Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-08-30, 12:38
  #49
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Man accepterar SEK. Man accepterar inte rripers derivat på SEK. Enligt chartalism så är pengar ytterst en juridisk skapelse utgiven av en stat. Banker ger ut sina egna pengar och benämner det "SEK".

Falsk marknadsföring så det skriker om det.


Jag föreslog en nationalekonomisk definition av pengar som vi kan utgå ifrån. En definition som dessutom används av aktörerna själva.

Du definierade pengar = löften. Och eftersom det är tomma löften man får av banken så är det banken har inte pengar, per definition.


Om balansräkningens balans var tillräckligt för att hålla sig solvent så hade bankrusning inte existerat. Bankrusning existerar. Alltså är balanserade böcker inte tillräckligt för att hålla sig solvent.


Uppenbarligen inte

Hur många skattemiljarder är du beredd att spendera på nästa bailout?

Balansräkning är en stillbild. Självklart kan banker bli insolventa men det är inte så de opererar normalt sett som du var inne på.

Banker benämner inte sina pengar SEK, de benämner dem tillgodohavanden på SEK.

Det är inte tomma löften, de går att växla mot SEK i normalfallet. Bankomater existerar.

Jag tycker inga banker borde bailas ut.

Nu har det blivit såpass mycket rundgång i vår argumentation att jag tack och bockar för mig här.
Citera
2018-08-30, 13:41
  #50
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Banker benämner inte sina pengar SEK, de benämner dem tillgodohavanden på SEK.

...

Nu har det blivit såpass mycket rundgång i vår argumentation att jag tack och bockar för mig här.
Nej, detta har vi ej rett ut.

På ett konto står det SEK.
Man går till banken och lånar SEK.
Det står ingenting om att detta är något slags derivat på SEK, det står SEK.

Alltså är det falsk marknadsföring från bankens sida där ett vanligt företag hade fått reprimand. Men banker tillåts såklart scamma folket.
Citera
2018-08-30, 13:53
  #51
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Nej, detta har vi ej rett ut.

På ett konto står det SEK.
Man går till banken och lånar SEK.
Det står ingenting om att detta är något slags derivat på SEK, det står SEK.

Alltså är det falsk marknadsföring från bankens sida där ett vanligt företag hade fått reprimand. Men banker tillåts såklart scamma folket.

Ok jag håller med, det är en intressant fråga. Kollade mina konton på SEB, Skandiabanken och Bank Norwegian. Ingenstans skriver de SEK. I Swedbanks villkor som jag länkande skriver de tillgodohavanden. Vilken bank har du och skriver de verkligen SEK, var nånstans?
Citera
2018-08-30, 14:05
  #52
Medlem
rrpipers avatar
Kollade lite till och hittade att de använder "kr" när man ansöker om lån. Håller med dig där. Jag tycker det är fel. Men å andra sidan kan du faktiskt låna 100 000 tillgodohavanden och växla till sedlar via deras tjänster.
Citera
2018-08-30, 15:09
  #53
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Kollade lite till och hittade att de använder "kr" när man ansöker om lån. Håller med dig där. Jag tycker det är fel. Men å andra sidan kan du faktiskt låna 100 000 tillgodohavanden och växla till sedlar via deras tjänster.
'Nuff said.
Citera
2018-09-27, 14:35
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Kollade lite till och hittade att de använder "kr" när man ansöker om lån. Håller med dig där. Jag tycker det är fel. Men å andra sidan kan du faktiskt låna 100 000 tillgodohavanden och växla till sedlar via deras tjänster.

Det finns så mycket luftpengar i systemet idag så det funkar inte alls även om bara 10% av befolkningen försöker ta ut sina pengar.
så nej de skulle inte kunna växla till sedlar för pengarna skulle ta sluti bankomaterna på första dagen.
Citera
2018-09-27, 14:53
  #55
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Det finns så mycket luftpengar i systemet idag så det funkar inte alls även om bara 10% av befolkningen försöker ta ut sina pengar.
så nej de skulle inte kunna växla till sedlar för pengarna skulle ta sluti bankomaterna på första dagen.

Nej, självklart inte men ofta står det nåt om det i det finstilta också. Bankernas pengar är förövrigt varken mer eller mindre luft än Riksbankens sedlar. Allt är löften.
Citera
2018-09-27, 18:59
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Folk har pengar på banken som banken inte har.
Nej, det är svammel.
Kontohavaren har en fordran på den juridiska personen som banken utgör.

Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Folk förväntar sig att dessa pengar är deras men dom finns inte.
Nej, det är svammel.
Folk förväntar sig att kunna disponera den avista fordran dom har på banken, och de kan dom.
Dvs att kunna använda sin fordran på banken som likvid i transaktioner. Och det kan dom.

Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Att dom inte ens avtalat bort denna tro att pengarna finns gör det hela än mer scammigt.
Varför skulle dom avtala bort förvirrad tro.

Det är lite som det förvirrade pratat om begagnad ström som figurerade för ett antal år sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Löften är inte pengar, vilket tidigare har bevisats med nationalekonomisk definition. SEK är pengar.
Nej, det är svammel.
Det som de facto används som betalmedel är fordringar på banker.
* Dels fordringar på Riksbanken, i form av kontanter
* Dels fordringar på bankinstitut, i form av sk kontoinnehav.

SEK är en måttenhet. Ungefär som meter. Föremål kan ha höjd och bredd uppmätt i meter. Fordringar kan ha en storlek uppmätt i SEK.
Andra fordringar kan ha en storlek uppmätt i USD.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback