Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-26, 08:31
  #1
Medlem
Jag kollar en del sport genom Viaplay och Cmore. Om jag bara har ADSL kommer jag kunna få bättre bildkvalité om jag kör en hdmi-kabel via min laptop istället för att köra en cromecast? Det är bara 30mbit/s.

Det kommer vara wifi i lägenheten men jag kan skaffa en nätverkskabel till datorn om det ger bättre bildkvalité

Tacksam för svar, säg till om jag ska förklara något bättre
Citera
2018-08-26, 08:40
  #2
Medlem
Har du en tjock tv?
VHS?
Citera
2018-08-26, 08:53
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mullenö
Har du en tjock tv?
VHS?
Nej, en ganska nyköpt platt-tv
Citera
2018-08-26, 08:54
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKetaTack
Nej, en ganska nyköpt platt-tv
Aha är du rik?
Jag tror att trådat till tvn är bäst.
Citera
2018-08-26, 08:59
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mullenö
Aha är du rik?
Jag tror att trådat till tvn är bäst.
Nej jag är inte rik.

Tramsar du med det svaret också eller vet du? Jag förstår att du tycker att jag ska använda smartfunktionen i TVn, men det var inte det topic gällde.
Citera
2018-08-26, 09:21
  #6
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKetaTack
Jag kollar en del sport genom Viaplay och Cmore. Om jag bara har ADSL kommer jag kunna få bättre bildkvalité om jag kör en hdmi-kabel via min laptop istället för att köra en cromecast? Det är bara 30mbit/s.

Det kommer vara wifi i lägenheten men jag kan skaffa en nätverkskabel till datorn om det ger bättre bildkvalité

Tacksam för svar, säg till om jag ska förklara något bättre
Inget blir bättre än den svagaste länken.
25 Mb/s räcker för UHD, vad klarar resp. burk och ditt WIFi-nät?
Vilken kvalitet är det på streamen?
Du får göra grovjobbet...
Citera
2018-08-26, 10:04
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKetaTack
Nej jag är inte rik.

Tramsar du med det svaret också eller vet du? Jag förstår att du tycker att jag ska använda smartfunktionen i TVn, men det var inte det topic gällde.
Smartfunktion?
Köp en chromecast
Citera
2018-08-26, 12:13
  #8
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKetaTack
Jag kollar en del sport genom Viaplay och Cmore. Om jag bara har ADSL kommer jag kunna få bättre bildkvalité om jag kör en hdmi-kabel via min laptop istället för att köra en cromecast? Det är bara 30mbit/s.
30 Mbit/s är mer än tillräckligt hög bandbredd. Som jämförelse är HD-sändningar på SVT Play 1280x720 i ~2 Mbit/s. Vad som kan påverka kvalitet kan exempelvis vara om din Chromecast får tillräckligt stabil anslutning till routern eller om Viaplay/Cmore kräver någon form av verifierad krypteringskedja för att skicka ut i full kvalitet. Det är något som Netflix gör, där både val av webbläsare på en dator och val av surfplatta om man föredrar en sådan kan påverka kvalitet.
Citera
2018-08-26, 14:34
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Inget blir bättre än den svagaste länken.
25 Mb/s räcker för UHD, vad klarar resp. burk och ditt WIFi-nät?
Vilken kvalitet är det på streamen?
Du får göra grovjobbet...

Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
30 Mbit/s är mer än tillräckligt hög bandbredd. Som jämförelse är HD-sändningar på SVT Play 1280x720 i ~2 Mbit/s. Vad som kan påverka kvalitet kan exempelvis vara om din Chromecast får tillräckligt stabil anslutning till routern eller om Viaplay/Cmore kräver någon form av verifierad krypteringskedja för att skicka ut i full kvalitet. Det är något som Netflix gör, där både val av webbläsare på en dator och val av surfplatta om man föredrar en sådan kan påverka kvalitet.
Tack för lite seriösa svar som omväxling!

Jag har inte koll på alla uppgifter ni skriver om, har inte tillgång till den aktuella lägenheten eller hårdvaran i dagsläget. Men bra att inte 30mbit/s är för klent iaf! De andra inställningarna kommer jag kunna hitta när det väl är dags
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback