Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-25, 20:32
  #1
Medlem
BugsyFloyds avatar
Detta är samma problem som jag haft med min MBP 2018 och en bidragande faktor till att jag hävde köpet. Detta tillsammans med det ljudproblemet och throttling pga undermålig kylning och VRM hantering. För de som inte vet så är kernel panic fel ytterst allvarliga system fel som datorn inte säkert kan återhämtas från. När ett kernel panic fel uppstår initieras en forcerad omstart för att undvika mjukvara och hårdvara skador.

https://mashable.com/2018/07/26/2018...-kernel-panic/

Citat:
Some owners of Apple’s latest MacBook Pro laptop are reporting their devices are being hit with multiple kernel panics, some as often as two times a day, according to a new 9to5Mac report.

For the uninitiated, a kernel panic is basically when your computer’s operating system detects an internal fatal error which it cannot safely recover from. The computer forces a reboot to minimize the risk of major data loss.

The kernel panic issue is apparently only affecting a "very small" number of 2018 MacBook Pros, and it arrives just as Apple released a fix dealing with another issue that was being reported the owners of Apple’s latest computer model. Before the Apple-issued update, users of the 2018 MacBook Pro were reporting that the computer was running so hot that the Intel Core processors inside the computer were throttling its performance down to low speeds.

https://www.digitaltrends.com/comput...book-problems/

Citat:
Apple is replacing these machines — in some cases twice — but the problems still occur on the new hardware. One owner said he actually turned off the T2 security chip and never saw a Bridge OS-related problem again.
Citat:
An official fix for the hardware kernel panics is supposedly available in MacOS 10.13.6, although the update may not address sleep-related panics.
Citera
2018-08-26, 06:54
  #2
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BugsyFloyd
Detta är samma problem som jag haft med min MBP 2018 och en bidragande faktor till att jag hävde köpet. Detta tillsammans med det ljudproblemet och throttling pga undermålig kylning och VRM hantering. För de som inte vet så är kernel panic fel ytterst allvarliga system fel som datorn inte säkert kan återhämtas från. När ett kernel panic fel uppstår initieras en forcerad omstart för att undvika mjukvara och hårdvara skador.

https://mashable.com/2018/07/26/2018...-kernel-panic/



https://www.digitaltrends.com/comput...book-problems/

Surt för dom som drabbas. Har en Macbooc Pro 2016 och den har varit superstabil och pålitlig hela tiden.

Hur får du förresten ”a very small number” till ”flertalet?”
Citera
2018-09-16, 17:26
  #3
Medlem
Problemet kvarstår efter senaste patchen om än inte lika ofta. Händer vid belastning och högre värmeutveckling. Trodde inte sånt fick hända på en dator för 30000kr eller mer...
Citera
2018-09-16, 20:16
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Machofreak
Problemet kvarstår efter senaste patchen om än inte lika ofta. Händer vid belastning och högre värmeutveckling. Trodde inte sånt fick hända på en dator för 30000kr eller mer...

Det får eller ska inte hända på någon dator, oavsett pris eller tillverkare.

Har sökt på nätet en del idag för att försöka hitta färska rapporter om att dessa Kernel panics sker ännu idag, men det verkar vara svårt att hitta. Verkar bara finnas rapporter från strax efter MBP -18 släpptes, sen verkar det blivit tyst om saken, antagligen för att Apple fixat saken?

Kanske jag missat nåt eller är kass på att söka, så du kanske kan länka till några färska rapporter att det sker än idag. Ja kanske det är fler som har lika unika upplevelser som dig (eller din polare då...) med sina nya MBP?
Citera
2018-09-16, 23:43
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det får eller ska inte hända på någon dator, oavsett pris eller tillverkare.

Har sökt på nätet en del idag för att försöka hitta färska rapporter om att dessa Kernel panics sker ännu idag, men det verkar vara svårt att hitta. Verkar bara finnas rapporter från strax efter MBP -18 släpptes, sen verkar det blivit tyst om saken, antagligen för att Apple fixat saken?

Kanske jag missat nåt eller är kass på att söka, så du kanske kan länka till några färska rapporter att det sker än idag. Ja kanske det är fler som har lika unika upplevelser som dig (eller din polare då...) med sina nya MBP?

Nej du är bara kass på att söka som du själv säger. Finns många forum som behandlar problemen bla officiella, Reddit och fler. Använd Google sök för flest resultat.
Citera
2018-09-16, 23:49
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Machofreak
Nej du är bara kass på att söka som du själv säger. Finns många forum som behandlar problemen bla officiella, Reddit och fler. Använd Google sök för flest resultat.

Ok, länka till några där det framgår att det fortfarande är vanligt med Kernel panic på nya MBP -18, alltså inte sådana som skedde för snart ett par månader sen utan den senaste tiden. Vore intressant att se liksom.
Citera
2018-09-17, 00:22
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ok, länka till några där det framgår att det fortfarande är vanligt med Kernel panic på nya MBP -18, alltså inte sådana som skedde för snart ett par månader sen utan den senaste tiden. Vore intressant att se liksom.

Redan länkat i inlägg men du anmälde den för att den innehöll länkarna så den togs bort. Så du får leta upp det själv via Google sök.
Citera
2018-09-17, 00:54
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Machofreak
Redan länkat i inlägg men du anmälde den för att den innehöll länkarna så den togs bort. Så du får leta upp det själv via Google sök.

Kan inte minnas att det var något i den länken om dagsfärska paniker, så vill du inte länka så tar jag det som att du inte hittar några direkt färska sådana...? Och jag har inte anmält nåt för att det innehållit länkar, du får sluta med dina fantasier....

Jag gjorde en sökning nu och de första tre fyra trådarna på Reddit om dessa Kernel panics på nya MBP -18 hade inga nyare inlägg än ca 14 dagar (vilket sammanfaller rätt bra med när Apple 28/8 släppte en uppdatering som adresserade bl a panikerna och ljudproblemet) flera av de senaste inläggen vittnade om att deras problem upphört. Detta tyder på att det idag är ovanligt med sådana problem annars hade nog fan folk fortsatt att skriva och klaga i dessa trådar. Flera i dessa trådar uppger att de inte haft några problem alls.

https://www.reddit.com/r/macbookpro/..._kernel_panic/
https://www.reddit.com/r/MacOS/comme...acbook_pro_13/
https://www.reddit.com/r/apple/comme..._kernel_panic/

Så att problemen har funnits vet vi, att vissa fortfarande kan uppleva problem är sannolikt. Men att det skulle vara så stora problem som vissa försöker påskina är kraftigt överdrivet (som vanligt...) men givetvis förväntar man sig inte att få problem alls, så det är såklart irriterande och inte alls bra att det blivit problem för vissa kunder.
Citera
2018-09-17, 13:09
  #9
Medlem
Har samma problem men rätt sällan det händer efter patchen. Det är dock fortfarande extremt irriterande då man riskerar förlora allt arbete.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback