Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-26, 15:39
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Med ström- och signalkabel? En jordslinga kan uppstå både på ström och signalsidan, därför jag frågar, så även om du tror att din anslutning är 100% trådlös kan en strömanslutning ställa till det. Den här t ex https://www.kjell.com/se/sortiment/l...ledInformation levereras med nätadapter. Så återigen, hur är allt kopplat? Har du fysiskt separerat ström- och signalkablar från varandra eller är det ett fågelbo? Du har inte heller svarat på frågan om det är bruM eller bruS du hör.

Hej. Chromecasten är kopplad med hdmi i receivern. Och strömkabel in i vägguttaget. Har även testar usbkabeln rakt in i receivern.
Citera
2018-08-26, 17:05
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av verbet
Hej. Chromecasten är kopplad med hdmi i receivern. Och strömkabel in i vägguttaget. Har även testar usbkabeln rakt in i receivern.
Vad är det för märke och modell på chromecasten? Är alla apparater kopplade till samma vägguttag?
Citera
2018-08-26, 17:11
  #15
Medlem
Magnums avatar
Testa att vända på strömkablarna i vägguttaget.
Citera
2018-08-26, 20:09
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Vad är det för märke och modell på chromecasten? Är alla apparater kopplade till samma vägguttag?

Det är den senaste modellen. Men jag hade +12db på inställningen intelligent volym på onkyon. Den höjer ju volymen på alla källor så det ska bli samma volym på allt när man växlar mellan de olika inputsen.

Jag sänkte den till 0 så jag får höja volymen lite grann manuellt på receivern istället för att få hög volym via chromecasten.. Så nu blev det bättre. Hör inget brummande längre. Lite trist att inte kunna använda den funktionen eftersom det brummar då.

Men som sagt. Mycket skumt att det bara var chromecasten som drabbades av brum. Antar att chromecast ljudkälla är klenare. Så därför det brummar när man ökar den intelligenta volymen.
__________________
Senast redigerad av verbet 2018-08-26 kl. 20:14.
Citera
2018-08-26, 20:14
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum
Testa att vända på strömkablarna i vägguttaget.

Har inte med uttaget att göra. Chromecasten som inte pallar för "konstgjord" höjd volym under inställningen intelligent volym som finns i onkyo receivern. Eftersom det inte brummade på några av mina andra hdmi inputs så kan det inte vara jordslinga.
Citera
2018-08-26, 23:34
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av verbet
Det är den senaste modellen. Men jag hade +12db på inställningen intelligent volym på onkyon. Den höjer ju volymen på alla källor så det ska bli samma volym på allt när man växlar mellan de olika inputsen.

Jag sänkte den till 0 så jag får höja volymen lite grann manuellt på receivern istället för att få hög volym via chromecasten.. Så nu blev det bättre. Hör inget brummande längre. Lite trist att inte kunna använda den funktionen eftersom det brummar då.

Men som sagt. Mycket skumt att det bara var chromecasten som drabbades av brum. Antar att chromecast ljudkälla är klenare. Så därför det brummar när man ökar den intelligenta volymen.
Det kallas brus, inte brum. Det är alltså billig elektronik som tillför brus/distorsion till signalen (ljud/bild).
Citera
2018-08-27, 21:29
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Det kallas brus, inte brum. Det är alltså billig elektronik som tillför brus/distorsion till signalen (ljud/bild).

Okej säg brus då. Ja chromecast e ju billig men man har inte så mycket alternativ då det är sjukt. Smidigt.

Jag ska testa att sätta in den i tvn och se om det blir någon skillnad. Men det har även brummat så helt fel hade jag inte
Citera
2018-08-27, 21:53
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av verbet
Okej säg brus då. Ja chromecast e ju billig men man har inte så mycket alternativ då det är sjukt. Smidigt.

Jag ska testa att sätta in den i tvn och se om det blir någon skillnad. Men det har även brummat så helt fel hade jag inte
Det kan vara brus från elnätet (växelström). Men i ditt fall är det sannolikt dålig elektronik.
Citera
2018-08-28, 22:16
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Det kan vara brus från elnätet (växelström). Men i ditt fall är det sannolikt dålig elektronik.

Du menar att chromecast är dålig?
Citera
2018-08-28, 22:39
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av verbet
Du menar att chromecast är dålig?
Billiga komponenter.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback