mer än de gör av med och får slänga, eller än värre "köp två chokladkakor till extrapris" där det är lätt att äta mer än man borde till förfång för både hälsa och miljö.
Citera
2018-08-26, 12:22
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makesens
Planeten behöver ingen oroa sig för, den klarar sig alltid, men inte vi människor...


Siffrorna om hur mycket vi kastar av med i matväg varierar, och det vore bra om det angavs vem som kastar av med maten, producenten, transportören affären eller konsumenten?

Producenten sorterar bort innan leverans, transportören orsakar transportskador till viss del, affärerna sorterar bort utgånget och varor som kunden inte vill ha och till slut kastar konsumenten av med resten.

Så matsvinnet är kanske inte så stort om man bara räknar in konsumenten?

En tredjedel kastas.
Exakt vem som gör vad är ointressant sett till helheten.

Ekonomiska styrmedel får effekt, det vet vi av erfarenhet. Problemet med matsvinnet är gemensamt så en lösning borde väl då omfatta oss alla...
Citera
2018-08-26, 12:23
  #8
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makesens
Siffrorna om hur mycket vi kastar av med i matväg varierar, och det vore bra om det angavs vem som kastar av med maten, producenten, transportören affären eller konsumenten?
Du kan ju börja med att besöka sidan som TS angav som ger svar på just dessa frågor.
Citera
2018-08-26, 12:25
  #9
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qamishli
Men om maten fortsätter vara för billig så kastas den ju bara.

Exempel: Butiken tillagar ett gäng matlådor av varorna som gick ut dagen innan, säljs dessa inte under dagen (före exempelvis klockan 18) så kommer personal från exempelvis ett härbärge och hämtar lådorna?

Sänkta löner, höjda skatter eller på annat sätt minska privatpersoners konsumtionsutrymme?

Ja. Vi människor behöver inte äga allt, vi kan låna av varandra, alternativt hyra via en pool? Det skulle vara offentligt spöstraff på att åka utomlands mer än en gång per år, max. Vad rättfärdigar och är vitsen med att äga 20 par jeans, 30 par skor, ha en hemma-bio för 100 000 kronor (och så vidare)? Guldkant? Unna sig? Jag är värd det pga mitt trista jobb och mina hjärndöda kollegor? Det är narcissism i sin otäckaste form. Tycker jag.
Citera
2018-08-26, 13:00
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird
Ja. Vi människor behöver inte äga allt, vi kan låna av varandra, alternativt hyra via en pool? Det skulle vara offentligt spöstraff på att åka utomlands mer än en gång per år, max. Vad rättfärdigar och är vitsen med att äga 20 par jeans, 30 par skor, ha en hemma-bio för 100 000 kronor (och så vidare)? Guldkant? Unna sig? Jag är värd det pga mitt trista jobb och mina hjärndöda kollegor? Det är narcissism i sin otäckaste form. Tycker jag.

Insikten bör komma från individen själv.

För trovärdigheten hade det varit bra om miljöförespråkarna själva hade en minimalistisk livsstil.

Någon form av ransoneringssystem kanske skulle fungera så att inte bara de resurssvagaste drabbas.
Citera
2018-08-26, 13:05
  #11
Medlem
Vad skulle man göra biogas av om inte mat slängdes? Ska man då ta råvaran direkt till biogas utan att passera matledet?
Citera
2018-08-26, 13:08
  #12
Medlem
Affärerna står antagligen för den största andelen matsvinn pga bäst före datum.
Att man sedan kastar ätbar mat beror på lagstiftning.
Bättre att sälja utgångna eller nästan utgångna varor billigt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback