Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-26, 08:20
  #1
Medlem
lucifersatans avatar
Om en fond ska ha, för att göra det lätt för oss. t.e.x. 50% USA och 50% övriga världen. Om USA ökar 10% och övriga världen minskar 10%. Kommer fonden då sälja 10% USA och köpa 10% övriga världen?
Samma princip på aktiefonder, om ett företag ökar mycket blir fördelningen annorlunda om fonden inte köper/säljer. Kommer fonden då automatiskt sälja/köpa?

Sen undrar jag hur ofta detta sker?
Citera
2018-08-26, 08:25
  #2
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lucifersatan
Om en fond ska ha, för att göra det lätt för oss. t.e.x. 50% USA och 50% övriga världen. Om USA ökar 10% och övriga världen minskar 10%. Kommer fonden då sälja 10% USA och köpa 10% övriga världen?
Samma princip på aktiefonder, om ett företag ökar mycket blir fördelningen annorlunda om fonden inte köper/säljer. Kommer fonden då automatiskt sälja/köpa?

Sen undrar jag hur ofta detta sker?

Tro mycket det bero på "förvaltaren" hur de gör. Många gör säkert det, men de flesta köpa bara in de pengar som kommer in. Så det är nog svårt avgöra hur ofta de gör det.

En sak tänka på de flesta aktiefonder får ju aktieutdelningar, dessa ska återinvesteras. Därför är aktiefonder att föredrar, i mina ögon i alla fall.
Citera
2018-08-26, 09:05
  #3
Medlem
Beror helt och hållet på förvaltaren och fondbestämmelserna. Om det blir väldigt stor skillnad så bör fonden ombalansera sig, annars får de ju en förändrad risk över tid och avviker från sin egen idé om vilken fördelning de ska ha. En annan fördel med ombalansrring är att man automatiskt säljer dyrt och köper billigt.

Hur ofta de ombalanserar beror också på fonden. Finns det ett inflöde av pengar så kan de ombalansera hela tiden, bara att köpa mer i den underviktade marknaden. Annars kan de välja om de vill ombalansera en gång om året, eller om de ombalanserar så fort fördelningen avviker med mer än x procentenheter. Indexfonder bör ombalansera när det underliggande indexet uppdateras, vilket brukar vara en eller två gånger om året.
Citera
2018-08-26, 09:09
  #4
Medlem
sucuks avatar
Det du funderar över kallas rebalansering och det finns nog lika många kriterier för när det skall göras som det finns förvaltare.

Att som småsparare åtminstone göra det någon gång per år får väl ses som ett absolut minimum. Själv kör jag exempelvis i ppm 90% ap7 aktier och 10% ap7 räntor, rebalanseras då och då när jag kommer ihåg det men minst 2-3 ggr per år.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback