Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-25, 21:21
  #1
Medlem
Mina sista 20000SAS poäng förfaller i Juli nästa år,
funderar på en resa ,Tanken är ev Amsterdam, Prag,Berlin,Helsingfors,St Petersburg
Amsterdam har jag varit, är 4:e alternativ egentligen,Helsingfors är intressant ur min synpunkt ,jag vill kolla in krigsmuseet och få lite info om min fars krisgsplaceringar mm,(om möjligt), St petersburg hur göra med visum mm?
Nån som har en minut över att svara på dessa frågor?
Citera
2018-08-26, 00:08
  #2
Medlem
oskichs avatar
St.Petersburg!

Väldigt vacker stad med fascinerande historia. Reste dit själv för mina poäng förra hösten :-)

Man får absolut inte missa Vinterpalatset och Peterhof (Tsarens sommarstuga), dit man åker bärplansbåt ifrån centrum på ca 40 min - Riktigt häftig park med gigantisk fontän-anläggning och guldkantade palats ifrån 1700-talet.

En sak jag lärde mig på resan är att en smartphone med Google Translate + Yandex taxi-appen (Rysslands svar på Google/Uber) är ett måste. Du kan åka taxi i en timme för under 100lappen, som du bokar via appen - bara att markera din position på kartan, och en bil dyker upp inom 5min. Allt pröjsas cash i bilen till fast pris. Bästa taxi-tjänsten jag någonsin hittat(!).

https://taxi.yandex.com/

Roaming är svindyrt, men jag köpte lokalt sim-kort på flygplatsen, typ 100kr för 20GB data.

Åkte själv vidare med höghastighetståg till Moskva efter 3 heldagar i stan, men hade lätt kunnat stanna en vecka för att hinna upptäcka staden mer.


Kan verka lite meckigt med visum vid första anblicken, men det var barnsligt enkelt.

Ryssland har en speciell visumcentral i bl a Stockholm, dit man går med sina ansökningshandlingar och pass. Lämna in pass och ansökan, och sedan kan man hämta passet nån dag senare. Du behöver också ha ett intyg ifrån ditt försäkringsbolag angående giltig reseförsäkring - Beställs via kundtjänst "Rysslands-intyg".

Ansökan sker på deras hemsida:

https://ifs-sweden.com/page/393?domain=29&language=31

Citat:
Singel visum ger en utländsk medborgare rätt att passera statsgränsen i Ryssland en gång vid inresan och en gång vid avresen från Ryssland.

Dubbel visum ger en utländsk medborgare rätt att två gånger passera statsgränsen i Ryssland vid inresan och två gånger vid avresan från Ryssland.

Multivisum ger rätt till flera (mer än 2 gånger) inresor och utresor i Ryssland. Multivisum för medborgare i EU-stater som är parter i avtalet, innebär att man inte kan befinna sig i Ryssland i mer än 90 dagar (kumulativa och kontinuerliga) för varje period om 180 dagar. Vid brott mot denna regel döms man enligt den ryska lagstiftningen fram till avstägning för inresant i Ryssland.

Jag körde på "Singel visum" när jag var där. Kom ihåg att du måste registrera dig vid inresa, något som hotellet skötte åt oss vid första incheckningen.
__________________
Senast redigerad av oskich 2018-08-26 kl. 00:14. Anledning: Försäkring och Taxi-info
Citera
2018-08-26, 10:19
  #3
Moderator
Neksnors avatar
Övriga Europa --> Resor: hjälp att hitta resmål
/Moderator
Citera
2018-08-26, 11:19
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oskich
Kan verka lite meckigt med visum vid första anblicken, men det var barnsligt enkelt.

Ryssland har en speciell visumcentral i bl a Stockholm, dit man går med sina ansökningshandlingar och pass. Lämna in pass och ansökan, och sedan kan man hämta passet nån dag senare. Du behöver också ha ett intyg ifrån ditt försäkringsbolag angående giltig reseförsäkring - Beställs via kundtjänst "Rysslands-intyg".

Ansökan sker på deras hemsida:

https://ifs-sweden.com/page/393?domain=29&language=31

Jag körde på "Singel visum" när jag var där. Kom ihåg att du måste registrera dig vid inresa, något som hotellet skötte åt oss vid första incheckningen.

Turistvisum kan man endast få i singel- eller dubbelentry, och då måste reseförsäkringen (rysslandsintyget) täcka hela perioden för visumets längd (Vanlig hemförsäkring fungerar generellt i 45 dagar). Vilket visum man får beror på den inbjudan som man har (se nedan). Tänk på att rysslandsintyget från försäkringsbolaget måste vara i original med stämpel på (egen utskrift duger inte)

En viktig del för visumansökan är även en "inbjudan" från någon/något i Ryska federationen som skall lämnas med din visumansökan och gälla den tiden som du tänker besöka landet. Oftast brukar hotell kunna vara behjälpliga med detta när man bokat rum hos dem, men det går även att fixa inbjudan via olika resebyråer som genererar inbjudningar till folk som vill besöka Ryssland t.ex https://www.expresstorussia.com*, sen bokar du hotell via normala hotell-sidor, precis som om du skulle resa till t.ex Skövde eller New York. Fördelen att fixa inbjudan via en resebyrå är att man inte är bunden till ett visst hotell utan kan resa runt lite, t.ex Moskva / Viborg beroende på hur andan faller på.

Glöm inte tiden det tar att fixa visum på visumcentralen. En "Normal" ansökan tar ca 10 dagar, express 1-2 dagar (men betyligt dyrare). Med planering så brukar det inte vara ett problem. De har även möjlighet att kunna ta emot /skicka pass/pass med färdigt visum, men det kostar en slant.

För att lämna in visumansökan krävs tidsbokning (görs på hemsidan).
  1. Inbjudan (Hotell, resebyrå eller privaterson) 1-2 dagar via mail
  2. Rysslandsintyg i original (Ditt försäkringsbolag) 1 vecka via PostMord
  3. Passfoto
  4. Pass som gäller 6 månader efter visumet upphör gälla
  5. Ifylld och utskriven visumansökan
  6. Tidsbokning på visumcentralen - brukar gå till vardagen efter

För övrigt fungerar Visa/MasterCard överallt här (förutom i små kiosker på gatan), man behöver inte mycket kontanter och bankomater finns överallt om man vill ta ut rubel.

*Mod får censurera detta om det är opassande att länka
Citera
2018-08-26, 20:41
  #5
Medlem
oskichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ernax

En viktig del för visumansökan är även en "inbjudan" från någon/något i Ryska federationen som skall lämnas med din visumansökan och gälla den tiden som du tänker besöka landet. Oftast brukar hotell kunna vara behjälpliga med detta när man bokat rum hos dem, men det går även att fixa inbjudan via olika resebyråer som genererar inbjudningar till folk som vill besöka Ryssland t.ex https://www.expresstorussia.com*, sen bokar du hotell via normala hotell-sidor, precis som om du skulle resa till t.ex Skövde eller New York. Fördelen att fixa inbjudan via en resebyrå är att man inte är bunden till ett visst hotell utan kan resa runt lite, t.ex Moskva / Viborg beroende på hur andan faller på.

Vi fixade inbjudan på den här sajten:
https://ivisaonline.com/russian-visa-invitation

Bara att fylla i adresser till hotellen du bokat online och pröjsa 15 EUR, så får du "inbjudan" skickad på mail - Tar max 5min :-)
Citera
2018-08-29, 19:51
  #6
Medlem
WLHSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sofiero7.5
Mina sista 20000SAS poäng förfaller i Juli nästa år,
funderar på en resa ,Tanken är ev Amsterdam, Prag,Berlin,Helsingfors,St Petersburg
Amsterdam har jag varit, är 4:e alternativ egentligen,Helsingfors är intressant ur min synpunkt ,jag vill kolla in krigsmuseet och få lite info om min fars krisgsplaceringar mm,(om möjligt), St petersburg hur göra med visum mm?
Nån som har en minut över att svara på dessa frågor?

Du har två alternativ till. Svalbard och Färöarna. Båda destinationerna räknas som skandinaviska och kostar 20.000 poäng från en svensk flygplats. Bor du nära Kastrup så kan du flyga till Färöarna för bara 10.000 poäng. Samma sak med Svalbard från valfri norsk flygplats.
Citera
2018-10-01, 15:59
  #7
Medlem
GormDenGamles avatar
SAS sänker nu hur många poäng man kan tjäna från och med idag.

Förut kunde man få 3.000 poäng på en flygning till New York. Idag får 300.

Dessa poäng är en av anledningarna till att jag väljer SAS framför andra. Nu kommer jag inte att stirra mig blind på detta utan se eftet billigaste flyget och snabbast restid.


https://www.adressa.no/reise/SAS-kut...ne-12401b.html
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2971000

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback