Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-26, 01:41
  #1
Medlem
Detta må bli lite rörigt, men jag som inte tagit en enda drog utöver alkohol i mitt liv behöver råd från de som vet bättre;

En vän är efter en del om och men nu sovandes och kombination som denne tagit är; kokain, benzo, lyrica, tramadol samt thc. Vilka exakta mängder av något är oklart, personen i fråga är en blandmissbrukare sedan en tid och blandar hej vilt i ganska stora mängder. Allt ovan är vanligt för personen, förutom att denne inte brukar ta lyrica allt för ofta. Och tramadolen har även den varit borta den senaste tiden iofs. Dock ersatts av andra smärtstillande..

Mina konkreta frågor är nu, då personen är obehaglig och väldigt annorlunda just nu från hur den brukar vara, även som sovandes - kan det bero på lyrican eller är det helheten som gått överstyr? Och när/hur märker man att det är 'farligt' läge? Jag tänker på psykosliknande tillstånd/överdos och annat hemskt. Kan jag göra något för att få substanserna ur kroppen? Är personen trygg som sovandes nu även om det för mig uppfattas annorlunda?
Citera
2018-08-26, 01:53
  #2
Medlem
pyramusthisbes avatar
På vilket sätt sover han annorlunda?
Citera
2018-08-26, 02:01
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyramusthisbe
På vilket sätt sover han annorlunda?


Han har ryckningar i ben och armar på ett ovanligt vis, vaknar till med jämna mellanrum och pratar/skriker osammanhängande fast med stängda ögon - är väldigt annorlunda i kroppen, svårt att förklara den biten egentligen.. I de flesta lägen då han sover, brukar han gå att väcka enkelt för att få i sig mat/dryck 'i sömnen' men nu är det oehört svårt att få han att reagera, och reaktionen som tillslut kommer är osammanhängande ord.

Alltså, givetvis vet jag att alla beter sig annorlunda i sömnen, men jag har spenderat så gott som varje natt med honom i två år och han har majoriteten av tiden varit påverkad av diverse ting - varit vaken i flera dagar etc för att sen somna, denna gången är annorlunda. Visserligen var han vaken 24h innan, men det är inget ovanligt för att vara han.

Förlåt för långt och rörigt svar.
Citera
2018-08-26, 02:15
  #4
Medlem
blodigdiarres avatar
Många som sover ur sig centralstimulernade brukar vara jävligt ljudliga. Jag tror inte du behöver vara orolig, när han vaknar kommer han i vart fall inte vara psykotisk. Kolla honom någon timme till hur han andas och puls och sånt. Är det lugnt då också kan du ta det lugnt resten av natten. Fast när ni vaknar kommer ni ändå ha problem som ni behöver lösa, om man brukar köra sådana kombinationer så mår man verkligen inte bra och det gör man inte heller om man lever med en sådan person.
Citera
2018-08-26, 02:17
  #5
Medlem
krautbrains avatar
Antar att du inte vill ringa sjukvårdsupplysningen för du inte vill "tjalla". De kommer ju säkert också säga att han bör åka in vilket som. Andra alternativet är att du sitter uppe och bevakar honom så att han inte förvärras. Du verkar ju känna personen bra och om hans tillstånd är väldigt annorlunda nu så beror det ju på något. Om det är allvarligt eller inte är svårt att säga.

Tycker du ska ha koll och om tillståndet förvärras så ringer du vården. Men om din magkänsla säger dig att något är väldigt fel så ring dom på en gång. Ett beslut du måste ta själv. Hoppas det löser sig.
Citera
2018-08-26, 02:19
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blodigdiarre
Många som sover ur sig centralstimulernade brukar vara jävligt ljudliga. Jag tror inte du behöver vara orolig, när han vaknar kommer han i vart fall inte vara psykotisk. Kolla honom någon timme till hur han andas och puls och sånt. Är det lugnt då också kan du ta det lugnt resten av natten. Fast när ni vaknar kommer ni ändå ha problem som ni behöver lösa, om man brukar köra sådana kombinationer så mår man verkligen inte bra och det gör man inte heller om man lever med en sådan person.


Tack för ett bra och något lugnande svar. Din sista mening vet jag att du har rätt i, och jag hoppas att de övriga var lika rätt som den. Tack igen!
Citera
2018-08-26, 02:26
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Antar att du inte vill ringa sjukvårdsupplysningen för du inte vill "tjalla". De kommer ju säkert också säga att han bör åka in vilket som. Andra alternativet är att du sitter uppe och bevakar honom så att han inte förvärras. Du verkar ju känna personen bra och om hans tillstånd är väldigt annorlunda nu så beror det ju på något. Om det är allvarligt eller inte är svårt att säga.

Tycker du ska ha koll och om tillståndet förvärras så ringer du vården. Men om din magkänsla säger dig att något är väldigt fel så ring dom på en gång. Ett beslut du måste ta själv. Hoppas det löser sig.


Jag har inga problem med att kontakta vården, och har gjort det vid ett par tidigare tillfällen varav det ena var akut och det andra tydligen var enligt vården 'i onödan' och det gör mig således osäker på om de ska tycka att det är det 'nu igen'.. Vid båda tillfällena har sjukvården dock gjort LVM-anmälan, han har velat ha hjälp där och då och de påföljande dagarna men då det är en ganska lång väntetid på att behandlingsliknande insatser väl sätts in ordentligt, har substanserna hunnit komma in i kroppen igen och viljan/insikten försvunnit... Men det är väll en annan diskussion antar jag.
Citera
2018-08-26, 02:28
  #8
Medlem
blodigdiarres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lalalaaa
Tack för ett bra och något lugnande svar. Din sista mening vet jag att du har rätt i, och jag hoppas att de övriga var lika rätt som den. Tack igen!

Varsegod. Jag hoppas att allt löser sig till det bästa för er båda. Om man nu tar droger så ska det ju vara för att må bra av det och absolut inte för att få ohanterlig ångest och riskera livet. Och vissa droger finns absolut ingen anledning att ta alls.
Citera
2018-08-26, 02:37
  #9
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lalalaaa
Jag har inga problem med att kontakta vården, och har gjort det vid ett par tidigare tillfällen varav det ena var akut och det andra tydligen var enligt vården 'i onödan' och det gör mig således osäker på om de ska tycka att det är det 'nu igen'.. Vid båda tillfällena har sjukvården dock gjort LVM-anmälan, han har velat ha hjälp där och då och de påföljande dagarna men då det är en ganska lång väntetid på att behandlingsliknande insatser väl sätts in ordentligt, har substanserna hunnit komma in i kroppen igen och viljan/insikten försvunnit... Men det är väll en annan diskussion antar jag.

Tycker inte du ska lägga någon vikt på "i onödan" dock. Låt inte det hindra dig. Jag är ingen expert på droger, var år sedan jag brukade, och du får säkert mer värdefulla svar gällande hur allvarligt det är av andra här inne. Jag hade dock ringt. Skulle knäcka mig om något hände och jag inte gjorde vad jag kunde. Sen är jag rätt nojig när det gäller säkerhet om personer jag tycker om.
Citera
2018-08-26, 02:58
  #10
Medlem
RING INTE AMBULANS förihelvete du kommer bara förstöra din väns natt.

Det är ingen fara, såklart han beter sig skumt på den blandningen men äsch låt han snarka
Citera
2018-08-26, 03:22
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablitozastava
RING INTE AMBULANS förihelvete du kommer bara förstöra din väns natt.

Det är ingen fara, såklart han beter sig skumt på den blandningen men äsch låt han snarka


Han har börjat bli 'bättre' och mer som vanligt, och jag har pratat med en läkare så ambulans känns absolut inte nödvändigt. Det är ej det fysiska som oroar mig nu för stunden längre.

Men, vet någon om man kan få de olika substanserna att lämna kroppen snabbare? Både för nu, och kanske i andra lägen framöver.
Citera
2018-08-26, 03:28
  #12
Medlem
blodigdiarres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lalalaaa
Han har börjat bli 'bättre' och mer som vanligt, och jag har pratat med en läkare så ambulans känns absolut inte nödvändigt. Det är ej det fysiska som oroar mig nu för stunden längre.

Men, vet någon om man kan få de olika substanserna att lämna kroppen snabbare? Både för nu, och kanske i andra lägen framöver.

Något sådant finns inte. Levern kör på med samma hastighet som vanligt oavsett vad man gör för att försöka ändra det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback